Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Du bør absolutt sjekke forsikring, hadde ikke forundra meg om du hadde fått et tilbud på 30-40k på en 200SX (den pengene tjener du aldri igjen selv om du sparer opp bonusen kjappere).

E30 er det lite å velge i, og iallefall til under 100k.

200SX er som regel i helkjørte, dårlig modifiserte, drittbiler, og iallefall til under 100k.

 

At du er bekymret for vedlikehold burde være nok til at du burde tenke litt mer i de fornuftige baner. 

 

Edit: Ellers råder jeg ingen å bruke 100k på en førstebil (+ dyre utgifter), når du statistisk sett mest sannsynlig parkerer den langt ned i en skråning. 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Begge bilene er absolutt gode biler for å bruke som utgangspunkt for læring. Mye deler tilgjengelig og lettskrudde. Når det er sagt blir det fort veldig dyrt, og det kan hende det lønner seg å ha to biler, slik at du kan skru på morrobilen mens du kjører den andre. Å ha et rullende prosjekt er slitsomt i lengden.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

E30 og s13-s14/a 200sx er sportsbiler, om en overlever første tiden med fersk lapp er det biler en kan gjøre mye med og lære mye av.

 

Jeg er hinsides glad jeg ikke startet med noe slikt, da en som fersk sjåfør ikke finner ut hvor grensene ligger før noe som regel går galt.

 

Raskere bil betyr desverre ofte bare at en finner det ut raskere.

 

Forøvrig opplever jeg at spesielt e30 er tildels hinsides priset.

 

Kunne kjøpt et ok eksemplar og hatt det gratis mtp påkostninger sett iforhold til prisøkning.

 

Veteran kan være en fin måte å rimelig spare bonus.

 

Eller er liten motor evt diesel ofte det samme som rimeligere forsikring.

 

Med litt aktiv bytting av selskap kan en spare bonus raskere.

Lenke til kommentar

Mye andre kule biler som man bør se på før man bestemmer seg for en "sportsbil" min første bil var en nissan sunny, fram til jeg kjøpte meg en Honda Integra, med usle 190hk, men for et velbygd "sportsbil" skal du lete lenge etter, ikke så altfor dyre deler heller.

 

men modeller som er verdt å nevne:

- Ford Focus ST 

- Honda Civic VTI

- Volkswagen golf GT

 

alle disse er framhjulsdrift, men igjen utrolig morro kan man ha med framhjulsdrift også. Viktig å finne noe som har en akseptabel forsikring samt nogelunde lav km stand er første prio.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Du kan jo se på MR2 og Celica GT4 også. E34 og E36 er også gjerne litt billigere enn E30. 

Om du bør kjøpe en billig bil og spare, kommer helt an på om du kjøper et godt utgangspunkt, behovet ditt for bil og hvilke mål du har for bilen. Om du skal sveise rust, lakke, bygge motor eller gjøre andre ting som tar tid, bør du kanskje ta sikte på to biler. Hvilken bil du kjøper først eller om du venter med å kjøpe sportsbil, det handler om budsjett og prioriteringer. Om du derimot kjøper noe som er tatt godt vare på og du ikke har noen planer om motorbygg og slikt, er det nok ikke noe problem å kjøpe bilene som allerede er nevnt her. 

Vanskelig å si hva som er riktig for deg, det er det vel egentlig kun du som kan svare på. Husk også at bil er en dyr hobby. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Kjøp en fornuftig bil til daglig og kjøp noe slikt som en gammel boble etc eller noe annet som er lett å mekke på mekanisk for å skru på.

Ikke verdt å svi av 100k+ på en bil for så så bli drept av forsikringsselskapet fordi du ikke har opptjent bonus og vil kjøre sportsbil med stor motor.

Endret av xClaymanx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Som førstegangsbil anbefaler jeg en kjedelig, driftssikker bil med liten motor. Gjerne noe Honda Civic, Jazz, Toyota Corolla, Mazda 323, 2, 3 osv. Så kan du heller kjøpe deg noe saftigere når du har mer erfaring, høyere bonus og slipper ungdomstillegget.

Lenke til kommentar

Lettere å komme med forslag om du opplyser litt mer om hvilken type bil du vil ha. Ser jo ut som du vil ha baktrekker, noe jeg skjønner veldig godt og noe som tyder på at bilen kommer til å få gjennomgå litt. ;)

E30 kan du bare glemme til den prisen, dem kan forøvrig bite ganske hardt med uerfaren sjofør bak rattet. 200sx er jo moro, billige deler men det er det en grunn til, havner i kategorien jeg liker å kalle papp biler. De fleste er også ihjel kjørt å ihjel skrudd.

 

Det Eselfjes sier om to biler er smart. Om du skal leke å ha det gøy med bil er det alltid noe som ryker når det minst passer seg, derfor kjekt med backup bil.

 

Personlig hadde jeg begynt med noe litt snilt det første eller to første åra, som jeg hadde holdt fingra unna, for å få litt erfaring å bonus da det kan bli dyrt å forsikre to biler som 18 åring.

Så etter et år eller to funnet en nr2 bil for lek å moro som du kan skru å herje med.

Lenke til kommentar

Mitt råd: kjøp en vanlig "billigbil", noe ala corolla, golf, lancer etc. Hvis du vil skru, kjøp en eldre modell, hvis du vil herje, så gjør det så lenge du har råd til det. Du er ung, og det å brenne av det meste av penger på bil, vil jeg si er bortkastet. Bruk heller de pengene du "sparer" til bufferkonto, BSU, ferie, venner, skole(?) etc. Som ung uerfaren og fartslysten sjåfør setter du mange i fare ved å kjøpe deg en sportsbil. Ved å begynne å skru på en kostbar bil uten erfaring kan også bli dyrt. Men så klart om noen år, når ting blir mer stabilt, vil det helt sikker komme som et friskt pust med en slik bil om du har råd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt råd: kjøp en vanlig "billigbil", noe ala corolla, golf, lancer etc. Hvis du vil skru, kjøp en eldre modell, hvis du vil herje, så gjør det så lenge du har råd til det. Du er ung, og det å brenne av det meste av penger på bil, vil jeg si er bortkastet. Bruk heller de pengene du "sparer" til bufferkonto, BSU, ferie, venner, skole(?) etc. Som ung uerfaren og fartslysten sjåfør setter du mange i fare ved å kjøpe deg en sportsbil. Ved å begynne å skru på en kostbar bil uten erfaring kan også bli dyrt. Men så klart om noen år, når ting blir mer stabilt, vil det helt sikker komme som et friskt pust med en slik bil om du har råd.

Klokt sagt! Jeg gikk i den fella. Kjempe gøy de første parr åra. Men nå er jeg 24,sitter med to biler, den ene over snittet heftig, begge koster vanvittig mye tid å penger i drift å vedlikehold, gøy såklart men lite kult nå når man har lyst på hus, null egenandel pga bilene sluker alt av penger og kvitteringer på over 200.000 på bare ene bilen som jeg nå kan være heldig å få 40.000 for... Bil er gøy men koster vanvittig mye penger uansett hvordan man vrir det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...