dokado Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 (endret) Jeg er ferdig med 2 år på ingeniørstudiet og dårligste karakter jeg har er en D som jeg fikk første semester. Ellers ligger jeg ca mellom C og B. Burde jeg forbedre denne D'en? Tror jeg skal greie en B siden jeg liker faget, men det er jo mye pensum og krever forberedelse. Føler jeg hadde en dårlig dag når jeg hadde eksamen i dette faget btw, og derfor dårlig karakter. Er redd dette vil gå ut over de tre eksamen jeg skal ha til jul. For da må jeg jo ha en ekstra om jeg tar opp... Noen tanker ? Vurderer å lese litt i sommer og litt utover høsten. Eller er det ok med en D? Endret 9. juni 2016 av dokado Lenke til kommentar
Balder987 Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Tviler på at du går glipp av et jobbtilbud bare fordi du har èn D på vitnemålet, så ta det med ro. Om det ikke krever mye innsats kan du jo vurdere det, men så lenge snittet ditt er OK så tror jeg ikke det er et stort problem. Går du NTNU? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Har selv en policy om at jeg ikke vil ha noe lavere enn C på vitnemålet og det har jeg klart fint så langt. Hadde jeg fått en D hadde jeg nok tatt den opp igjen selv, men jeg tror ikke nødvendigvis dette vil være en stor bakdel på et jobbintervju særlig når det er snakk om første semester. For min del er det mer en personlig greie enn med tanke på jobbintervju. Får du A og B nå til jul, så vil de nok kikke mer på det enn en D fra første semester. Men om du har tid i sommer, så er det jo bare å lese og sette deg inn i faget. Burde gå det. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Kommer an på faget, er det vesentlig for jobbene du skal søke hadde jeg absolutt tatt det opp igjen! Ellers er det ingen vits. Har selv en råtten en i kjemi, men det spiller ingen trille for det jeg skal holde på med. Lenke til kommentar
-submariner- Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 D-en i seg selv kommer ikke til å utgjøre noe som helst når du skal søke jobber. Snittkarakterene til hele kullet skal normalt sett ligge på C, noe som betyr at det er ekstremt mange med karakterer under C. Det er tross alt ikke sånn at disse ikke får jobb. Det du må vurdere er hvor mye tid du har å legge i faget i tillegg til de tre andre du har. Dumt hvis forbedringen av den ene karakteren går ut over de andre. Samtidig koster det ikke noe å melde seg opp til eksamen heller. Dersom du melder deg opp og ikke får bedre karakter har du i grunnen bare brukt litt tid og et forsøk. Dersom du fremdeles irriterer deg kan du jo melde deg opp til neste høst når du er ferdig og bruke tid på faget parallelt med arbeid. Alt i alt er det bare å kjenne på magefølelsen: -Irriterende nok til å ta opp eller legge bak seg og gå videre? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Du må nesten vurdere sjølv, men det er nok meir fornuftig å fokusere alt på å få best mulig karakterar siste året. Dei siste faga du har er nok også dei som er mest relevante for framtidige jobbar. Du må i alle fall passe på at denne ekstra studiebelastninga ikkje øydelegg prestasjonen i dei andre faga. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Kanskje litt på siden av tråden, men er det noen som vet hvor viktig karakterer er som ingeniørstudent og førstegangs jobbsøker? Har hørt det tidligere sagt at alt fra C og oppover er sett på som bra for en ingeniørgrad, men at folk fint får greie jobber med lavere karakterer også. Til sammenligning har jeg hørt at innen økonomi forventes det B+ i snitt om man skal ha kremjobbene. Og av egen erfaring vet jeg at det kreves noe helt annet for å ha A i snitt som ingeniørstudent enn det gjøres som økonomistudent. Nå er det jo andre tider i arbeidsmarkedet og ingeniørmangelen de skrek om for noen år tilbake ser jo ut til å ha roet seg ganske kraftig, så regner med karakterer er mer vesentlig nå også for ingeniører. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Kanskje litt på siden av tråden, men er det noen som vet hvor viktig karakterer er som ingeniørstudent og førstegangs jobbsøker? Har hørt det tidligere sagt at alt fra C og oppover er sett på som bra for en ingeniørgrad, men at folk fint får greie jobber med lavere karakterer også. Til sammenligning har jeg hørt at innen økonomi forventes det B+ i snitt om man skal ha kremjobbene. Og av egen erfaring vet jeg at det kreves noe helt annet for å ha A i snitt som ingeniørstudent enn det gjøres som økonomistudent. Nå er det jo andre tider i arbeidsmarkedet og ingeniørmangelen de skrek om for noen år tilbake ser jo ut til å ha roet seg ganske kraftig, så regner med karakterer er mer vesentlig nå også for ingeniører. Det går nok mest på erfaring og kompetanse er jeg redd. De uten stiller ofte svakt og da blir det jo beste kandidat uten erfaring/kompetanse som igjen blir beste karakterer. Alt dette kan jo endres i en intervju prosess. Så om en er helt "fersk" i dag må en nok ha gode karakterer og være en ålreit type under intervju for å få innpass. Men jeg ser når vi søker er det i all hovedsak etter spisskompetanse som en kun får via erfaring, dessverre. Men slik er markedet nå, arbeidsgivers marked. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Men er vel vanskelig å ha særlig erfaring som nyutdannet uansett? Har heldigvis fagbrev som tømrer, gode attester og mange års arbeidserfaring, så teller forhåpentligvis for noe. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Kanskje litt på siden av tråden, men er det noen som vet hvor viktig karakterer er som ingeniørstudent og førstegangs jobbsøker? Det spørs kva jobb du søker. Dersom du vil rett inn i ein godt betalt drømmejobb rett etter studiane så må du ha alle marginer på din side. Men om du berre skal ha en jobb så klarer du deg greit med dårligare karakterar også. Men dp må du jobbe deg oppover for å få nok erfaring til å få ein betre jobb. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Men er vel vanskelig å ha særlig erfaring som nyutdannet uansett? Har heldigvis fagbrev som tømrer, gode attester og mange års arbeidserfaring, så teller forhåpentligvis for noe. Kommer an på hva en kombinerer studiene med. Personlig jobber jeg innenfor samme felt som jeg utdanner meg innen slik at jeg etter utdanning sitter med god kompetanse/erfaring i tillegg. Dette er gull verdt i dag. Men klart, det går ikke for alle slik at karakterene blir veldig viktig for opptakk, mens på intervju spiller det mindre rolle. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Det spørs kva jobb du søker. Dersom du vil rett inn i ein godt betalt drømmejobb rett etter studiane så må du ha alle marginer på din side. Finnes slike jobber? Har ikke reflektert så mye over det enda, men kanskje på tide å begynne å peile seg inn mot noe. Har B i snitt, så er vel ikke helt håpløst. Men er vel vanskelig å ha særlig erfaring som nyutdannet uansett? Har heldigvis fagbrev som tømrer, gode attester og mange års arbeidserfaring, så teller forhåpentligvis for noe. Kommer an på hva en kombinerer studiene med. Personlig jobber jeg innenfor samme felt som jeg utdanner meg innen slik at jeg etter utdanning sitter med god kompetanse/erfaring i tillegg. Dette er gull verdt i dag. Men klart, det går ikke for alle slik at karakterene blir veldig viktig for opptakk, mens på intervju spiller det mindre rolle. Skjønner. Studerer byggingeniør, så det er vel forholdsvis relevant, men vet ikke om jeg ønsker å jobbe med trehus, så da vet jeg ikke. Men skulle tro praktisk erfaring var av verdi uansett. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Det spørs kva jobb du søker. Dersom du vil rett inn i ein godt betalt drømmejobb rett etter studiane så må du ha alle marginer på din side. Finnes slike jobber? Har ikke reflektert så mye over det enda, men kanskje på tide å begynne å peile seg inn mot noe. Har B i snitt, så er vel ikke helt håpløst. Men er vel vanskelig å ha særlig erfaring som nyutdannet uansett? Har heldigvis fagbrev som tømrer, gode attester og mange års arbeidserfaring, så teller forhåpentligvis for noe. Kommer an på hva en kombinerer studiene med. Personlig jobber jeg innenfor samme felt som jeg utdanner meg innen slik at jeg etter utdanning sitter med god kompetanse/erfaring i tillegg. Dette er gull verdt i dag. Men klart, det går ikke for alle slik at karakterene blir veldig viktig for opptakk, mens på intervju spiller det mindre rolle. Skjønner. Studerer byggingeniør, så det er vel forholdsvis relevant, men vet ikke om jeg ønsker å jobbe med trehus, så da vet jeg ikke. Men skulle tro praktisk erfaring var av verdi uansett. absolutt, arbeidserfaring innen for bransje og bare arbeid generelt er gull verdt. Men ofte er stillingene spesifikke, typisk erfaring innen programmer og merker osv.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå