Jext Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Hei! Jeg har bygget flere maskiner oppigjennom årene og det er nå på tide med en ny maskin. Et litt generelt spørsmål jeg alltid har lurt på er; hva er formålet med en onboard GPU i tillegg til et kraftig grafikk kort på en gaming PC? I min hjemmesetup har jeg 2 skjermer samt en TV koblet til PC'en min. Er det da slik at jeg f.eks kan plugge TV'en rett i hovedkortet? Har dette noe for seg i det hele tatt? Jeg ser at det ofte er onboard GPU på kortene til f.eks de ferdige komplett PC'ene og da tenker jeg at det må da være noe slags bruk for dette, eller er det ikke det? Setter veldig pris på svar. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Det er vel f.eks hvis skjermkortet er defekt, og eller det ikke er sikkert alle gamer? Derfor er det greit å ha skjermkort på hovedkortet. Men koblet man inn det hvis skjermkortet er satt inn får man ikke bilde. Må i så fall velge i bios hvilken skjermkort man må bruke ellers er PCI-E kortet som blir brukt. Men jeg er enig i dag intel skjermkort er bortkastet annet på laptop. Da det ikke koster mye for et skjermkort som er bedre. Intel\AMD kunne gjort som sokkel 2011-03\2011 og LGA 1366 og tvinge folk å ha skjermkort. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Grafikkortet sitter i CPU'en, hovedkortet har bare utgangene. Det er vel noe greier integrert i brikkesettet også for å styre det hele. Det er derfor kraftige gamingmaskiner på noen plattformer alltid har integrert GPU. Eneste jeg hovedkort jeg har sett som har integrert GPU er noen serverkort, stort sett 32MB med VGA utgang Det er mye vits med integrert grafikk. Det holder fint til en kontormaskin og mediamaskiner. Hva er vitsen med å kuke med en ekstra del når man likegodt kan integrere det? Det gir heller ikke noe tap i ytelse på noen måte hvis man bruker et dedikert skjermkort. Kan jo si at man ikke trenger å ha integrert USB siden ikke alle bruker det, eller nettverkskort Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 (endret) Grafikkortet sitter i CPU'en, hovedkortet har bare utgangene. Det er vel noe greier integrert i brikkesettet også for å styre det hele. Det er derfor kraftige gamingmaskiner på noen plattformer alltid har integrert GPU. Sikker på det ikke er for film? Bildebehandling eller videoredigering på lavt nivå? Eller var det ikke fordi AMD var tidligst ute med VGA? Husker ikke helt, men tror det var noe der eller server delen. Hva er vitsen med å kuke med en ekstra del når man likegodt kan integrere det? Det gir heller ikke noe tap i ytelse på noen måte hvis man bruker et dedikert skjermkort. Hvis i snakker om sokkel 1155 vs 1151\1150 kan det være cpuene kunne være noe raskere hvis intel hadde droppet skjermkort i cpuen. i7-6950X har jo 10 kjerner, 6850K har 6 kjerner. så godt mulig lga 1151 kunne enten hatt 6 kjerne eller bedre overklokkingsmulighet hvis dette var droppet. Utviklingen for intel sin del har gått tregt siden 2010. Kun SSD disk\ram og skjermkort særlig nvidia som har dratt i gang utviklingen av nye produkter. Endret 8. juni 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Prøvde du å være spydig LMH1? Jeg forsto ikke helt Tviler på at CPU'ene hadde vært merkbart kraftigere uten integrert grafikk. Intel lanserer CPU'er der de "låser" ting, litt pga garanti, hva de får ut av waferne og litt pga salg/ profitt. Var jo en sak for litt siden der de åpnet multiplikatoren (tror jeg det var) på i3 og det var ganske så sykt hvor mye de dro ut av dem http://wccftech.com/review/intel-i3-6100-overclocking-worth/ Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Prøvde du å være spydig LMH1? Jeg forsto ikke helt Tviler på at CPU'ene hadde vært merkbart kraftigere uten integrert grafikk. Intel lanserer CPU'er der de "låser" ting, litt pga garanti, hva de får ut av waferne og litt pga salg/ profitt. Var jo en sak for litt siden der de åpnet multiplikatoren (tror jeg det var) på i3 og det var ganske så sykt hvor mye de dro ut av dem http://wccftech.com/review/intel-i3-6100-overclocking-worth/ Nei det prøver jeg ikke å være, tror intel fjernet støtten kun fordi delvis for å ungå tap, og for sine billige cpuer ikke skal utkonkurere overklokkbare i5 6600k for hvis i3 6300 yter bedre og samtidig er billigere er det ikke vanskelig hva kjøperne går for. Muligens AMD når de kommer med Zen kanskje intel velger tilby mulig å overklokke cpuer uten K i navnet. Bedre å tjene lite en ikke tjene noe. Lenke til kommentar
Jext Skrevet 8. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2016 OK da forstår jeg en del mer, takker så mye for svar folkens! Med det samme jeg er her, hva syns dere om dette oppsettet? Det er en ferdigmaskin fra komplett som jeg har justert litt på. Jeg har fra før en harddisk og en SSD jeg tenker å smekke inn i tillegg. Komplett Carbide SPEC-03 Midi TowerCorsair VS650, 650W PSUIntel Core i5-6600 SkylakeCooler Master Hyper TX3 Evo CPU KjølerASUS Z170-P, Socket-1151Kingston ValueRam DDR4 2133MHz 16GBGainward GeForce GTX 1080 Founders Ed.Samsung 750 EVO 250GB BulkSeagate Barracuda® 1TB Kommentarer mottas med takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå