Gå til innhold

Uleselige filer

MemorX

Anbefalte innlegg

Jeg har to stk. WD 120 GB 8MB i min nåværende maskin, for ca to uker siden hadde jeg en datakræsj jeg aldri har sett maken til. Begge harddiskene mine streiket samtidig, av tilsynelatende ingen grunn. Etter iherdig jobbing i noen timer fikk begge harddiskene opp å kjøre...

Men jeg fikk ikke maskinen til å bli bra før en formatering var på plass.

Nå har maskinen (og harddiskene) all slags merkelig oppførsel, det begynte med at jeg fikk ødelagte filer til Outlook hver gang jeg startet maskinen. Slik at jeg måtte reparere dem hver gang. Nå har alle andre typer filer overalt begynt å bli ødelagt og uleselige. Med jevne mellomrom kjører maskinen chkdsk ved oppstart og gjenoppretter en haug med filer.

Det jeg nå er redd for er at en eller begge av harddiskene mine har tatt skade på en eller annen måte, jeg vil helst slippe å (nesten) miste data igjen. Derfor lurer jeg på om det er noen måter å sjekke om det er noe galt med dem.

Har kjørt disk-overflate-scanning, men den lister jo ikke opp om det er noe feil.

Hvis jeg må sende de inn igjen så får jeg et stort problem med backup av så mye data, men heller det enn enda en slik krasj som jeg hadde for 2 uker siden.

Kan jo nevne at feilmeldingen jeg fikk når jeg først oppdaget at harddiskene hadde streiket hadde noe med ntfs.sys å gjøre, da kan det jo ha med filsystemet å gjøre?

Tar imot forslag med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en av harddiskene er iferd med å ta natten..

Dette skjedde med min gamle maskin..

* Maskinen krasjet tilsynelatende uten grunn.

* Oppstart tok her etter 1-5 minutter lengre tid enn vanlig.

* Masse filer fucket opp, var uleselige, etc.

Fikk den undersøkt, og ganske riktig:

Hoveddisken var iferd med å "dø", den ble verre og verre..

Sannsynligvis er det disken din med operativ-systemet som er iferd med å dø, jeg ville kjøpt ny hoveddisk, og sørget for å få backet up all viktig info før den konker helt ut.

Det er en god idè å installere Windows på en ny disk, for da er det mindre sannsynlig at den krasjer igjen MENS du tar backup.. og det er også bedre/lettere når operativ-systemet er på en stabil harddisk.

Lenke til kommentar
Høres ut som en av harddiskene er iferd med å ta natten..

Dette skjedde med min gamle maskin..

* Maskinen krasjet tilsynelatende uten grunn.

* Oppstart tok her etter 1-5 minutter lengre tid enn vanlig.

* Masse filer fucket opp, var uleselige, etc.

Fikk den undersøkt, og ganske riktig:

Hoveddisken var iferd med å "dø", den ble verre og verre..

Sannsynligvis er det disken din med operativ-systemet som er iferd med å dø, jeg ville kjøpt ny hoveddisk, og sørget for å få backet up all viktig info før den konker helt ut.

Det er en god idè å installere Windows på en ny disk, for da er det mindre sannsynlig at den krasjer igjen MENS du tar backup.. og det er også bedre/lettere når operativ-systemet er på en stabil harddisk.

Disken er 6 mnd gammel så jeg kommer nok ikke til å kjøpe ny, men du har nok rett. Den vil nok havarere innen kort tid, har fått returnummer fra PSdata så de kan se på den.

Disken er heldigvis så stabil at den kjører ganske bra.

Nå vet jeg ikke om det er noe galt med den andre også, men du ville bare ha inn systemdisken.

du sier ikke noe.men er det s-ata disker du har?

Stemmer, glemte å ta med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...