papegøya Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Hei Har eksamen i biologi på fredag, og skal i løpet av den 20 minutters lange presentasjonen illustrere og vise til ‹‹Flaskehalseffekten››. Men hvordan jeg gjøre det? Altså, hvilken art burde jeg ta som eksempel, og hvordan skal jeg forklare, da også selve prinsippet? For forstår sånn sett ikke hvordan det fungerer i det virkelige, da at en hel populasjon plutselig blir utsatt for en ytre påvirkning f.eks. da at de blir splittet til to populasjoner, kan sammenliknes med at individer innenfor samme art er i en flaske og skal ut gjennom denne flaskehalsen? Trenger litt hjelp her ja Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Det som er meint er at det skjer noke som gjer at berre nokre få individ overlever, enten totalt sett eller på eit isolert område. Det er dette som er meint med flaskehalseffekten, at berre nokre få kjem gjennom. Etter min meining er samanlikninga med ein flaskehals litt missvisande sidan alt innholdet i flaska vanligvis kjem ut gjennom flaskehalsen, men alt kjem ikkje ut samtidig. I biologien er meines det at berre nokre få individ kjem gjennom flaskehalsen og resten blir igjen i flaska. Uansett, det som skjer når nokre få individ blir splitta frå resten av gruppa så er det kun eit veldig snevert genetisk mangfold igjen som resten av arten har å utvikle seg på. Lenke til kommentar
papegøya Skrevet 8. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2016 Det som er meint er at det skjer noke som gjer at berre nokre få individ overlever, enten totalt sett eller på eit isolert område. Det er dette som er meint med flaskehalseffekten, at berre nokre få kjem gjennom. Etter min meining er samanlikninga med ein flaskehals litt missvisande sidan alt innholdet i flaska vanligvis kjem ut gjennom flaskehalsen, men alt kjem ikkje ut samtidig. I biologien er meines det at berre nokre få individ kjem gjennom flaskehalsen og resten blir igjen i flaska. Uansett, det som skjer når nokre få individ blir splitta frå resten av gruppa så er det kun eit veldig snevert genetisk mangfold igjen som resten av arten har å utvikle seg på. Takk for svar. Men skjønner ikke hvordan jeg kan illustrere dette og vise videre. Husker vi farget papirlapper i tre forskjellige farger, men hver farge hadde forskjellig antall. Også skulle vi slippe ut da et ‹‹kast›› og se om antallet farger som kom ut hadde likt forhold som forholdet av fargene i flasken. Hva vil dette igjen illustrere egentlig hvis du skjønte? Lenke til kommentar
KarenO Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Kan jo f.eks ta utgangspunkt i Darwinfinkene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå