Redaksjonen. Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Helseskadelig, mener Arbeidstilsynet.Det utenlandske selskapet krever at arbeiderne på Follobanen jobber 14 nattskift på rad Lenke til kommentar
inglo Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Finner det litt merkelig at Arbeidstilsynet da tillater at folk offshore jobber 14 dager I strekk natt ? Feks jeg kjenner til noen som jobber 5 uker på 4 uker av og kan I travel perioder matte jobbe 14 dager natt, en uke fri og så 14 dager natt igjen. 6 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Er det ikke bedre for kroppen å venne seg til en nattlig døgnrytme og holde rytmen over lang tid enn å bytte mellom ulike rytmer med noen få dagers mellomrom? Jeg tror jeg hadde blitt sprø av sistnevnte, men jobbet for et par tiår siden natt en hel sommer og det fungerte helt greit etter de første tilvenningsdagene. 7 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Selvsagt skal en ta hensyn til helsen når arbeidstidsordningene fastsettes, men på sjøen har 6 timers nattevakt vært normalt hele tiden mens en er om bord. Det burde med andre ord finnes mye dokumentasjon på om dette skader folks helse. Kanskje 10 timer er litt lenge og kanskje ikke. Arbeidsmiljøloven burde revideres og tilpasses vår tid hvor kostbare maskiner bør være i drift hele tiden. Dette har med konkurransekraften til landet å gjøre, da vi også må satse på utstrakt automasjon og kostbare roboter. Det virker som den norske arbeidsmiljøloven heller ikke er tilpasset folk som pendler langt, da disse ganske sikkert er mer interessert i å være hos familien enn å fiske i helgene. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 «Arbeidsmedisinsk forskning viser at den som arbeider flere nattskift på rad, ofte får for lite og for dårlig søvn på dagtid mellom nattskiftene. Allerede etter ett nattskift trenger mange to normale netters søvn for å bli fullt restituert. Antallet netter som skal til for å komme tilbake til normal døgnrytme, øker med antall nattskift på rad», skriver tilsynet i sitt avslag. For noe fullstendig møl. Har selv jobbet nattskift mange turer, mer enn 10 beskjedne timer hver natt (og med overtid). Absolutt ingen problem. Ja, man må venne seg til det. Ja, det tar noen døgn å snu tilbake til vanlig døgnrytme, so? Det største spørsmålet er egentlig om arbeidere får skikkelig nattillegg. Ellers så prøver Arbeidstilsynet å vinne noe sympati hos... noen.... med å si som om nattarbeid ikke eksisterer, eller at det er uvanlig. Det er det absolutt ikke. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 «Arbeidsmedisinsk forskning viser at den som arbeider flere nattskift på rad, ofte får for lite og for dårlig søvn på dagtid mellom nattskiftene. Allerede etter ett nattskift trenger mange to normale netters søvn for å bli fullt restituert. Antallet netter som skal til for å komme tilbake til normal døgnrytme, øker med antall nattskift på rad», skriver tilsynet i sitt avslag. For noe fullstendig møl. Har selv jobbet nattskift mange turer, mer enn 10 beskjedne timer hver natt (og med overtid). Absolutt ingen problem. Ja, man må venne seg til det. Ja, det tar noen døgn å snu tilbake til vanlig døgnrytme, so? Det største spørsmålet er egentlig om arbeidere får skikkelig nattillegg. Ellers så prøver Arbeidstilsynet å vinne noe sympati hos... noen.... med å si som om nattarbeid ikke eksisterer, eller at det er uvanlig. Det er det absolutt ikke. Det er ikke møl i det hele tatt, det er godt dokumentert at nattskift går utover helse og ytelse. AtW 2 Lenke til kommentar
Minus Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Er det ikke bedre for kroppen å venne seg til en nattlig døgnrytme og holde rytmen over lang tid enn å bytte mellom ulike rytmer med noen få dagers mellomrom? Jeg tror jeg hadde blitt sprø av sistnevnte, men jobbet for et par tiår siden natt en hel sommer og det fungerte helt greit etter de første tilvenningsdagene. Tenker du da at de skal ha "natterytmen" gjennom friperioden også? 1 Lenke til kommentar
DrOnline Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Ser ikke helt problemet med å arbeide 14 nattskift på rad. Det bør gå fint. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Er det ikke bedre for kroppen å venne seg til en nattlig døgnrytme og holde rytmen over lang tid enn å bytte mellom ulike rytmer med noen få dagers mellomrom? Jeg tror jeg hadde blitt sprø av sistnevnte, men jobbet for et par tiår siden natt en hel sommer og det fungerte helt greit etter de første tilvenningsdagene. Tenker du da at de skal ha "natterytmen" gjennom friperioden også? Jeg tenkte ikke konkret på denne saken, men generelt. At det er endring i døgnrytmen som er hovedproblemet og dermed stille spørsmålstegn ved arbeidstilsynets påstand om at det er bedre for helsa å skifte døgnrytme stadig vekk. Hadde jeg vært involvert her ville jeg klart foretrukket den Spansk-Italienske løsningen fremfor Arbeidstilsynets. Eller ennå bedre, som den sommeren der jeg jobbet natt hele tida. 3 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 (endret) Merkelig grunnlag fra Arbeidstilsynet. Min kone har jobbet i helsevesenet i 10 år og har selv valgt å jobbe utelukkende nattevakter. Hun jobber opptil 5 netter i strekk og har ikke i nærheten så mange goder som arbeiderne i artikkelen (like mange dager fri som de jobber). Edit: og konas vakter er på 10 timer - ikke inkludert kjøring til og fra jobb. Endret 9. juni 2016 av Dr. Bombay 3 Lenke til kommentar
FB.914582033 Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Tja, på skip jobber overstyrmann og førstemaskinist 180 nattevakter i året. Supply 5 uker i strekk. 5 uker av/på. I Noen enda lengre.. Ikke ideelt, men fullt lovlig.. 3 Lenke til kommentar
T2JDU7CD Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Når man skal jobbe i tunnel sånn, er det mye bedre å jobbe natt enn dag! I tunnelen er det mørkt uansett, men jobber man natt, kan man faktisk se litt dagslys også. Særlig om vinteren! 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Selvsagt skal en ta hensyn til helsen når arbeidstidsordningene fastsettes, men på sjøen har 6 timers nattevakt vært normalt hele tiden mens en er om bord. Det burde med andre ord finnes mye dokumentasjon på om dette skader folks helse. Kanskje 10 timer er litt lenge og kanskje ikke. Arbeidsmiljøloven burde revideres og tilpasses vår tid hvor kostbare maskiner bør være i drift hele tiden. Dette har med konkurransekraften til landet å gjøre, da vi også må satse på utstrakt automasjon og kostbare roboter. Det virker som den norske arbeidsmiljøloven heller ikke er tilpasset folk som pendler langt, da disse ganske sikkert er mer interessert i å være hos familien enn å fiske i helgene. "kostbare maskiner bør være i drift hele tiden" Maskiner skal tilpasse seg mennesket, dets trivsel og helse. Det er ikke ikke mennesket som skal tilpasse seg maskiner og systemer. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Når man skal jobbe i tunnel sånn, er det mye bedre å jobbe natt enn dag! I tunnelen er det mørkt uansett, men jobber man natt, kan man faktisk se litt dagslys også. Særlig om vinteren! Godt argument. Helst burde vi allikevel organisere arbeidet slik at alle fikk nok dagslys-timer. 2 Lenke til kommentar
sgrevskott Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Jobber selv inntil 21 sammenhengende nattskift offshore. Fult lovlig, og ingen problem. Mye verre å måtte snu fem og tilbake hele tiden... 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Selvsagt skal en ta hensyn til helsen når arbeidstidsordningene fastsettes, men på sjøen har 6 timers nattevakt vært normalt hele tiden mens en er om bord. Det burde med andre ord finnes mye dokumentasjon på om dette skader folks helse. Kanskje 10 timer er litt lenge og kanskje ikke. Arbeidsmiljøloven burde revideres og tilpasses vår tid hvor kostbare maskiner bør være i drift hele tiden. Dette har med konkurransekraften til landet å gjøre, da vi også må satse på utstrakt automasjon og kostbare roboter. Det virker som den norske arbeidsmiljøloven heller ikke er tilpasset folk som pendler langt, da disse ganske sikkert er mer interessert i å være hos familien enn å fiske i helgene. "kostbare maskiner bør være i drift hele tiden" Maskiner skal tilpasse seg mennesket, dets trivsel og helse. Det er ikke ikke mennesket som skal tilpasse seg maskiner og systemer. Roboter egner seg best til rutinearbeid, som mennesker ofte ser på som kjedelig. Slik sett er roboter et gode, da menneskene får mer interessant arbeid. Prisen er at avanserte roboter koster mye penger, som denne tunnelboremaskinen. Dersom en arbeidsgiver skal gå til innkjøp av kostbart utstyr må dette brukes, helst 24 timer i døgnet, og da må vi mennesker tilpasse oss. Vi ønsker ikke at de som kjøper inn denne type utstyr går konkurs og vi arbeidstakere sitter igjen med de kjedelige jobbene. Tviholder en på et arbeidsliv uten roboter går bedriften konkurs likevel og vi sitter igjen uten arbeid. Slik er realitetene etter min mening. Lenke til kommentar
7RQE101Q Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 «Arbeidsmedisinsk forskning viser at den som arbeider flere nattskift på rad, ofte får for lite og for dårlig søvn på dagtid mellom nattskiftene. Allerede etter ett nattskift trenger mange to normale netters søvn for å bli fullt restituert. Antallet netter som skal til for å komme tilbake til normal døgnrytme, øker med antall nattskift på rad», skriver tilsynet i sitt avslag. For noe fullstendig møl. Har selv jobbet nattskift mange turer, mer enn 10 beskjedne timer hver natt (og med overtid). Absolutt ingen problem. Ja, man må venne seg til det. Ja, det tar noen døgn å snu tilbake til vanlig døgnrytme, so? Det største spørsmålet er egentlig om arbeidere får skikkelig nattillegg. Ellers så prøver Arbeidstilsynet å vinne noe sympati hos... noen.... med å si som om nattarbeid ikke eksisterer, eller at det er uvanlig. Det er det absolutt ikke. Det er ikke møl i det hele tatt, det er godt dokumentert at nattskift går utover helse og ytelse. AtW Og har du link til den forskningen? Jeg kan se at hvis du jobber normalt på dagtid også må jobbe natt i tilegg eller at du bare må jobbe natt nå og da så kan der være negative konsekvenser, men ren nattjobbing over en to ukers periode? Det ville i så tilfelle være veldig intresant lesing. Har selv jobbet lange perioder med nattskift, fra 14 til 21 dager, 12 timer ++. Det er som de sier i artikelen vanskelig å komme tilbake til en normalrytme etter 1 til 2 netter på nattskift, men etter det har en snudd døgnet og så jobber en som vanlig. Hvis jeg bare fikk jobbet 3 netter før jeg mått skifte til dagtid igjen så hadde jeg hatt et lite helvete med å leve i limbo mellom natt og dag tid, med en følelse av konstant jetlag. All personlig erfaring (og alle jeg kjenner som også jobber natt) vet at det er bedre å jobbe en lengre periode natt for så å bytte i en lengre periode til dag. Å mikse 3 dager natt og 3 dager dag om hverandre skaper bare uheldige virkninger, mye bedre å la folk jobbe 14 dager natt i en strekk. 1 Lenke til kommentar
7RQE101Q Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Når man skal jobbe i tunnel sånn, er det mye bedre å jobbe natt enn dag! I tunnelen er det mørkt uansett, men jobber man natt, kan man faktisk se litt dagslys også. Særlig om vinteren! Godt argument. Helst burde vi allikevel organisere arbeidet slik at alle fikk nok dagslys-timer. De som jobber 10 (11) timer natt får endel solys de og, bare ikke når de jobber. Feks (og uten å vite noe om hva slags skift tid de tenker), men hvis de starter skiftet klokken 21 og ender klokka 7 (10 t), med en halv time reisevei på hver side i tilegg (1t). Hvis du da spiser litt før du legger deg (1 t) og sover 8 timer så står en opp i 17 tia (med litt snozzing på vekerklokka). Da har du ca 4 timer før skiftstart igjen til å spise, dusje, se på sola, gå på butikken osv. Evt kan du vri det så du får morgensola, men personlig ville jeg vridde det til å få kveldsola. Det er ingen dårlig deal det der. (jeg må også si at jeg jobber endel natt, og det er det eneste skifte jeg jobber på hvor jeg ikke trenger å bruke vekkerklokke ) Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Det verste er å skifte rutine ofte, slik blant annet sykepleiere og politi gjør. Har man ført kommet inn i en rutine, er det bedre å følge den en lengre periode enn å skifte to-tre ganger i uken, noe som ødelegger enhver form for god søvn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå