Redaksjonen. Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Nå har pipa fått en annen lyd.Airbus-sjef nektet for at det kunne være feil på girboksen like etter ulykken Lenke til kommentar
L93KEWGF Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Bildet av tannhjulet forleden viste brudd i fire-delt kryss-mønster. Tekst sa tretthetsbrudd. Spørsmål 1: Hva er natrurfrekvensen av denne ring-formet gjenstand, fra sirkel til oval og tilbake? Og hva er eksitasjonsfrekvenser for dette tannhjul? Spørsmål 2: Fikk tann-røttene noen form for etterbehandling for å øke motstand mot trøtthetsbrudd? John Cotton 4 Lenke til kommentar
1MCKCRR4 Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 (endret) Bildet av tannhjulet forleden viste brudd i fire-delt kryss-mønster. Tekst sa tretthetsbrudd. Spørsmål 1: Hva er natrurfrekvensen av denne ring-formet gjenstand, fra sirkel til oval og tilbake? Og hva er eksitasjonsfrekvenser for dette tannhjul? Spørsmål 2: Fikk tann-røttene noen form for etterbehandling for å øke motstand mot trøtthetsbrudd? John Cotton Re1: Frekvensen kan sjekkes men det var nå oppdaget brudd pga utmattelsesbrudd . Planet carrier i 2nd epicyclic stage av MGB roterer med hastighet av main rotor som er ca. 265rpm med maks effekt. Hvert planet tannhjul roterer ca. 795rpm (ved 3:1 gear ratio). Det betyr 795 sykluser av alternating bending av planet tann ved hvert minut. Ved TBO (time between overhaul) av 2000 timer det blir 2000*60*795 = 95.4 mln sykluser. Fatigue limit for stål er normalt testet ved 10 mln sykluser. Hvis fatigue feil oppstår det kan betyr at epicyclic stage er underdimensjonert pga alternating stress ligger over tillat (sikker) område i goodman (eller tilsvarrende) diagram. Re1: Tannhjul materialer er case hardened karbon ståler. Jeg tror at pga krav til overleve 30min uten smøring at tannhjuler overflate (inkludert røttene) er polert ved superfinishing. Og kanskje belagt med DLC (diamond like carbon) eller tilsvarende i tillegg. Endret 9. juni 2016 av 1MCKCRR4 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 9. mai kræsjet Airbus A400M. 12. mai fløy Airbus videre, før årsak var kjent. http://www.tu.no/artikler/a400m-havariet-tre-av-fire-motorer-skal-ha-sviktet/223523 Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Ro-ro til fiskeskjær fra Airbus. Lite tillitsvekkende. Helikopteret er forhåpentligvis ferdig i Nordsjøen. 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Det er besynderlig at både et tannhjul i girkassen har knekket, sannsynligvis pga. utmatting og at et festestag har løsnet i skruefestene uten å ha revnet eller blitt ødelagt. Begge deler må forklares rasjonelt hvis mulig. Hvordan kan et festestag dette av uten å revne, dersom boltene ikke har skrudd seg ut? Lenke til kommentar
0LFOUIUJ Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 https://books.google.no/books?id=WkXRBQAAQBAJ&pg=PA220&lpg=PA220&dq=16ncd13%20see%20in%20gearbox&source=bl&ots=fMVwN-rRQZ&sig=gs3lAEDeyL_koQtbU0xJvVlj2x4&hl=no&sa=X&ved=0ahUKEwiswc2T47nSAhUG2SwKHbctAAAQ6AEIJDAA#v=onepage&q=16ncd13%20see%20in%20gearbox&f=false Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå