Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Norwegian ønsker å kreve inn ny avgift på allerede betalt/gjennomført reise


Tannpust

Anbefalte innlegg

Idag har jeg endelig fått faktuaren, såklart uten noe informasjon om hvordan man kan ta kontakt med avsender. Gjorde det enkelt og svarte til no-reply-adressen dems at jeg bestrider fakturaen. Spent på detta. Har allerede bestillt fremtidige flyturer med SAS, istedenfor Norwegian, ut året.

Videoannonse
Annonse

Tenkte å bistå foreldrene mine med denne problemstillingen - nemlig faktura fra Norwegian på reise bestilt før avgiften ble innført, og gjennomført etter den ble innført.

 

Hvordan har folk gjort dette? Bare sendt en mail til Svea (som sender ut fakturaer, så vidt jeg forstår), der man bestrider kravet, med en oppfordring om rettslig grunnlag for innkreving?

Jeg sendte ganske greit en mail til kundesenteret til Svea Finans ([email protected]) hvor jeg skrev "Har fått en faktura tilsendt fra dere, på vegne av Norwegian, som jeg ønsker å bestride.". Burde kanskje lagt ved noe fakturanummer e.l., men nå tenkte jeg ikke over det da jeg sendte mailen.

  • Liker 1

Alle innsigelser fremsatt til en inkassator (som Svea Finans er) har samme virkning som om de er fremsatt til debitor, jf. inkassoloven § 13.

Gjelder dette kun når saken har gått til inkasso, eller også når det foreløbig kun er faktura? Blir vel feil å refere til inkassoloven før det faktisk har gått til inkasso?

Jepp, fikk samme "standardsvar" selv:

 

Hei, og takk for din mail.

 

Vi i Svea Finans har dessverre ikke mulighet til å vurdere din klage på fakturaen fra Norwegian.

Dersom du ønsker å fremme en klage, må vi be deg om å rette din henvendelse til Norwegian. Du kan bruke denne lenken til kontaktskjema hos Norwegian: www.norwegian.com/hjelp-og-kontakt. Norwegian vil håndtere din klagesak videre.

 

Mvh

Da har Transportklagenemda talt. 

 

Gi opp! Dere har tapt, gjerrigknarker!

Tviler på at så mange bestrider kravet på grunn av pengene

Går mest på prinsipp og anbefaler alle å bestride kravet så det koster Norwegian mest mulig penger å drive inn disse usle kronene

  • Liker 1

 

Da har Transportklagenemda talt. 

 

Gi opp! Dere har tapt, gjerrigknarker!

Tviler på at så mange bestrider kravet på grunn av pengene

Går mest på prinsipp og anbefaler alle å bestride kravet så det koster Norwegian mest mulig penger å drive inn disse usle kronene

 

Ja, gjør det! Hva tror du skjer når fakturaen forfaller? Den går til inkasso - og plutselig er beløpet 500 Kr. eller mer, og da er det ikke Norwegian dere har med å gjøre lenger.

Endret av Thonord

 

 

Da har Transportklagenemda talt. 

 

Gi opp! Dere har tapt, gjerrigknarker!

Tviler på at så mange bestrider kravet på grunn av pengene

Går mest på prinsipp og anbefaler alle å bestride kravet så det koster Norwegian mest mulig penger å drive inn disse usle kronene

 

Ja, gjør det! Hva tror du skjer når fakturaen forfaller? Den går til inkasso - og plutselig er beløpet 500 Kr. eller mer, og da er det ikke Norwegian dere har med å gjøre lenger.

 

De kan ikke sende fakturaen hverken til purring eller inkasso om en bestrider kravet..

Å bestride kravet er ingen magisk måte å unngå å måtte betale på.

 

Ser ut til at transportklagenemda har tolket reglene anerledes enn juristene på forumet her. For min del bare betaler jeg, da den videre klageprosessen kommer til å koste meg mer energi enn de 90 kronene.

Har sjekket Transportklagenemnda på Wikipedia.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Transportklagenemnda

Vedtakene er kun rådgivende, og ikke juridisk bindende, men en transportør som ikke retter seg etter nemndas vedtak må begrunne dette.

 

Såvidt jeg kan se er det bransjen selv som driver nemnda, så deres syn på saken sier seg selv.

 

Minner mest om parkeringsklagenemnda, som drives av parkeringsbransjen.

De gir heller "aldri" kunden medhold.

Men hva venter du av en bransjeorganisasjon som liksom skal regulere bransjen?

 

En slik organisasjon burde være uavhengig, og det er den IKKE.

I paragrafen heter det blant annet at «Er det ved avgiftspåleggets ikrafttreden inngått kontrakt om leveranse, plikter mottakeren å betale et tillegg motsvarende avgiften

 

*** med mindre det godtgjøres at det ved prisansettelsen har vært tatt hensyn til avgiften».****

 

Norwegian gikk jo selv ut å sa de hadde økt prisene for å kompensere avgiften?

 

Anonymous poster hash: b95e1...30f

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...