Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Dårlig karakter grunnet RASISME?! Hjelp


Anbefalte innlegg

Vi fikk ikke for lenge siden gymkarakter som jeg egentlig ikke var så overrasket over. I første halvår vurderte gym-læreren meg en 4/5 som ble tilslutt en 4'er. I dette halvåret jobber jeg mye mer både fysisk og kunnskapsmessig. Jeg gikk på skitur, fjellturer og til fjorder for å få en fortjent karakter. Dessverre endte jeg igjen med en 4'er igjen. Dette grunnet gymlærer fordi jeg fikk en 2'er på en skriftlig prøve. Jeg må også nevne at jeg fikk 5'er i førsteåret, og en 5'er i andre året. 

 

Men ut ifra det jeg vet er det grunnleggende å legge mest vekt på : det fysiske, det er tross alt gym OG KROPPSØVING det er snakk om. 

 

Jeg må nevne at jeg har blitt hengt ut av denne læreren flere ganger i førsteåret; diskriminering. Jeg gikk til rektor med saken. Dessverre ingenting ble gjort med saken. Jeg fikk samtale med han, men han mente at slik er han bare. Og det er sant slik er han. 

 

I andre året : samme tingen igjen: din apekatt, geit, utlending, (kvinne! av alle ting fordi han ikke kunne komme på noe sårende siden alt gikk gjennom meg). Selv om jeg var en av to utlendingene i klassen, reagerte også elevene sterkt på dette. Men jeg gikk ikke til rektor med dette fordi jeg var redd for at denne læreren med autoritet skulle sette meg ned i karakter, noe jeg ikke hadde lyst på. 

 

I tredje året her: samme scenario. Denne ganger ble det til mobbing. Jeg ga opp. Dette førte til at jeg godtok den første 4'er jeg noen gang har fått i gym. Siste halvåret her satset jeg på alt, jobbet hard, gikk til timene selv om jeg var dødsjuk, igjen sitt jeg samme karakter som en som ikke har møtt opp og orket å være stedsværende. Jeg klarte å få 5 i egentreningsvurdering. Likevel grunnet en 3'er i skriflig prøve endte jeg opp med en 4'er, selv om gym er et fysisk fag.

 

I tillegg hadde han ikke med oss en slik samtale i dette halvåret hvor vi snakket om hvordan vi ligger ann i faget. Og jeg som trodde jeg hadde 5'eren min i boks, såg bort fra dette. Fordi jeg er veldig flink i mesteparten av de forskjellige aktivitetene, og er veldig engasjert, positiv, arbeidsvillig osv. I tillegg må jeg nevne at han har glemt for hver vurdering å nevne grunngivingen for karakteren. 

 

Dessverre i går såg jeg den 4'eren. For første gang i gym har jeg fått en 4'er, og dette måtte være når jeg skal få mitt vitnemål. HJELP: hva skal jeg gjør ? Føler at uansett hvor jeg går blir jeg vurdert ut i fra hvor jeg kommer fra og ikke innsatsen min  :hm:  

 

Jeg føler selv at jeg fortjener en 5'er. Jeg husker tilbake til en periode hvor alle jentene var i garderoben og læreren var borte og vi hadde en vikar. Jeg gikk derimot ut av garderoben og var aktiv sammen med guttene. Slikt ser han alltid uansett bort fra.

 

 

Er det lurt å sende klage? Fortjente jeg karakteren?  :dontgetit:

Endret av schoolgirl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi fikk ikke for lenge siden gymkarakter som jeg egentlig ikke var så overrasket over. I første halvår vurderte gym-læreren meg en 4/5 som ble tilslutt en 4'er. I dette halvåret jobber jeg mye mer både fysisk og kunnskapsmessig. Jeg gikk på skitur, fjellturer og til fjorder for å få en fortjent karakter. Dessverre endte jeg igjen med en 4'er igjen. Dette grunnet gymlærer fordi jeg fikk en 2'er på en skriftlig prøve. Jeg må også nevne at jeg fikk 5'er i førsteåret, og en 5'er i andre året. 

 

Men ut ifra det jeg vet er det grunnleggende å legge mest vekt på : det fysiske, det er tross alt gym OG KROPPSØVING det er snakk om. 

 

Jeg må nevne at jeg har blitt hengt ut av denne læreren flere ganger i førsteåret; diskriminering. Jeg gikk til rektor med saken. Dessverre ingenting ble gjort med saken. Jeg fikk samtale med han, men han mente at slik er han bare. Og det er sant slik er han. 

 

I andre året : samme tingen igjen: din apekatt, geit, utlending, (kvinne! av alle ting fordi han ikke kunne komme på noe sårende siden alt gikk gjennom meg). Selv om jeg var en av to utlendingene i klassen, reagerte også elevene sterkt på dette. Men jeg gikk ikke til rektor med dette fordi jeg var redd for at denne læreren med autoritet skulle sette meg ned i karakter, noe jeg ikke hadde lyst på. 

 

I tredje året her: samme scenario. Denne ganger ble det til mobbing. Jeg ga opp. Dette førte til at jeg godtok den første 4'er jeg noen gang har fått i gym. Siste halvåret her satset jeg på alt, jobbet hard, gikk til timene selv om jeg var dødsjuk, igjen sitt jeg samme karakter som en som ikke har møtt opp og orket å være stedsværende. Jeg klarte å få 5 i egentreningsvurdering. Likevel grunnet en 3'er i skriflig prøve endte jeg opp med en 4'er, selv om gym er et fysisk fag.

 

I tillegg hadde han ikke med oss en slik samtale i dette halvåret hvor vi snakket om hvordan vi ligger ann i faget. Og jeg som trodde jeg hadde 5'eren min i boks, såg bort fra dette. I tillegg må jeg nevne at han har glemt for hver vurdering å nevne grunngivingen for karakteren. 

 

Dessverre i går såg jeg den 4'eren. For første gang i gym har jeg fått en 4'er, og dette måtte være når jeg skal få mitt vitnemål. HJELP: hva skal jeg gjør ? Føler at uansett hvor jeg går blir jeg vurdert ut i fra hvor jeg kommer fra og ikke innsatsen min  :hm:  

 

Jeg føler selv at jeg fortjener en 5'er. Jeg husker tilbake til en periode hvor alle jentene var i garderoben og læreren var borte og vi hadde en vikar. Jeg gikk derimot ut av garderoben og var aktiv sammen med guttene. Slikt ser han alltid uansett bort fra.

 

 

Er det lurt å sende klage? Fortjente jeg karakteren?  :dontgetit:

Læreren din har ingen rett eller grunn til å diskriminere deg eller gi karakterer utifra hvordan han liker deg. hvis det likevel er slik, hadde jeg lett sendt inn en klage. sånn jeg har skjønt det har alle skoler noen røde eller grønne lapper, hvor du skriver litt om problemet og navnet på læreren. du sender dett inn til rektoren på skolen, eller eventuelt utdanningskonoret e.l. dette er helt anonyme klager. hvis en slik lapp leveres, har rektoren eller en annen med høy autoritet krav om å snakke med denne læreren. 

håper dette svaret hjelper deg litt i det minste :)

Lenke til kommentar

D

 

 

Vi fikk ikke for lenge siden gymkarakter som jeg egentlig ikke var så overrasket over. I første halvår vurderte gym-læreren meg en 4/5 som ble tilslutt en 4'er. I dette halvåret jobber jeg mye mer både fysisk og kunnskapsmessig. Jeg gikk på skitur, fjellturer og til fjorder for å få en fortjent karakter. Dessverre endte jeg igjen med en 4'er igjen. Dette grunnet gymlærer fordi jeg fikk en 2'er på en skriftlig prøve. Jeg må også nevne at jeg fikk 5'er i førsteåret, og en 5'er i andre året. 

 

Men ut ifra det jeg vet er det grunnleggende å legge mest vekt på : det fysiske, det er tross alt gym OG KROPPSØVING det er snakk om. 

 

Jeg må nevne at jeg har blitt hengt ut av denne læreren flere ganger i førsteåret; diskriminering. Jeg gikk til rektor med saken. Dessverre ingenting ble gjort med saken. Jeg fikk samtale med han, men han mente at slik er han bare. Og det er sant slik er han. 

 

I andre året : samme tingen igjen: din apekatt, geit, utlending, (kvinne! av alle ting fordi han ikke kunne komme på noe sårende siden alt gikk gjennom meg). Selv om jeg var en av to utlendingene i klassen, reagerte også elevene sterkt på dette. Men jeg gikk ikke til rektor med dette fordi jeg var redd for at denne læreren med autoritet skulle sette meg ned i karakter, noe jeg ikke hadde lyst på. 

