Gå til innhold

Studentvisum til USA med prikk på rulleblad?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tenker å søke meg på et studie i USA neste høst, men har et lite problem. For 3 år siden ble jeg tatt for bruk av hasj (17 år på den tiden). Ble satt på urinprøver og samtaler, altså påtaleunnlatelse (?). Fikk beskjed om at dette ville bli slettet fra rullebladet etter 2 år. Når jeg nå skal søke studentvisum (F-1) til USA, regner jeg med at politiattest må legges frem. Spørsmålet er bare da om de vil kreve en normal vandelsattest, eller uttømmende politiattest? Vandelsattesten min skal teoretisk sett være clean nå, mens de vil se hasj-episoden på den uttømmende.

Dersom de krever uttømmende, er løpet kjørt? Eller ser de hver individuelt på hver sak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Ung.no, svar fra en jurist:

Har man planlagt å oppholde seg lengre i USA, for eksempel for å studere der, må man uansett søke om visum. Hovedregelen er at man heller ikke får visum hvis man er dømt for slike forhold som nevnt ovenfor. Her er det imidlertid noen unntak. Et av unntakene er hvis personen kun har begått et kriminelt forhold og strafferammen for forholdet var under 1 år, og dommen var på mindre enn 6 måneder. Et annet unntak var at forholdet skjedde før personen var fylt 18 år, og det har gått minst 5 år siden gjerningen ble begått. Selv om man ikke faller inn under unntakene kan man etter søknad også få særskilt dispensasjon for innreise. [resten av artikkelen]

Lenke til kommentar

Jeg har fått visum (student) 3 ganger til USA. Ble aldri spurt om å legge frem attest (har ikke noe på rullebladet anyway da), men du må fylle ut skjema, der du svarer "ja/nei" på slike ting.
Påtaleunnlattelse er det same som dom, så å si. Så på spm "har du blitt straffet/dømt tidligere", må du svare ja.

Det med hasj er de nokså snille på i USA. Det er så pass vanlig og normalt der borte. Bernie Sanders har jo det som en del av valprogrammet sitt, at det skal ikke vare straffbart.

Så ja... du kan alltids lyge på skjemaet, 99% at du får visum uten å legge frem noe. Påtaleunnlattelse forsvinner jo fra vanlige rulleblad etter 2 år, så det kommer ikke noe på den, selv om de blir bedt om å legge den ved.

Du kan svare ærlig, da er det vurderingssak for de som behandler visumet. Men du risikerer å få avslag uten grunn.

Jeg vet om folk som fikk det, helt uten grunn. Uten å ha noe på rulleblad eller noe.
Vet om familie på 4, der minstesønn (5 år) fikk avslag, mens resten fikk godkjent visumet. Weird.

Jeg hadde nok skrevet slik som ting er. Kva du velger å gjøre er helt opp til deg da. Lykke til!

Endret av cefey
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...