Gå til innhold

De vil outsource driften av sykehusene. Over 100 ansatte kan bli nødt til å gå


Anbefalte innlegg

At posten reduseres skyldes jo forskjellen i mengden post. Dette er en trend man ser i alle land, også de som ikke har endret postvesenet sitt i det hele tatt. Postvesenet i USA har lenge vært på konkursens rand fordi folk ikke sender brev lengre. Det blir for dumt å demme opp for den utviklingen med å pøse inn skattepenger.

 

Tenker øynene hadde falt ut av hodet på de visjonærene som sloss fram postordninger mot alle odds da det var langt vanskeligere enn i dag, og man knapt hadde noe statsbudsjett å hente det fra heller. 

 

Skal man leve i en sivilisert stat eller skal man være hver mann seg selv nærmest? Jeg er for min del fornøyd med at man ikke lengre har sverdet hengende ved inngangsdøra. Ikke vær så redd for å betale skatt, for dine forfedre betalte stolt skatten som har gjort deg til den opplyste moderne mannen du er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du at hver mann er seg selv nærmest fordi man ikke vil finansiere en tjeneste teknologien har reist fra? Mener du det samme om persontransport med kusk og kjerre, og telegrafen?

 

Dette har ingenting med å betale skatt å gjøre, jeg betaler min skatt med glede. Men vi bør ikke bruke pengene på å holde kunstig liv i en tjeneste som er i ferd med å fases ut av fremskrittets gang. Noe den også deler med hustelefoner og damplokomotiver.

 

Å transportere tekst på døde trær er ikke bærekraftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du at hver mann er seg selv nærmest fordi man ikke vil finansiere en tjeneste teknologien har reist fra? Mener du det samme om persontransport med kusk og kjerre, og telegrafen?

 

Dette har ingenting med å betale skatt å gjøre, jeg betaler min skatt med glede. Men vi bør ikke bruke pengene på å holde kunstig liv i en tjeneste som er i ferd med å fases ut av fremskrittets gang. Noe den også deler med hustelefoner og damplokomotiver.

 

Å transportere tekst på døde trær er ikke bærekraftig.

 

Posten transporterer også iPhones, erstatningsmodem, medisiner, med mer. Postkort er ikke lengre hovedoppgaven og slett ikke det eneste man kunne ønske å motta selv om det er lørdag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Posten transporterer også iPhones, erstatningsmodem, medisiner, med mer. Postkort er ikke lengre hovedoppgaven og slett ikke det eneste man kunne ønske å motta selv om det er lørdag. 

 

 

 

Det er det mange andre som gjør også. Og jeg velger som regel dem pga kortere leveringstid, lavere pris og flere utleveringssteder. Noe som er mulig nettopp fordi Posten mistet monopolet sitt.

Endret av fuzzy76
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Posten transporterer også iPhones, erstatningsmodem, medisiner, med mer. Postkort er ikke lengre hovedoppgaven og slett ikke det eneste man kunne ønske å motta selv om det er lørdag. 

 

 

 

Det er det mange andre som gjør også. Og jeg velger som regel dem pga kortere leveringstid, lavere pris og flere utleveringssteder. Noe som er mulig nettopp fordi Posten mistet monopolet sitt.

 

 

Misforstå meg rett - jeg sier ikke det skal være monopol. Men det er ikke overalt private aktører leverer et tilfredsstillende tilbud, og enda flere plasser de ikke har reell konkurranse. Derfor eksisterer posten, og staten skal levere et minimumstilbud. 

 

Dette minimumstilbudet er blitt ytterligere svekket nå, selv om driften er mye mer effektiv nå og tilgang til funding mye enklere nå enn da tilbudet ble innført. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Posten transporterer også iPhones, erstatningsmodem, medisiner, med mer. Postkort er ikke lengre hovedoppgaven og slett ikke det eneste man kunne ønske å motta selv om det er lørdag. 

 

 

 

Det er det mange andre som gjør også. Og jeg velger som regel dem pga kortere leveringstid, lavere pris og flere utleveringssteder. Noe som er mulig nettopp fordi Posten mistet monopolet sitt.

 

 

Posten er dog markant ryddigere på levering av pakker fra utlandet - det er ren gambling å få tollbehandlede pakker med UPS/FedEx/osv, både fordi det er bortimot umulig å få riktige prisanslag og fordi de stadig vekk (her i sentrale oslo) har "forsøkt å levere" mens vi har sittet hjemme og ikke hørt noe. Takke meg til posten; de har blant de laveste gebyrene og pakkene kommer faktisk frem når de skal.

 

 

Hva angår sykehuspartner, tjah. Jeg har sporadisk med dem å gjøre. De lavere nede som jeg møter virker forsåvidt hyggelige og kompetente nok, men det er en helt utrolig motstand så fort man prøver å få ordnet noen større tekniske løsninger. (Min favoritt er en server en avdelingsleder hos oss forsøkte å få på plass for beregning og lagring. Maskinvaren kostet ca 200 000, men mellom sykehuspartner og sykehusets like ubrukelige IT-avdeling har han forlengst passert den første millionen, og den er ikke i drift enda). Likevel er jeg veldig skeptisk til denne outsourcingen, jeg tviler veldig sterkt på at det blir noe mer lokalt, velinformert, fleksibelt, eller responsivt av dette.

Endret av Djn
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei,

 

Vet dette er en gammel tråd, men er det noen som har noen kjennskap til hvordan ting er i Sykehuspartner nå? 

Er situasjonen like kritisk eller har ting stabilisert seg? 

Når toppsjefen trekker seg lover det aldri godt.

https://www.nrk.no/norge/sykehuspartner-toppsjef-gar-fra-stillingen-1.13552506

Hele saken er jo så klart drenert til etter valget. 

Endret av per parker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...