papegøya Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Heihei Lurer på om det er noen her inne som kan hjelpe meg med å finne et passende forsøk som kan gjøres ut fra det spørsmålet (tittelen). Et kort forsøk som demonstrerer litt om årsakene til at organismene vi finner på jorda i dag har de tilpasningene de har. Noen som har noen forslag? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Hva er forskjellen på "født sånn" og "evolvert sånn" egentlig? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 (endret) Fødsel og evolusjon er da ikke gjensidig utelukkende? Hele problemstillingen virker suspekt ... edit: Individer fødes, arter/grupper evolverer (over flere generasjoner) Endret 8. juni 2016 av nebrewfoz Lenke til kommentar
papegøya Skrevet 8. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2016 Hva er forskjellen på "født sånn" og "evolvert sånn" egentlig? Vel, det har vel det med om man er født slik, eller om man har blitt utviklet slik Lenke til kommentar
papegøya Skrevet 8. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2016 Fødsel og evolusjon er da ikke gjensidig utelukkende? Hele problemstillingen virker suspekt ... edit: Individer fødes, arter/grupper evolverer (over flere generasjoner) Tror nok spørsmålet hinter til at jeg må konsentrere om arv, da DNA men også samtidig om hvordan miljøet påvirker en. At det her er viktig å fokusere på blant annet naturlig seleksjon, miljøutfordringer, aerob og anaerob nedbrytning av glukose, transkripsjon og translasjon av et gen, hvordan energistrømmen påvirkere økosystemer, klimaendringer osv. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Men det er jo to sider av samme sak, evolusjon går via mange, mange generasjoner, alle født slik de er. Man utvikler seg ikke evolusjonsmessig etter fødselen. Lenke til kommentar
papegøya Skrevet 8. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2016 Så problemstillingen "Født sånn eller evolvert sånn?" har ingen svar fordi spørsmålet ikke viser til noen forskjeller på født sånn og evolvert sånn? Lenke til kommentar
Kablam Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Mener du epigenetikk?Vi kan utvikle oss på forskjellig måte avhengig av hva vi blir utsatt for i livet, fordi visse gener slår seg av og på ved ulik påvirkning. F.eks. inntak av mat, mosjon, psykiske påkjenninger etc.https://en.wikipedia.org/wiki/EpigeneticsHvis du ikke mener dette, beklager jeg, da skjønner jeg ikke problemstillingen. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Vel, det har vel det med om man er født slik, eller om man har blitt utviklet slik Utvikling siden fødsel er ikke evolusjon ... Kan jeg foreslå født sånn eller blitt sånn. Lenke til kommentar
papegøya Skrevet 8. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2016 Vel, det har vel det med om man er født slik, eller om man har blitt utviklet slik Utvikling siden fødsel er ikke evolusjon ... Kan jeg foreslå født sånn eller blitt sånn. Ja, du har nok rett der. Men jeg klarer ikke å se forskjellen på de to? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Ja, du har nok rett der. Men jeg klarer ikke å se forskjellen på de to? Evolusjon i biologi er utvikling på artsnivå, ikke individnivå. Jeg antar at tittelen var noe du selv kom på, ikke et spørsmål du er blitt servert til eksamen...? Lenke til kommentar
papegøya Skrevet 8. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2016 Ja, du har nok rett der. Men jeg klarer ikke å se forskjellen på de to? Evolusjon i biologi er utvikling på artsnivå, ikke individnivå. Jeg antar at tittelen var noe du selv kom på, ikke et spørsmål du er blitt servert til eksamen...? Nei, tittelen var faktisk det jeg ble servert og forventes at skal kunne besvares Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Problemstillingen er jo veldig rart ettersom det verken utelukker hverandre eller er motstridende på noe som helst måte. "arten/dyret har evolvert til å bli født sånn" Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Nei, tittelen var faktisk det jeg ble servert og forventes at skal kunne besvares Oh dear. Ved anledning ville jeg bedt om en klargjøring av spørsmålet og begrepsbruken. Det passer overhodet ikke med min begrepsforståelse. Lenke til kommentar
papegøya Skrevet 8. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2016 Nei, tittelen var faktisk det jeg ble servert og forventes at skal kunne besvares Oh dear. Ved anledning ville jeg bedt om en klargjøring av spørsmålet og begrepsbruken. Det passer overhodet ikke med min begrepsforståelse. Har fått en videre følgespørsmål: Hva er årsakene til at organismene vi finner på jorda i dag har de tilpasningene de har? Som skal kunne hjelpe med besvarelsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå