L_T Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Jeg skal kjøpe en iPhone til min datter (17 år) og stusser på hvilken. Verken hun el jeg har erfaring med annet enn Android/Galaxy. Pga pris står det mellom 5s, se, og pre-owned 6. Noen tips? Er 5s fremdeles kjørbar eller er den å regne som antikk snart...? Hun er ikke veldig opptatt av å ha det nyeste og kuleste så for hennes del er 5s ok, og bruker den kun til Facebook, snap, insta og surfing/mail og litt musikk. Lenke til kommentar
Hows Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 (endret) Hei iPhone 5S koster nå 3000 kroner (helt ny) i mange nettbutikker.De nyeste iPhone modellene koster ofte mer enn det dobbelte av den prisen.Den er like aktuell som SE og 6 modellene, men er nok noe (bare litt) tregere.Samtidig klarer iPhone 5S alt du nevner av bruksområder uten problemer Endret 8. juni 2016 av Hows Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 5S funker fortsatt helt fint, hvis du klarer deg med "bare" 16 GB minne. Lenke til kommentar
zebrazett Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 (endret) 5s er på ingen måte antikk. Den ble nettopp fjernet fra Apples hjemmeside, og er derfor nylig tatt ut av produksjon (vil jeg anta). Da er det en god 5 års periode til det vil medføre noen konsekvenser for bruken av produktet. Om eldre produkter: https://support.apple.com/no-no/HT201624 (dvs, iPhone 5s om 5 år). Til din datters bruk vil alle disse modellene passe fint og fungere godt i flere år fremover. Som ei mindre jente med hender dertil selv anbefaler jeg å se an størrelsen. Jeg foretrekker personlig 5s og SE på grunn av størrelsen, mens 6 og plus modellene blir litt uhåndterlige for meg. Som Hows sier er 5s stadig synkende i pris, noe som er verdt å vurdere.En ting til som jeg tenker at er viktig når det kommer til å kjøpe en telefon som skal vare en stund er å få tak i en med litt plass. iPhone-modeller kommer med en rekke på 8-16-32-64-126 GB lagringskapasitet. Til en 17-år gammel jente fraråder jeg sterkt 8 GB eller 16 GB, men hadde satset på 32 GB eller over. Det kjedeligste som finnes er å ha en så kapabel telefon, men at bruken blir redusert på grunn av plassmangel Endret 8. juni 2016 av zebrazett Lenke til kommentar
Hows Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 (endret) 5S funker fortsatt helt fint, hvis du klarer deg med "bare" 16 GB minne. Helt enig, har ikke klart å bruke opp 1 GB engang (bruker YouTube, helt gratis) Det er vel kun dem som laster ned spesielt mange store applikasjoner og digre filer, som egentlig har behov for mer plass enn 16 GB Endret 8. juni 2016 av Hows Lenke til kommentar
zebrazett Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 5S funker fortsatt helt fint, hvis du klarer deg med "bare" 16 GB minne. Helt enig, har ikke klart å bruke opp 1 GB engang (bruker YouTube, helt gratis) Det er vel kun dem som laster ned spesielt mange applikasjoner og filer, som egentlig har behov for mer plass enn 16 GB Jeg tenker at det fort blir noen offline spillelister fra Apple Music eller Spotify. Kamera brukes gjerne hyppig i den alderen, og det tar fort litt plass, samt. om hun er flink til å bruke applikasjonsversjoner av tjenester fremfor nettlesertjenester - tar mer plass men forbedrer ofte bruken voldsomt. 16 GB vil nok bli å gå på grensen til slikt bruk vil jeg anta. Har selv 16 GB og opplever begrensninger på grunn av det til tross for relativt sensibel bruk Lenke til kommentar
Hows Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 (endret) Jeg tenker at det fort blir noen offline spillelister fra Apple Music eller Spotify. Kamera brukes gjerne hyppig i den alderen, og det tar fort litt plass, samt. om hun er flink til å bruke applikasjonsversjoner av tjenester fremfor nettlesertjenester - tar mer plass men forbedrer ofte bruken voldsomt. 16 GB vil nok bli å gå på grensen til slikt bruk vil jeg anta. Har selv 16 GB og opplever begrensninger på grunn av det til tross for relativt sensibel bruk Ja, det stemmer det Hvis hun skal bruke den til det også, kan 16 GB bli for lite i lengden. Men da er det jo bare å slette alt man ikke behøver, altså hvis hun klarer å bruke opp så mye plass da Endret 8. juni 2016 av Hows Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Vet ikke hvordan det er hos andre, men min erfaring er at det som spiser plass er musikk og videoer. Hvis du ikke har store krav til multimedia burde 16 GB være nok. Lenke til kommentar
L_T Skrevet 8. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2016 Takker for gode råd Hvordan er batteritiden på iPhone 5s? Vi har begge to en galaxy a3 pr i dag, med relativt god batteritid. Dvs holder som regel en hel dag. Tror nok det er viktigere for henne, enn stor lagringsplass. Lenke til kommentar
zebrazett Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Batteritiden burde være tilnærmet lik mellom modellene, jeg er ikke kjent med no stor oppgradering i batteri (rett meg gjerne om jeg tar feil her). Alle disse modellene får positive batterifunksjoner så fremt operativsystemet blir oppdatert. Dvs spareblussmodus, night shift m.m. Uansett vil det komme veldig an på bruk. Er batteritid viktig for henne kan det være greit å titte på Apples tips til maksimal batteribruk: http://www.apple.com/no/batteries/ "The iPhone SE also has the edge in terms of battery life, especially when you consider how the 1,642mAh battery on the SE compares with the 1,560mAh battery on the 5S. It’s not as big of a difference as you’ll find between the SE and, say, the Samsung’s Galaxy S7, but it’s still worth noting." Read more: http://www.digitaltrends.com/mobile/iphone-se-vs-iphone-5s/#ixzz4B1bR64c5 Noe bedre batterikapasitet på SE (det samme gjelder da 6eren) ifølge denne kilden. Her står det også en del andre sammenligninger mellom 5s og SE. Som kan være av interesse. Lenke til kommentar
zebrazett Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Samsung er forsåvidt generelt kjent for å ha bedre batterikapasitet enn iPhone, men lading en gang per dag bør holde (veldig avhengig av bruk av telefonen). Føler man at batterikapasiteten er dårlig kan man få oversikt over det i innstillinger>batteri, hvor det eventuelt vil stå hva som "drar" mest batteri, så man lett kan få bukt med det eventuelt. Lenke til kommentar
Hows Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 (endret) Takker for gode råd Hvordan er batteritiden på iPhone 5s? Vi har begge to en galaxy a3 pr i dag, med relativt god batteritid. Dvs holder som regel en hel dag. Tror nok det er viktigere for henne, enn stor lagringsplass. Bare hyggelig Som med alle smarttelefoner, er batteritiden avhengig av hva man har aktivert, og hva man bruker telefonen til. Hører man for eksempel kun på musikk vil batteriet vare i ca. 40 timer, før det må lades på nytt. Legger ved en "specs list" fra iphonehacks.com her: Endret 8. juni 2016 av Hows Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå