Loko Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Valgte selv og ikke betale etter en faktura ble sendt på mail. Har ikke hørt noe enda.Hvordan stiller det seg med faktura på mail? Kan dem bare sende den på mail og forvente at alt ordner seg, eller er det krav om at den skal leveres til kunde pr post? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Valgte selv og ikke betale etter en faktura ble sendt på mail. Har ikke hørt noe enda. Hvordan stiller det seg med faktura på mail? Kan dem bare sende den på mail og forvente at alt ordner seg, eller er det krav om at den skal leveres til kunde pr post? Inkasso varsel og videre må sendes pr post. Anonymous poster hash: b95e1...30f Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Det var forfall på regningen min for 9 dager siden, er det 2 uker etter forfall de kan komme med purring? Jeg har hvertfall svart at jeg bestrider min, uten å høre noe mer. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Kona mottok i dag en faktura på passasjeravgift fra Svea. Det er ilagt et purregebyr. Hun har ikke tidligere mottatt noe faktura i eller brev i fra fra Norwegian/Svea. Det kan være at det er sendt til en e-post adresse hun ikke har hatt tilgang til.Har de loven på siden side når de krever purregebyr for faktura sendt ut på e-post? Folk slutter i jobb og mister tilgang på e-posten sin, det kan være tekniske problemer osv. Mener Norwegian at det er rimlig at man i all framtid skal være tilgjengelig på e-posten man brukte i forbindelse med et kjøp som var foretatt for lenge siden? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Det kan være at det er sendt til en e-post adresse hun ikke har hatt tilgang til. All dokumentasjon på flyreisen sendes til e-post adressen som er oppgitt i profilen til konen din. Hvorfor bruker hun en adresse hun ikke har tilgang til. Det blir litt som å flytte og skylde på at en ikke har mottatt fakturaer sendt til den gamle adressen din. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 (endret) Det kan være at det er sendt til en e-post adresse hun ikke har hatt tilgang til. All dokumentasjon på flyreisen sendes til e-post adressen som er oppgitt i profilen til konen din. Hvorfor bruker hun en adresse hun ikke har tilgang til. Det blir litt som å flytte og skylde på at en ikke har mottatt fakturaer sendt til den gamle adressen din. Hun hadde tilgang til adressen på tidspunktet hun kjøpte reisen og i flere måneder etterpå. Når man bytter jobb så har man ikke lenger tilgang til e-posten til bedriften. Problemet her er at kravet kommer så lenge etterpå, dvs. først i går. Jeg husker ikke når reisen ble foretatt, men det er snakk om strørrelsesorden et halvt år siden. Om man flytter så melder man flytting til folkeregisteret så analogien din er ikke korrekt. Hadde de sendt første faktura til gateadressen så hadde hun fått den. Endret 6. oktober 2016 av asicman Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Hun hadde tilgang til adressen på tidspunktet hun kjøpte reisen og i flere måneder etterpå. Når man bytter jobb så har man ikke lenger tilgang til e-posten til bedriften. Problemet her er at kravet kommer så lenge etterpå, dvs. først i går. Jeg husker ikke når reisen ble foretatt, men det er snakk om strørrelsesorden et halvt år siden. Om man flytter så melder man flytting til folkeregisteret så analogien din er ikke korrekt. Hadde de sendt første faktura til gateadressen så hadde hun fått den. Og når man bytter epostadresse, passer man på å sørge for at alle som hadde den gamle blir oppdatert med den nye. Det er da nøyaktig samme sak som den fysiske adressen. Det er heller ikke alle som følger med på endringer i folkeregisteret, så når man flytter må man også sitte og sende oppdatert info manuelt rundt om kring. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 I tillegg er det ett godt eksempel på at man ikke bruker e-postadressen på jobb til private formål. 3 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Forstår irritasjonen. Hvis jeg har bestilt en vare og betalt for denne, føler jeg ikke lenger at jeg trenger å oppdatere bedriften om at jeg har byttet epost adresse når jeg alt har betalt for varen, og det ikke er noen løpende kostnader. Noen som fått inkassovarsel enda? 3 Lenke til kommentar
asicman Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 I tillegg er det ett godt eksempel på at man ikke bruker e-postadressen på jobb til private formål. Det har lite med saken å gjøre. Det samme ville være tilfelle om man sa opp avtalen med ISP'en sin. Eller at hotmail eller annen leverandør opphørte eller at man av en annen grunn byttet. Og når man bytter epostadresse, passer man på å sørge for at alle som hadde den gamle blir oppdatert med den nye. Det er da nøyaktig samme sak som den fysiske adressen. Så du sender virkelig oppdatering av adresse, telefonnr og/eller e-post til alle du har hatt en finansiell transaksjon med i hele livet selv om du i god tro anser transaksjonen som betalt og avsluttet? Det kan bli veldig mye arbeid. Spesielt med tanke på lange køer og kostnader ved kontakt av kundeservice til alle disse. Norwegian innså at de ikke hadde noen avtale om å trekke beløpene direkte av kontoene til kundene. De har heller ingen avtale om å fakturere disse kundene via e-post i etterkant. I villkårene står det bare at du må ha gyldig e-post og telefonnummer ved bestilling. Ikke at disse skal være gyldig for evig og alltid, eller evt. hvor lenge disse skal være gyldige. 4 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 I tillegg er det ett godt eksempel på at man ikke bruker e-postadressen på jobb til private formål. Dårlig gjort å anta det er for private formål, og også helt irrelevant for saken. Jeg har kjøpt en del flybilletter for jobb på min jobb-mail, som jeg selv legger ut for og deretter utgiftsfører til bedriften. Samme tilfellet ville oppstått her. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Hvilken adresse en bruker ved kjøp skulle være irrelevant da en har fullført kjøpet og en kan ikke forvente at en skal få en regning på etterskudd Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Hvilken adresse en bruker ved kjøp skulle være irrelevant da en har fullført kjøpet og en kan ikke forvente at en skal få en regning på etterskudd Når avtalen sier at Norwegian kan sende regning for enkelte ting på etterskudd så kan du forvente det, jo. Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 (endret) Kan virkelig et selskap avtale seg frem til at du er nødt til å holde de orientert om flytting/adresse- og epostendring for all tid? For en lekmann synes jeg det høres urimelig ut. Endret 7. oktober 2016 av Vegard# Lenke til kommentar
asicman Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Regningen kom sannsynligvis via e-post i.o.m. at hun ikke har sett denne. Hun mottok purringen med tilhørende purregebyr på vanlig post. Purringen inneholder ingen informasjon om hvilken reise det gjelder. Det står bare saksnummer (et langt random nummer). Det hele ser nesten ut som et scam opplegg. Hun har foretatt mange reiser. Hun vet ikke om dette er turen til New York, Los Angeles, eller Spania. Neste serie scammere burde sende ut "tilbud" om passasjeravgift fra Morwegian med passe stort purregebyr. Lenke til kommentar
HSPalm Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Jeg slettet mailen med faktura fra Svea finans. Trodde det var spam, åpnet ikke vedlegget... Forventet heller ingen regning fra dem eller Norwegian da siste beskjed jeg fikk var at summen skulle bli trukket fra samme kredittkort som jeg betalte reisen med. Fikk så papirfaktura med purregebyr, og jeg sendte klage til mailadressen på papirfakturaen. Fikk dato og til hvilken mailadressen første faktura ble sendt til, og beskjeden om at jeg ikke trenger betale purregebyret om jeg ikke hadde mottatt mailen. Kikket i søppelpost og fant mailen. Send en mail til Svea finans og forklar situasjonen, de virket forståelsesfulle, evt. bare likegyldige til om dem får kassert inn gebyret eller ei. Til dere som vil bestride kravet på bakgrunn av at fakturaen kom per epost: Hadde vært fint om dere hadde pratet litt lavere om dette da jeg drømmer om en papirfri hverdag uten 1-2 dagers forendelsestider på dokumenter og manuell inntasting av KID og kontonummer Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Så du sender virkelig oppdatering av adresse, telefonnr og/eller e-post til alle du har hatt en finansiell transaksjon med i hele livet selv om du i god tro anser transaksjonen som betalt og avsluttet? Det kan bli veldig mye arbeid. Spesielt med tanke på lange køer og kostnader ved kontakt av kundeservice til alle disse. For det første har jeg én epostadresse jeg bruker, som jeg aldri, aldri endrer. Jobb-eposter er til jobb, og epostadresser du får fra din ISP er hinsides ubrukelige. De eneste epostleverandørene som overhodet er aktuelle er GMail, Outlook.com, iCloud (og til nøds Yahoo). Jeg har hatt min gmail-adresse i snart 10 år, og jeg har ingen grunn til å noensinne bytte. Men om det nå skulle bli en problemstilling for meg noen gang, ville jeg logget meg inn på profilene jeg har rundt forbi hos de leverandører jeg vet jeg har et bevisst forhold til, og selv oppdatert epostadressen der. Køer og kostnader ved kontakt av kundeservice? Å sende epost og bruke kontaktskjemaer er gratis og fullstendig køfritt. Jeg ser ikke problemet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Hva har folk gjort med fakturaene de har fått i posten? Jeg har enda ikke fått noen til tross for at jeg ignorerte den på epost. Anonymous poster hash: b95e1...30f Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Jeg fikk faktisk en SMS med betalingsoppfordring. Virker for meg at de prøver seg på alt de kan uten å faktisk kjøre det til inkasso. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå