krabbemat Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Har et blomsterbed som ligger i en skråning mellom to nivåer i hagen, høydeforskjellen er ca halvannen - to meter og helningen er ganske slak. Under dette bedet tenker jeg å sette opp en liten støttemur på 20-30cm høyde eller to lag med stein (tenker da på steiner som er i støttelse 25x15x10 (l x b x h)), ca 6 meter lang . Jorda under skråningen er ganske leirete, så er det mulig å få til dette uten å måtte grave ut mangfoldige kubikkmeter med jord og tilføre tilsvarende masse med pukk og løsmasser for å drenere? Det er litt kronglete å komme til med maskiner også ettersom en terasse ligger ganske tett inntil. Tips/råd/alternativer? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 (endret) Det går ganske så kjappt å grave for hånd og rulle vekk leiren med trillebår Det er veldig lurt å få litt drenering ja, men du trenger ikke allverden heller så du trenger nok ikke å grave ut så mye som jeg forstår at du har tenkt. Endret 9. juni 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
krabbemat Skrevet 9. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2016 Det går ganske så kjappt å grave for hånd og rulle vekk leiren med trillebår Det er veldig lurt å få litt drenering ja, men du trenger ikke allverden heller så du trenger nok ikke å grave ut så mye som jeg forstår at du har tenkt. Blir raskt en kubikk på løpemeteren hvis jeg skal komme godt under og rundt på oversiden med en halvmeter, og selv da kommer jeg ikke under tæle. I tillegg må det vel støpes såle oppå dette igjen. Ser for meg at dette blir å koste 10-15.000,- bare i masser og sement + 5.000,- i stein. Lenke til kommentar
Waco Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Trur du overdriv litt 2høyder med stein, 6 meter langt blir ca 50 små betongsteiner og du bruker vanlige steiner fra Aas eller Asak for eksempel.. Desse bruker å ligge på 29kr stk på kampanje ( noe som er ganske ofte ) Totalt i stein ca 1500kr. En bitteliten steinkant i et blomsterbed har ingen belastning, den skal vel heller ikke bære noe, vanskelig å vurdere bare over det du skriver men jeg mener at en liten steinkant i et blomsterbed ikke trenger å stå telefritt. Jeg hadde nok valgt et lag med singel som fundament og lagt steinen oppå. Men legg gjerne ut noen bilder så vi får se hvordan det ser ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå