Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Snust i 2 år, så kommer dette i tannkjøttet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke slutte, er ingen helsegevinst i å snuse. Og trappe ned til infeksjonen gir seg, for så og fortsette i samme spor til man får det tilbake igjen høres for meg helt idiotisk ut. Ta det heller på alvor, denne infeksjonen er kroppens egen måte å vise at den reagerer på snusingen.

Er nok ikke farlig nå, men kjedelig om man i ettertid utvikler kreft i munnhulen, da hjelper det ikke å angre på at man ignorerte signalene kroppe prøvde å gi.

Gi meg en god grunn til hvorfor du bør fortsatte med snusingen? Ser virkelig ikke nødvendigheten for å utsette sin egen helse med snusing. Mangel på mestring av stress eller sosialstatus blant umodne ungdom er eneste grunnene jeg ser for at noen velger å starte med snusing.

Endret av 93MiChr
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke slutte, er ingen helsegevinst i å snuse. Og trappe ned til infeksjonen gir seg, for så og fortsette i samme spor til man får det tilbake igjen høres for meg helt idiotisk ut. Ta det heller på alvor, denne infeksjonen er kroppens egen måte å vise at den reagerer på snusingen.

Er nok ikke farlig nå, men kjedelig om man i ettertid utvikler kreft i munnhulen, da hjelper det ikke å angre på at man ignorerte signalene kroppe prøvde å gi.

Gi meg en god grunn til hvorfor du bør fortsatte med snusingen? Ser virkelig ikke nødvendigheten for å utsette sin egen helse med snusing. Mangel på mestring av stress eller sosialstatus blant umodne ungdom er eneste grunnene jeg ser for at noen velger å starte med snusing.

Tja, før jeg begynte å snuse så var jeg en gedigen sint faen som ble sint for ingenting, nå er jeg roligere enn skjæra på tunet :)

On-topic: ikke bytt snus med en gang du føler den gamle er oppbrukt. Vent til du får et ordentlig sug. (Da sparer du penger da boksen kan vare litt lenger også :) )

Lenke til kommentar

Det er ikke en infeksjon men en helt naturlig konsekvens av snusing. Jeg tror TS er klar over både prisen og risikoen rundt snusing, så tenkte vi kunne spare oss for den obligatoriske moralprekenen.

Hilsen en som har vært tobakksfri i snart 1 år.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke slutte, er ingen helsegevinst i å snuse. Og trappe ned til infeksjonen gir seg, 

Hvorfor ikke heller forsøke å svare på spørsmålet? Hvis du kan noe om det, da. Her avslører du din vankundighet med en gang: trådstarter har ingen infeksjon. (Derimot en betennelse (også kalt inflammasjon) som vil gå bort om han trapper ned litt). 

Lenke til kommentar

Hadde det problemet mye da jeg snuste løs, etter å ha byttet til poser for ca. fem år siden har tannkjøttet vært kanon.

Går over av seg selv uansett, går raskere om du snuser i underleppa men tåler du litt svie er det ikke noe å bry seg om.

Lenke til kommentar

Det er ikke en infeksjon men en helt naturlig konsekvens av snusing. Jeg tror TS er klar over både prisen og risikoen rundt snusing, så tenkte vi kunne spare oss for den obligatoriske moralprekenen.

Hilsen en som har vært tobakksfri i snart 1 år.

For meg ser det ut til at det har utviklet seg en infeksjon i munnhulen til trådstartet. Dette baserer jeg på at det ser ut til å ha væsket fra betennelsen (den er ikke kun hoven og rød som ved vanlig betennelse). Det er greit at betennelse er en normal konsekvens av snusing, men det betyr ikke at vi skal avfeie fakta og kalle det for moralpreken.

Jeg forstår ikke hvorfor tobakkbrukere skal gå i forsvarsposisjon så fort helsediskursen ved snus trekkes frem. Trådstarter har en bivirkning på snusing, og da må det være lov for meg å trekke frem helseaspektet knyttet til denne bivirkningen uten at jeg blir stemplet som moralpoliti. Jeg har ingen interesse av å være moralpoliti, jeg setter kun ord på og tolker det jeg ser på bildet, og da blir det vanskelig å utelukke helsediskursen. Trådstarter er nok mer en klar over prisen og risikoen ved snusing (uten at jeg trenger å utdype det), men har man valg å snuse så bør man også tåle at konsekvensene blir dratt frem når man deltar i en tråd om snusing. Noe annet hadde vært om jeg skulle dratt frem konsekvensene om snus i en dagligtale hvor snus ikke var tema. Da kunne man snakket om moralpoliti.

Hvorfor ikke heller forsøke å svare på spørsmålet? Hvis du kan noe om det, da. Her avslører du din vankundighet med en gang: trådstarter har ingen infeksjon. (Derimot en betennelse (også kalt inflammasjon) som vil gå bort om han trapper ned litt). 

Virker for meg som at du føler deg støtt av kommentaren min, greit nok, men spydigheter som "Hvis du kan noe om det, da.", uten forbehold har jeg liten forståelse for.

Hva baserer du det på? Utifra kommentaren din så tolker jeg det som at du selv ikke vet forskjellen på infeksjon og inflammasjon, fordi du 1) omtaler det som om det er to vidt forskjellige ting (iværtfall slik jeg forstår kommentaren din) og 2) du skal belære meg om at det trådstarter faktisk har er en inflammasjon. Bemerk, jeg har aldri ment at trådstarter ikke hadde en inflammasjon. Trodde det var gitt, ettersom at en infeksjon oppstår når virus, bakterier eller mikroorganismer enten har skapet en inflammasjon eller satt seg i en inflammasjon. Vi er begge derfor enige om at trådstarter har en inflammasjon (ettersom at det er umulig å ha en infeksjon uten inflammasjon), men hvilket belegg har du for å så bastant mene at det ikke kan ha satt seg infeksjon i betennelsen til trådstarter?

En vanlig inflammasjon vil ha hevelse, rødhet, men ikke eksudat eller puss. For meg ser det ut som at det har vært en diffusjon av eksudat eller puss i munnhulen til trådstartet, jeg kan ta feil, men antar det basert på fargen til inflammasjonen. Igjen jeg skal ikke bastant mene at jeg har rett, men jeg synes det er oppstanasig og beskylde meg for å ikke svare på trådstarters spørsmål, når alt jeg gjør er å svare etter beste evne. Min evne til å besvare spørsmålet er basert på min forståelse, ikke din forståelse. Og slik jeg har tolker så antar jeg at det er en inflammasjon med infeksjon i. Hvem som har rett vet vi jo ikke med mindre trådstarter oppsøker lege, så dette er det liten vits i å krangle over. Poenget mitt er at vi begge kan ha ulike meninger, uten at man går til angrep på hverandre, det bør være mulig å formulere seg saklig uten og gå på person selv om man har en annen oppfattelse. Min oppfattelse er at det er infeksjon i betennelse, du tror derimot at det kun er en vanlig betennelse. Ingen av oss her har fasiten, så jeg tror vi gir oss med det.

Lenke til kommentar

Hei. Er litt freaket ut nå. Har snus posesnus type lab i litt over to år. Men nå har det svidd noe jævlig når jeg har snust og synes det er litt skummelt egentlig. Ser ikke så bra ut. Noen som har vert borti dette?

Anonymous poster hash: c3097...6fd

Sjekk med tannlegen. Bare for å utelukke at det er noe tannkjøttsykdom eller noe med tannkjøttet som kan bli verre. Slikt er ikke morro, så sjekk det heller en gang for mye enn en gang for lite.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...