Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Salgsbevilling for alkohol - forelegg besittelse

Anbefalte innlegg

Hei! Jobber for å få bli daglig leder i en dagligvarebutikk, og da må jeg ha salgsbevilling for alkohol. For 5 år siden ble jeg tatt for´ besittelse av LITT hasj (fikk forelegg som jeg godtok).... Noen som vet hvordan dette går med tanke på salgsbevilling? Blir det umulig å få til?

På forhånd takk, hilsen en veldig angrende synder...

Endret av anonym bruker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få salgsbevilling er det krav til at du har uklanderlig vandel i forhold til formålet med alkohollova og relaterte lover.

Det skal ikkje takast hensyn til forhold som er eldre enn 10 år.

På vanlige politiattestar skal det det ikkje oppførast forelegg er vedtatt for meir enn 3 år sidan. Men sidan dette er ein vandelsvurdering så gjeld ikkje foreldingsfristane med mindre andre lover seier noke anna.

I forbindelse med salgsbevilling betyr det at vandelsvurderinga er begrensa til forhold som skjedde dei siste 10 åra.

Strengt tatt så er formålet i alkohollova å begrense skadene frå alkoholbruk, samt å redusere bruken av alkohol.

Formålet seier ingenting om å forhindre rusbruk. Så utan å være heilt sikker så trur eg ikkje eit slikt forelegg skal brukast mot deg i forbindelse med søknad om salgsbevilling.

Om 5 år til så vil det uansett ikkje være eit problem p.g.a. 10 års regelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...