Hestebonde Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Litt bakgrunn. Jeg bor i ei lita bygd med et ofte ganske ubehagelig klima! Vi har en gård med beiterett i felles utmarksområde som er regulert som utmarksbeite. Av ca 15 gårder i bygda er det nå kun jeg og en annen gård som benytter oss av beiteretten. I dette beiteområdet er det bygget en skogsbilveg som et veglag mottatt offentlig støtte for å etablere. Det eksisterer ikke noe fungerende utmarkslag. Min utfordring er at grinda nederst på skogsbilvegen ble fjernet for et par år siden og erstattet av ferist. Hestene mine blåser en lang marsj i hele ferista og hopper elegant over den, noe som resulterer i at jeg ikke kan benytte meg av beiteretten min og derfor taper både tilskudd og må kjøpe fòr i beitesesongen. Det er rimelig bred enighet om at det er flott med beitedyr i utmarka og de fleste er glade for å slippe å slå setervollene sine. Spørsmålet mitt er: Kan jeg kreve å få satt opp igjen grinda, i alle fall frem til elektrisk ferist er anskaffet? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Hva var begrunnelsen for å fjerne grind og erstatte med ferist og på hvilken måte ble beslutningen tatt? 1 Lenke til kommentar
Hestebonde Skrevet 9. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2016 Det ble bestemt å prøve for et par år siden for å kunne slippe grinder. Det har vist seg i ettertid at vegstyret hadde vedtatt å bytte til frister for mange år siden uten at det var utført. Det må også med at ristene er lagt ned uten fundament, slik at de fylles opp med sand og er løse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå