Gå til innhold

Hjelp for å gjøre stasjonær "Windows 10-klar" (skjermkort)


Anbefalte innlegg

Hey!

 

Har lite kunnskap om skjermkort, spes når det kommer til sockets, generasjoner som passer overens med hvilket hovedkort osv.

 

Har en HP Pavilion Media Center TV m8031.sc-a. Specs: http://h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?docId=c00968838

Hovedkort: P5LP-LE / Leonite-GL8E

Skjermkort: ATI Radeon x1700SE

RAM: 4gb (oppgradert, 2gb standard)

 

Under Windows 10 Upgrade compatibility check eller hva det heter finner den ut at skjermkortet er for gammelt til å brukes med Windows 10. Har prøvd å kjøre gammel driver og modifiserte drivere under Windows 10. Oppløsning blir enten helt feil, eller skjermen går svart. Så trukke dette skjermkortet noen gang vil bli venn med W10.

 

Så til spørsmålet:

Hva slags skjermkort kan jeg skaffe til den som:

- Vil funke med Windows 10

- Som faktisk fysisk vil fungere med hovedkortet

- Er lett å få tak i samt ikke koster skjorta

Trenger litt tips her :)

Bruk: Mail, dokumenter, bildelagring/ sortering på én 1920x1080-monitor. Intet tungt arbete med andre ord.

 

 

Tenker lete litt på bruktmarked for å finne noe billig og greit. Dette med en billig SSD vil holde PC'en kurrant i noen år til tenker jeg :)

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor billig tenker du?

I utgangspunktet kan du bruke eksempelvis et billig kort som dette fra Amd som fungerer greit for hobby spilleren : 

https://www.prisguide.no/produkt/amd-radeon-r7-370-231958 ca 1381 Kr.

 

Velger du alt for gamle komponenter kan du slite litt med at skjermkortprodusenten ikke kommer med oppdaterte drivere og da er du like langt...

Skal i grunn ikke game noe særlig, om noe overhodet, men hadde vært kjekt om det var brukbart i en del år fremover. Rundt eller under 1k er vel prisnivået jeg ser for meg, så det du fant er kanskje litt i overkant. Men ser absolutt argumentet med at det bør være relativt nytt, men det må samtidig fungere greit med pci-e 1.0 som jeg tror hovedkortet har. 

 

Driver å leser litt nå, men skjermkort er stort sett plug'n'play med pci-e pga bakoverkompatibilitet?

Lenke til kommentar

Ja, stort sett.

Noen hovedkort kan derimot slite med noen skjermkort , dette enten pga dårlig bios eller manglende støtte så det er ikke 100% sikkert at alle fungerer dessverre , jo eldre jo vanskeligere kan det være.

 

Personlig hadde jeg byttet ut hovedkort , cpu og mine :

 

Intel 4 kjerners cpu.

8 til 16Gb DDR3/4 minne (avhengig av hovedkortet du kjøper )

Et greit hovedkort som støtter denne.

 

Budsjett omtrent 3 til 4k ( 1.7K Intel Lga 1150 , 0.7K hovedkort  LGA 1150 og DDR3 16GB 0.7k ) 

 

Det som er kjekt med intel sine Cpu'er er jo at de har integrert skjermkort , så da behøver man ikke i utgangspunktet å tenke så mye på dette med det første og man får en grei oppdatering for de som kun bruker pcen til enkle småting.

Lenke til kommentar

Tenker lete litt på bruktmarked for å finne noe billig og greit. Dette med en billig SSD vil holde PC'en kurrant i noen år til tenker jeg :)

Hovedkortet ditt støtter kun SATA 1.0 på 150 MB/s. Dette vil massivt cappe overføringshastigheten din på en SSD som har les/skriv i området 500 MB/s.

Lenke til kommentar

Takk for forslag til GPU'er, begynner bli litt klokere nå :)

 

 

 

Tenker lete litt på bruktmarked for å finne noe billig og greit. Dette med en billig SSD vil holde PC'en kurrant i noen år til tenker jeg :)


Hovedkortet ditt støtter kun SATA 1.0 på 150 MB/s. Dette vil massivt cappe overføringshastigheten din på en SSD som har les/skriv i området 500 MB/s.

 

Hvor så du det? Trodde det var SATA 2.0. Om det er så tregt som 1.0. er det kanskje liten vits å gidde koste på denna boksen noe særlig..

Lenke til kommentar

Jeg googlet P5LP-LE og fant MB speccs der det står at "Each connector supports 1 serial ATA-150 disk drive", som jeg tolker dithen at den ikke støtter raskere overføring enn dette.

 

Jeg ser dog at maskinen, som er fra 2007, er spesifisert å komme med en "640 GB (2 x 320) SATA 3G (3.0 Gb/sec)" harddisk - altså SATA 2.0.

SATA 2.0 kom ut i 2004.

 

Men igjen - maskinen din er fra 2007. Jeg ville nok prioritert å bygge noe nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...