Gå til innhold

– Dette trenger søren ikke bare Norge, dette trenger jaggu hele verden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, her kan det utvikles !

Det at sammkjøringen kan ha preferanser, megleren tar på investoren osv.

 

Dagens børstips : Short match, og kjøp Spare Rides !

 

Med deise elektriske, delvis autonome og nettoppkoblede biler så kansje man kunne fått drive-in-kino i norge. Har ikke tesla nok solgte i Oslo til å gjøre et forsøk.

Det er jo produkt ikke pris som er avgjørende, også for nille.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Samkjøring på stor skala er en ønskedrøm som ikke kommer til å oppfylles. Mennesker hater hverandre og vil ikke ha en fremmed inn i bilen bare for å spare miljøet og køene.

 

Få hånden hugget av hvis man ikke er minimum 4 i bilen innenfor rushtiden funker nok bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv har jeg appe-vegring. Jeg skjønner at det er dumt, særlig når det kan brukes til noe så fornuftig som dette. Men jeg synes ennå faktisk at det ser teit ut at folk lukker seg inn i en boble med seg og mobilen sin i stedet for å kommunisere med de som er rundt. Derfor bretter jeg ut aviser (savner det store formatet) på toget, kjøper papirbillett og forsøker å bruke mobilen så lite som mulig på sosiale media. Det gjør jeg heller hjemme på PC. Slik sett er jeg stokk konservativ. En tanke som skremmer meg litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres sunt og bra ut Fritjof! (Uten Ironi). Jeg styrer også glatt unna apper og tenker at slike løsninger må fungere på andre måter enn å ha nesa i telefonen eller være overvåket. Jeg er ikke sikker på hvordan det burde fungert, men i hvert fall uten å kjøre databasen via USA/UK/Sverige. Systemet trenger egentlig ikke kommunisere utenfor det området man skal ferdes i. Jeg synes SVV bør utvikle appen videre under åpen kildekode og med åpne og krypterte kommunikasjonsstandarder og via et trådløst nett som kobler bilistene lokalt sammen. De må gjerne kjøpe frekvenser og utvikle maskinvare for dette selv og selge løsningen ut av landet også. Både frekvensene og dingsene kan ha langt flere bruksområder enn bare samkjøring. Det kan for eksempel erstatte punktvise bomsystemer med distanse-baserte eller rushtidsbaserte, trådløs skilt-opplysning, kart og trafikk-tjenester, støtte autonome systemer med veidata som oppdateres kontinuerlig av bilene som er tilkoblet systemet slik at man får en anbefalt omkjøring om trafikken står stille et sted. Grønn-bølge-støtte. Trafikklys som prioriterer utrykningskjøretøy etc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Mennesker hater hverandre og vil ikke ha en fremmed inn i bilen bare for å spare miljøet og køene.

Jeg har jo blitt lært opp til, helt siden jeg var barn, at jeg ikke skal sette meg inn i bilen til fremmede. Og fra da jeg jeg fikk lappen har jeg blitt advart mot å ta med fremmede. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Fremmede passasjerer er ingen forutsetning for samkjøring. Mange klarer å samkjøre til jobb helt uten annen kommunikasjonsplattform enn den muntlige med venner, kollegaer, naboer etc. I nyere tid har vi også fått såkalt sosiale media som setter bekjente i kontakt med hverandre. Nå er jeg absolutt ingen fan av FB, men en kontaktliste kan være utgangspunkt for å koble sjåføren med passasjerer som skal samme vei til samme tid. For foreldre og barn kan det for eksempel foreldrelista til klassen eller idrettslaget være et utgangspunkt for å sette opp samkjøring til idrettsarrangementer, bursdager osv. For kjøring til og fra jobb kan for eksempel lista over kolleger være et utgangspunkt for å finne noen som skal samme vei. Eller navn på bosted og arbeidssted om man jobber i et sted med flere bedrifter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Mennesker hater hverandre og vil ikke ha en fremmed inn i bilen bare for å spare miljøet og køene.

Jeg har jo blitt lært opp til, helt siden jeg var barn, at jeg ikke skal sette meg inn i bilen til fremmede. Og fra da jeg jeg fikk lappen har jeg blitt advart mot å ta med fremmede.

Deise delingsappene er midlertidige saker for det alt vesentlige av trafikk i tettbygde strøk. Flåteeigere av autonome biler vil etablere eigne systemer, men må selvsagt betale litt til dei som har tatt ut patenter.

Man har 10-30 000 patenter på plass alle reie, det sier litt om at ting vil skje før det er gått 10 år.

 

Det seier seg sjølv at dette vil løftes til eit sikkerheitspolitisk nivå, og gi muligheiter for totalovervåkning. Likeledes vil flåten kunne bli like modulær som PC'n er, eller for den saks skuld PLC styrde byggesett fra LEGO.

 

Tenk om Google, B&O og LEGO slår seg sammen, ha, haa...

 

Tror desverre Norge verken gidd eller har evne til å bli med på dette, såvel politisk som privat. Men ein kan tilrettelegge jernbanen og strømforsyning for det som kommer, hallo Jernbaneverket hvor langt er Dere kommet ?

Progresjonen til fornebubanen er et bra eksempel på hva som vil skje, nordlansbanen likeledes hvor fort det kan besluttes !

 

Start med å studer produkter fra 50 og 70 tallet eller bygningsmasse inklusive detaljer for 100 år siden, hva har skjedd ? Hvor stor er progresjonen, hva har MBA gitt ?

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg ser ikke hvordan samkjøring i vesentlig grad skiller seg fra annen kollektivtransport. Den store gevinsten med egen transport er å komme seg dør til dør, så med midre det er snakk om strekninger uten alminnelig kollektivtransport ser jeg ikke helt at dette skal flytte veldig mange fra eget kjøretøy.

Lenke til kommentar

Samkjøring skiller seg fra buss og bane ved at det er ~100 ganger flere kjøretøy, de stopper ikke ørten ganger mellom påstigning og avstigning, du finner en bil som skal mer direkte den samme veien som du skal, sitter mer komfortabelt, er tryggere og kommer kjappere frem dit du skal, med mindre risiko for å måtte bytte kjøretøy under veis, mindre risiko for å stå og vente og ikke minst, er mer miljøvennlig (CO2, NOx, partikler, veistøv, støy)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...