Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Født sånn eller evolvert sånn?

Anbefalte innlegg

Heihei

Lurer på om det er noen her inne som kan hjelpe meg med å finne et passende forsøk som kan gjøres ut fra det spørsmålet (tittelen). Et kort forsøk som demonstrerer litt om årsakene til at organismene vi finner på jorda i dag har de tilpasningene de har. 

Noen som har noen forslag? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fødsel og evolusjon er da ikke gjensidig utelukkende?

Hele problemstillingen virker suspekt ...

edit:

Individer fødes, arter/grupper evolverer (over flere generasjoner)

Tror nok spørsmålet hinter til at jeg må konsentrere om arv, da DNA men også samtidig om hvordan miljøet påvirker en. At det her er viktig å fokusere på blant annet naturlig seleksjon, miljøutfordringer, aerob og anaerob nedbrytning av glukose, transkripsjon og translasjon av et gen, hvordan energistrømmen påvirkere økosystemer, klimaendringer osv.

Lenke til kommentar

Vel, det har vel det med om man er født slik, eller om man har blitt utviklet slik 

Utvikling siden fødsel er ikke evolusjon ... Kan jeg foreslå født sånn eller blitt sånn.

Ja, du har nok rett der. Men jeg klarer ikke å se forskjellen på de to? 

Lenke til kommentar

Evolusjon i biologi er utvikling på artsnivå, ikke individnivå.

Jeg antar at tittelen var noe du selv kom på, ikke et spørsmål du er blitt servert til eksamen...?

Lenke til kommentar

Evolusjon i biologi er utvikling på artsnivå, ikke individnivå.

Jeg antar at tittelen var noe du selv kom på, ikke et spørsmål du er blitt servert til eksamen...?

Nei, tittelen var faktisk det jeg ble servert og forventes at skal kunne besvares 

Lenke til kommentar

Nei, tittelen var faktisk det jeg ble servert og forventes at skal kunne besvares 

Oh dear. Ved anledning ville jeg bedt om en klargjøring av spørsmålet og begrepsbruken. Det passer overhodet ikke med min begrepsforståelse.

Har fått en videre følgespørsmål: Hva er årsakene til at organismene vi finner på jorda i dag har de tilpasningene de har? Som skal kunne hjelpe med besvarelsen 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...