Gå til innhold

Fjerne Kantlinjer/Borders i eldre filmer?

Anbefalte innlegg

Når jeg ser på videoer/filmer av den litt mer eldre typen (tidlig 2000-tallet og før) på pc'en så hender det at filmene har såkalt svarte kantlinjer/borders til høyre og venstre. 

Eksempel:

considine.jpg

Programmene jeg benytter er Windows Media Player og VLC. 

I Windows Media Player har jeg til nå ikke funnet noen funksjoner som kan fjerne disse "linjene".

I VLC så kan de derimot delvis fjernes ved å gå til Video, Aspect Ratio og ved krysse av for 16:9. Men heller ikke da blir de helt fjernet.

I prorgrammet TV & Video, som følger med ved installering av Windows 10, så kan det enkelt fikses ved å krysse av for "størrelsesforhold". Selv om det også da hender at ikke absolutt alt fjernes så er det da såpass lite igjen at dette ikke lenger plager meg så mye.

Problemet med "TV & Video" er at dette programmet ikke ser ut til å tilby noen form for spillelister, og heller ikke har noen funksjon som gjør det mulig å spille av videoer i tilfeldig rekkefølge.

Så mitt spørsmål er:

Er det noen funksjoner eller innstillinger i Windows Media Player og/eller VLC som gjør det mulig å fjerne disse såkalte linjene?

Er det evt. andre avspillingsprogrammer dere vil anbefale, hvor dette er mulig og som i tillegg tilbyr spillelister og muligheten til å kunne spille videoene av i tilfeldig rekkefølge?

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-aabLQt

Anbefaler ikke å fjerne dem, for å få dem bort må du endre "aspect ratio" og da vil bilde bli strekt til sidene og se helt feil ut.

Lenke til kommentar

Det blir slike kantlinjer fordi videoopptaket er i 4:3-format, mens du prøver å se det på en skjerm med (mest sannsynlig) 16:9-format. Den eneste måten å "fjerne" de på, og samtidig ikke forvrenge bildet slik at det ser helt jævlig ut, er å kjøpe en 4:3-skjerm.

Lenke til kommentar

I VLC: Ctrl-e -> videoeffects- > crop 

Er vel det nærmeste. Da må du ofre bunnen og toppen.

Er materialet ikke i 16:9 så ville jeg bare sett det som det er eller brukt en 4:3 skjerm eller skalert vinduet ned i rett størrelse for å unngå barene.

Lenke til kommentar

Den eneste måten å "fjerne" de på, og samtidig ikke forvrenge bildet slik at det ser helt jævlig ut, er å kjøpe en 4:3-skjerm.

Der må jeg nok si meg uenig. 

Som sagt, så fikk jeg dette helt greit til i TV & Video-programmet, og da uten at bildet ble noe forvrengt. Iallefall ikke som jeg kunne se. Selvfølgelig så blir kvaliteten litt verre, men sammenlignet med det originale bildet så er ikke det noe som plaget meg.

Lenke til kommentar

Snakker du om at du vil "strekke" videoen så den dekker en hel 16:9 skjerm? Eller det kantlinjer i selve videoene?

Det er nok mer snakk om å strekke videoen så den dekker hele skjermen (sannsynligvis 16:9).

Kantene i seg selv kunne jeg jo selvfølgelig enkelt ha fått fjernet ved å minimere vinduet til avspilleren, men det ville egentlig bare sett enda verre ut.

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...