 

I tredje året her: samme scenario. Denne ganger ble det til mobbing. Jeg ga opp. Dette førte til at jeg godtok den første 4'er jeg noen gang har fått i gym. Siste halvåret her satset jeg på alt, jobbet hard, gikk til timene selv om jeg var dødsjuk, igjen sitt jeg samme karakter som en som ikke har møtt opp og orket å være stedsværende. Jeg klarte å få 5 i egentreningsvurdering. Likevel grunnet en 3'er i skriflig prøve endte jeg opp med en 4'er, selv om gym er et fysisk fag.

 

I tillegg hadde han ikke med oss en slik samtale i dette halvåret hvor vi snakket om hvordan vi ligger ann i faget. Og jeg som trodde jeg hadde 5'eren min i boks, såg bort fra dette. I tillegg må jeg nevne at han har glemt for hver vurdering å nevne grunngivingen for karakteren. 

 

Dessverre i går såg jeg den 4'eren. For første gang i gym har jeg fått en 4'er, og dette måtte være når jeg skal få mitt vitnemål. HJELP: hva skal jeg gjør ? Føler at uansett hvor jeg går blir jeg vurdert ut i fra hvor jeg kommer fra og ikke innsatsen min  :hm:  

 

Jeg føler selv at jeg fortjener en 5'er. Jeg husker tilbake til en periode hvor alle jentene var i garderoben og læreren var borte og vi hadde en vikar. Jeg gikk derimot ut av garderoben og var aktiv sammen med guttene. Slikt ser han alltid uansett bort fra.

 

 

Er det lurt å sende klage? Fortjente jeg karakteren?  :dontgetit:

Læreren din har ingen rett eller grunn til å diskriminere deg eller gi karakterer utifra hvordan han liker deg. hvis det likevel er slik, hadde jeg lett sendt inn en klage. sånn jeg har skjønt det har alle skoler noen røde eller grønne lapper, hvor du skriver litt om problemet og navnet på læreren. du sender dett inn til rektoren på skolen, eller eventuelt utdanningskonoret e.l. dette er helt anonyme klager. hvis en slik lapp leveres, har rektoren eller en annen med høy autoritet krav om å snakke med denne læreren. 

håper dette svaret hjelper deg litt i det minste :)

 

Takk for svar. :)  Men vi har dessverre ikke noe slikt her på videregående skolen vår  :hmm:  :hm:

Lenke til kommentar

Jeg klarte å få 5 i egentreningsvurdering. Likevel grunnet en 3'er i skriflig prøve endte jeg opp med en 4'er, selv om gym er et fysisk fag.

 

Det stemmer ikke, gym er mer enn bare fysisk. Det er folk som har funksjonshemninger som gjør at de ikke kan delta fysisk og de blir da vurdert gjennom det skriftlige. De har selvfølgelig like stor rett til å kunne få en 6'er som en som kan bevege seg.

 

Hvis man løper som en gal og spiller fotball som en gud så har man ikke nødvendigvis forståelse for fysiske aktiviteter (gym). Det finnes folk som suger i å gjøre ting selv og alikevel er veldig flinke til å lære/ trene andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg klarte å få 5 i egentreningsvurdering. Likevel grunnet en 3'er i skriflig prøve endte jeg opp med en 4'er, selv om gym er et fysisk fag.

 

Det stemmer ikke, gym er mer enn bare fysisk. Det er folk som har funksjonshemninger som gjør at de ikke kan delta fysisk og de blir da vurdert gjennom det skriftlige. De har selvfølgelig like stor rett til å kunne få en 6'er som en som kan bevege seg.

 

Hvis man løper som en gal og spiller fotball som en gud så har man ikke nødvendigvis forståelse for fysiske aktiviteter (gym). Det finnes folk som suger i å gjøre ting selv og alikevel er veldig flinke til å lære/ trene andre.

 

Det du skriver stemmer, jeg nevnte ikke at vi skulle unngå de skriftlige prøvene. MEN : jeg sa at til syvende og sist, skal det fysiske eleven har oppnådd, grunnlegge mer i karakteren (ca. 60 % av karakteren ) enn det skriftlige.

Endret av schoolgirl
Lenke til kommentar

Jeg mener likevel at lærere er der for å hjelpe elevene ikke for å henge de ut og mobbe foran andre elever, uansett om eleven har annerledes opprinnelse. Det at han påført meg dette, førte til at konsentrasjonen min i de fleste fag, i tillegg til gym, ble redusert. Jeg fikk angst og depresjon. Men likevel stryket det meg fordi jeg var i stand til å neglisjere det. 

Lenke til kommentar

Du har fått riktig karakter og rasime blir å dra litt langt ut. 

 

Hvis du har konkrete og sterke bevis på at rasime ligger til grunne, kan du ta saken til elevombudet. I såfall vil læreren vil noen års straffer bak murene, avhengig av hvor sterke bevisene og innvirkningene har vært.

Lenke til kommentar

Du har fått riktig karakter og rasime blir å dra litt langt ut. 

 

Hvis du har konkrete og sterke bevis på at rasime ligger til grunne, kan du ta saken til elevombudet. I såfall vil læreren vil noen års straffer bak murene, avhengig av hvor sterke bevisene og innvirkningene har vært.

Tror ikkje rasisme blir for langt når det er konkret rasisme. Enkelte liker å se bort fra slike ting, fordi de har vansker med å godta det.

Lenke til kommentar

Om du ser på kompetansemålene så er kroppsøving langt ifra bare et fysisk fag. Idrett/det fysiske er faktisk bare 1 av 3 hovedpunkter. Du kan lese kompetansekravene her. Så for meg så høres det egentlig rettferdig ut at du fikk 4 og ikke 5, når du fikk 3 på den ene prøven som var teoretisk. Ellers så er ikke karakteren i gym bare basert på de enkelte karaktene du får utdelt. Det handler om innsats underveis, forbedringer ut ifra eget potensiale, den kunnskapen du viser ila semesteret, osv. På samme måte som det muntlige teller i tillegg til de skriftlige karakterene du får på prøvene i fag som religion, samfunnsfag, osv.

 

Ellers så er det selvfølgelig trist at du skal oppleve rasisme. Men jeg tror kanskje ikke du kommer noen vei med å koble sammen karaktergivningen og det at han har slengt rasistiske uttrykk til deg gjennom årene. Det er svært mange studenter som ender opp med å klage på karakterene sine, og mye av det er usakelig. Derfor kan det lett bli til at de hovedsakelig ser på det som et forsøk på å få en bedre karakter, og ikke en seriøs anklage om rasisme.

Endret av blured
Lenke til kommentar

 

Så, fikk du en 2'er skriftlig eller ikke? 

Det gjorde jeg. Likevel var det en prøve på 2 spørsmål som han selv mente ikkje var viktig for karaktergrunnlaget 

 

 

Hvis du nå ramser opp alle de konkrete karakterene du har fått i Gym (i år) så tipper jeg karakteren ser veldig logisk ut. 

Lenke til kommentar

Basert på nevnte karakterer fortjener du en 4.Du må huske også huske at kravet fra 1 og 2 året øker til 3.året. 

Du vippet mellom 4 og 5, og du fikk en 2'r på skriftlig prøve. Da fortjener du ikke mer enn 4. 

 

Rasisme og diskriminering er noe annet burde du uansett få tak i og gjøre noe med. Du slutter nå, og da vil sikkert en annen elev oppleve dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er at jeg har like mange 4ere som 5 ere. Da synes jeg rett og slett at en liten ubetydelig prøve som jeg fikk 2'er på ikke skal dømme karakteren min. Spesielt når det er kroppsøving vi snakker om. 

4

4

høy

5

5

2+

 

men takk for de objektive meningene deres : de var til hjelp  :)

Lenke til kommentar

Basert på nevnte karakterer fortjener du en 4.Du må huske også huske at kravet fra 1 og 2 året øker til 3.året. 

Du vippet mellom 4 og 5, og du fikk en 2'r på skriftlig prøve. Da fortjener du ikke mer enn 4. 

 

Rasisme og diskriminering er noe annet burde du uansett få tak i og gjøre noe med. Du slutter nå, og da vil sikkert en annen elev oppleve dette.

Jeg har faktisk tenkt å gjøre noe med det (snakke til rektor), men likevel vil lærerne velge en lærer framfor en elev (spesielt når det er en utlending det er snakk om). Men sånn er livet.  :wee:

 

Mhmmm, skjønner også at kravet har økt for hvert år :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...