Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tannhelse

Reo89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er snakk om ant siste jeksel i underkjeven. Var hos tannlegen idag å de sier at den ikke kan reddes så må bare trekke den. Jeg har noen penger spart så jeg tenker kanskje implantat i gullbelagt...

Lenke til kommentar

Det er snakk om ant siste jeksel i underkjeven. Var hos tannlegen idag å de sier at den ikke kan reddes så må bare trekke den. Jeg har noen penger spart så jeg tenker kanskje implantat i gullbelagt...

Lenke til kommentar

Hvilken tann er det snakk om? Er den veldig synlig? (litt individuell variasjon der). Det estetiske er den eneste grunnen til at en enkelt tann bør erstattes – funksjonen, altså tygging av mat, foregår akkurat like bra med en jeksel mindre.

Lenke til kommentar

Hvilken tann er det snakk om? Er den veldig synlig? (litt individuell variasjon der). Det estetiske er den eneste grunnen til at en enkelt tann bør erstattes – funksjonen, altså tygging av mat, foregår akkurat like bra med en jeksel mindre.

Lenke til kommentar

Det er ihvertfall dyrt og ikke minst usikkert å gå og få den rotfylt om og om igjen. Implantat er heller ikke akkurat billig. Også er det vel noe ventetid før du kan få gjort det, da infeksjonen vel må få leges.

Ellers om du har tenkt på implantat, så bør vel tannlegen legge ned i en slik "ting" (husker ikke hva det heter) som det kan gro tykkere bein i den åpningen der tannrøttene ble trukket ut av fra kjeven. Slik at det blir godt feste for implantat senere.

Lenke til kommentar

Glem implantat. Den innerste jekselen har du ikke bruk for. Bruk heller pengene til noe du kan ha glede eller nytte av.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ca 30% av utvendig tann er synlig resten fylling. Det er hull i alle 4 rot og betennelse under roten.

Nei, jeg tror nok du misforsto. Det jeg mente å spørre om, var om tanna var synlig for andre. Som før sagt – den eneste gyldige grunnen til å erstatte ei tann er om det ser stygt ut (at andre syns du ser tannlaus ut). Er tanna så langt inne i munnen at ingen ser at den er borte, fins det ingen grunn til å erstatte den.

Lenke til kommentar

Nest-innerste jeksel ville jeg ikke tenkt på å erstatte med noe. 

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men om du er nokså ung så er det vel fare for at de bakerste jekslene (visdomstennene) også ryker om en stund og da vil det ikke engang være et 'hull' etter den du fjerner nå. (med mindre du allerede har fjernet dem og den du nå må fjerne er den 3dje-innerste - i så fall kommer det vel litt an på hvor bredt smil du har :) )

Ville ihvertfall ha ventet til etter at den var vekke med å bestemme meg - om det ikke er synlig utenfra så er det, som Vox_ sier, liten grunn til å erstatte den.

Lenke til kommentar

Det må gå noen måneder fra tannen fjernes til implantat kan settes inn, slik at benet får tilhelt og bennivået stabilisert seg. I Norge koster et implantat typisk 20-25.000 kroner, så tanna bør være veldig viktig for deg.

Til posten over, gull er svært gunstig som fyllingsmateriale på grunn av de mekaniske egenskapene gullegeringer har. Det er mye mer stabilt enn komposittfyllinger som oftest brukes i dag. Problemet er jo estetikken. For det første vil en hel gulltann bli ekstremt dyr (i tillegg til ovennevnte pris for selve implantatet), men det vil også se ekstremt harry ut.

Jeg vil anbefale trådstarter å snakke med tannlegen om dette her. Billigimplantat er ikke noe å trakte etter, dette er en konstruksjon som skal gå gjennom slimhinnen og skrus fast i beinet ditt. Den må holdes ren på lik linje med, eller bedre enn, vanlige tenner for å unngå periimplantitt, som kan føre til at implantatet til slutt faller ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Glem implantat. Den innerste jekselen har du ikke bruk for. Bruk heller pengene til noe du kan ha glede eller nytte av.

Dersom han fremdeles ikke har trukket visdomstannen, så blir innerste et litt diffust begrep? Vanlige folk kjenner heller ikke nummereringssystemet som tannleger benytter, så trådstarter er unnskyldt det upresise "ant siste jeksel".

Forskjellige skisser:

https://www.google.no/search?q=dentist+tooth+numbers&espv=2&biw=1080&bih=1819&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjxrvqD-pzNAhWHiywKHae6B_sQ_AUIBigB

763d4c093ecf82e8f3968b45b3e5df6f.jpg

B978141603435350021X_cetable2.png

image016.jpg

tumblr_inline_nhlzp9VdRq1s7bbq2.png

Regner med det meste er normalt hos trådstarter, men hvis vedkommende har en slik abnorm greie så blir det verre  :wee:

haa.jpg

Ved å ta hensyn til med eller uten visdomstenner, og at TS ikke har nevnt høyre eller venstre side av underkjeve, så kan det være snakk om en av alle disse fire tennene:  3-6, 3-7, 4-6 eller 4-7

Nå er det vel blitt vanligere at visdomstenner trekkers oftere enn at de ikke velger å skulle gjøre det. Men la oss si det satt en visdomstann igjen på den tannrekken som trådstarter snakker om. Da kan det også hende at tannen han snakker om er en 3-7 eller 4-7. Men, hvis ikke så er det vel snakk om en 3-6 elelr 4-6. Uansett så kan det hende det sitter en tann igjen, og det blir en manglende "midt i" tannrekken.

La oss si han er veldig glad i å tygge harde og seige ting i sitt matinntak, så vil det å hele tiden tygge noe nedi der det mangler tann ikke være ideellt. Så han/hun velger kanskje å tygge mer på den siden hvor det fremdeles er et fullt tannsett.

Dessuten så vil tannen som befinner seg i overkjeven ovenfor der tannen har blitt trukket langsomt senke seg, og bli det de kaller for høy. Kanskje den tannen da vil kunne gjøre unødvendig slitasje på la oss si f.eks. 3-5 og 3-7 etterpå, dersom det ikke blir laget en broavstiver over begge disse tennene?

Endret av G
Lenke til kommentar

Dersom han fremdeles ikke har trukket visdomstannen, så blir innerste et litt diffust begrep?

Om den innerste frambrutte tanna er en jeksel nr. 2, også kalt 12-årsjeksel eller 7er,  eller det er en jeksel nr. 3, også kalt visdomstann eller 8er, har ingen interesse i denne sammenheng. Mitt råd blir nøyaktig det samme.

Om visdomstanna ikke er synlig, er den enten trukket eller er ikke frambrutt og ligger inne i kjeven. Eller den mangler. Fjerdeparten av befolkningen mangler anlegg for en eller flere visdomstenner.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Og bare for å få det frem i dagslys: Gull hører ikke hjemme i kjeften. Bruk pengene på noe mer fornuftig (vær så snill).

Kostnadsforskjellen mellom valg av gull eller porselen er ikke så fryktelig stor har jeg hørt. Det er mest et kosmetisk (porselen) eller "$ bling-bling $" (gull) valg.

Om den innerste frambrutte tanna er en jeksel nr. 2, også kalt 12-årsjeksel eller 7er,  eller det er en jeksel nr. 3, også kalt visdomstann eller 8er, har ingen interesse i denne sammenheng. Mitt råd blir nøyaktig det samme.

Om visdomstanna ikke er synlig, er den enten trukket eller er ikke frambrutt og ligger inne i kjeven. Eller den mangler. Fjerdeparten av befolkningen mangler anlegg for en eller flere visdomstenner.

Tenkte du ville svare det. Men, det er konklusjonen. Håper at jeg som IKKE er tannlege har fått belyst noe detaljer likevel. Jeg liker detaljer  :)

Fordi av og til er detaljer også viktige. Andre ganger mindre viktige. Men, om brorparten av tannlegene gir samme rådet som deg, så blir jo gjerne detaljen mindre vesentlig. Å gi en pasient for mange detaljer kan av og til bli for forvirrende. Men, andre ganger så kan valget få mildere eller vesentligere konsekvenser også. Så jeg liker nå detaljer da.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Det er ingen vits i å sette inn falsk tann. Jeg har mistet den fremste jekselen på en side , (tann nr. 2 bak hjørnetanna) og jeg har ikke tenkt å sette inn noen erstatning. Tenk hvis du er på byen og noen slår deg midt i implantatet, og du har en skrue festet i kjevebeinet... grøss. 

Lenke til kommentar

Det må gå noen måneder fra tannen fjernes til implantat kan settes inn, slik at benet får tilhelt og bennivået stabilisert seg. I Norge koster et implantat typisk 20-25.000 kroner, så tanna bør være veldig viktig for deg.

Det er jeg til dels enig med deg. Men, om man tenker på hva folk bruker penger på i våre dager. Kjøper seg ny TV, ny bil og annet her og der, så kan summen fortone seg som alt i fra enormt stor for noen, til lommerusk for andre.

Er uansett ikke langt unna en brutto/netto månedslønn for mange. Så spredt over noen måneder så kan det jo gå opp i manges budsjett. Men, at det er en prioritere hva som er viktig sak, det er det helt klart.

Lenke til kommentar

Det er ingen vits i å sette inn falsk tann. Jeg har mistet den fremste jekselen på en side , (tann nr. 2 bak hjørnetanna) og jeg har ikke tenkt å sette inn noen erstatning. Tenk hvis du er på byen og noen slår deg midt i implantatet, og du har en skrue festet i kjevebeinet... grøss. 

Hvor ofte er det folk blir utsatt for slik blind vold egentlig?

Om du da ikke er typen som aktivt oppsøker problemer da. "Ah nå skal jeg til byen og kose meg og bølleegoet mitt. Nevekamp, ja det høres ut som en artig aktivitet du.."

Endret av G
Lenke til kommentar

Dessuten så vil tannen som befinner seg i overkjeven ovenfor der tannen har blitt trukket langsomt senke seg, og bli det de kaller for høy. Kanskje den tannen da vil kunne gjøre unødvendig slitasje på la oss si f.eks. 3-5 og 3-7 etterpå, dersom det ikke blir laget en broavstiver over begge disse tennene?

Nei, jekslene biter ikke mot hverandre én mot én, de er forskjøvet en tredjedels tannbredde, så selv om én jeksel mangler, har tennene fremdeles en annen tann å bite mot. Men mangler to tenner ved siden av hverandre, er det ganske riktig en viss risiko for at en tann i motstående kjeve kan bli lengre (i løpet av noen tiår).

Unødvendig slitasje, som du nevner, er overhodet intet problem i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...