Gå til innhold

S-ATA Konverter?


Toar

Anbefalte innlegg

Har en 1 år gammel IDE 120 gb 8MB cache hardisk. Har kjøpt meg nytt HK ABIT nsf7 med S-ATA Støtte. Med HK'et fulgte det med en Overgang fra IDE til S-ATA.

Er det noen som har erfaringer med disse, hvor mye ytelse får jeg ved å bruke overgangen som går fra IDE til S-ATA?

 

Det blir vell ikke 100% like bra som S-ATA? Eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg et NForce 3 hovedkort når det kommer ut. Det har støtte for S-ATA noe det hovedkortet jeg har nå ikke har. Jeg lurte på hvordan jeg rimelist kan bruke mine 4 IDE disker som S-ATA?!

 

MVH

Tim

Stemmer det som blir sagt her tidligere, du vil ikke kunne få s-ata hastighet på diskene, men du kan jo bruke konvertere.. Mine kjøpte jeg på komplett.

 

Men, jeg tror det er sånn at en s-ata kontakt ikke kan ha mer enn en hardisk, og dvs. at du må ha fire s-ata porter på hovedkortet for å kunne bruke det slik.

 

Du kan jo selvfølgelig ha to på s-ata kontrolleren og to på ide kontrolleren, men da lønner det seg å ha fire ide porter også. Ellers må du kjøre cd-rom/brenner på samme kontroller og to hardisker på samme kontroller.

Lenke til kommentar

Kanskje hastigheten øker. Jo kortere kabel jo høyere overføringshastighet bør det bli og Sata kabler er jo ikke lange og dermed kan jo hastigheten gå opp.. Du taper også masse hvis du har 2disker på samme IDE kabel.. Derfor liker jeg best og ha en kontroller med 2disker på for og øke hastigheten.

Lenke til kommentar
uhm er så bra folk kommer med svar på ting de kan noe om =)

 

jeg kan ikke noe om sata så jeg kommer ikke med et svar men jeg vet ihvertfall at med 2 ide porter kan du kjøre 2 harddisker og 2 cdrommer. altså med master-slave eller cabelselct på diskene

Kansje jeg beskrev det på en litt merkelig måte, men jeg vet faktisk dette ganske godt. Det er sant at du kan kjøre to hardisker på en kabel, men det er overhodet ikke optimalt.

Lenke til kommentar
CFD: så du mener jeg burde bruke konverteren min, du mener det vil gå litt fortere bare på grunn av lengden på kabelen ? det vil vell bare bli en liten promille av hastigheten? men at det blir sata vil ikke ha noe å si på hastigheten?

Hvis du har 2IDE disker på samme kabelen og du tenker på og flytte den ene over på Sata Grensesnittet så vil du nok tjene på det.. Vet ikke ytelsen på Sata converterne ,men tviler på at de vil senke ytelsen så mye ,men det er jo bare og kjøre noen tester (Les sandra & hdtach) De gir en god og meget kjapp indikasjon på hva disken klarer..

Lenke til kommentar
Jo kortere kabel jo høyere overføringshastighet bør det bli og Sata kabler er jo ikke lange og dermed kan jo hastigheten gå opp..

kremt. Dette stemmer ikkje! Lengde har ingen ting med hastigheir å gjera, ikkje i tilfeller som dette. I beste fall kan du få "litt" mindre forsinkelse, ca lengdeforskjell/(lysfarten*0,8). (har gløymt det nøyaktige tallet for kor fort straum sprer seg i kabel, 0,8 av lysfarten burde vera eit greit estimat)

Lenke til kommentar

Jo det stemmer. Som du sier selv så er det ikke noe særlig ,men selv fysikken sier jo at elektroene bruker lenger tid jo lenger kabelen er.. Men det beste ville vært og kuttet kablene etter den første kontakten for og slippe at signalene går ut i en kabel som ikke blir brukt til noe.

 

Det er også en grunn til at diverse produsenter av PCI IDE\RAID kort skriver i manualen sin at kablene ikke burde være lenger enn en viss størrelse.. Pga spenningsfall i kabelen? Tviler sterkt på at det er det som gjør det siden inngangsmotstanden på både disken og pinnen på IDE kontrolleren neppe er liten.

 

Så prøv og test og klipp av kablene dine.. Så kan du sjekke i praksis

Lenke til kommentar
Tim:

 

Du kan aldri bruke en vanlig IDE (P-ATA) disk som S-ATA, men du kan vel få S-ATA kontrolleren til å bruke IDE disken som en IDE disk. (les tidligere svar i denne tråden).

feil en kan bruke konverteren å bruke den i s-ata men du får ikek bedre overføring fordet

Vel... det var da ikke det jeg skrev. Les to ganger over det du siterer neste gang ;). konverteren gjør at du kan bruke en P-ATA disk som en P-ATA disk vha S-ATA kontrolleren. Har aldri sagt noe om ytelsesøkning. Dette begrenses av P-ATA disken.

 

Det er denne vi diskuterer?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...1&view=detailed

Endret av hart
Lenke til kommentar

Hvordan er det med strøm til S-ATA dsker. mener å ha lest et sted at de krever spesiell strøm plugg fra PSU. Stemmer dette og i så fall er dette noe som pleier å følge med S-ATA disker.

 

Sitter nemlig her med 2 stk IDE disker å har lyst til å bli kvitt noen flatkabler i kabinettet. uten å måtte kjøpe ny PSU da.

Endret av B-Man
Lenke til kommentar
Hvordan er det med strøm til S-ATA dsker. mener å ha lest et sted at de krever spesiell strøm plugg fra PSU. Stemmer dette og i så fall er dette noe som pleier å følge med S-ATA disker.

 

Sitter nemlig her med 2 stk IDE disker å har lyst til å bli kvitt noen flatkabler i kabinettet. uten å måtte kjøpe ny PSU da.

etter som jeg så på en 120 gb hdd SATA

så var det normal strømkabel.. mendu ahr allerede den strømkabelen som trengs.. hvis det ikke er 4pins kabelen så er det floppydisk strømkabel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...