Tannpust Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Hei, Lurte litt på lovligheten rundt denne prosessen her egentlig. Har strengt tatt ikke så veldig mye imot det, men synes fortsatt det var litt merkelig å gjøre det på denne måten. Fikk denne eposten i dag morges sammen med sikkert veldig mange andre: "Norske myndigheter har med virkning fra 1. juni innført en avgift på 80 kroner for alle som reiser fra en norsk flyplass. Innenlands i Norge tilkommer også merverdiavgift på 8 kroner. Det er gjort unntak fra Svalbard og barn under to år. Les vedtaket her. Norwegian beklager på det sterkeste denne avgiften som vi er nødt til å kreve inn fra våre passasjerer på vegne av den norske staten. Pengene går rett i den norske statskassen og ikke til Norwegian. Myndighetene har gitt avgiften tilbakevirkende kraft ved at den også gjelder for allerede bestilte billetter hvor reisetidspunktet er fra og med 1. juni, og vi må derfor innkreve avgiften for disse reisene.For å gjøre dette enklest mulig for alle parter ser vi oss nødt til å belaste samme betalingsmidlet du brukte for å betale din Norwegian-reise. Transaksjonen vil bli gjennomført i løpet av kort tid." Selv har jeg flydd senest helgen som var noe som vil sikkert da si at de kommer til å trekke 176 kroner ekstra på reisen jeg allerede har betalt og flydd (tur-retur). Ikke noe omfattende sum akkurat men fortsatt noe illevarslende at de kan uten videre ekstrafakturere for noe som alt er gjennomført og betalt. Lenke til kommentar
xRun Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 (endret) Flyplassavgift/passasjeravgift er normalt i andre land jeg har vært i, selv om ikke alle har det. Den går typisk til flyplassen man reiser fra. Det er ofte fremstilt som en ekstrainntekt til driften av flyplassen, inkl. vedlikehold og bidrag til evt. fremtidige utvidelser. Hvis de ikke har bakt dette inn i billettprisen, og nå ved innføringen av avgiften kan dette antagelig skje, så er det anledning til å fakturere mellomlegget i ettertid innen visse tidsfrister. Endret 8. juni 2016 av xRun Lenke til kommentar
Tannpust Skrevet 8. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2016 Hei xRun og takk for svar. Ja dette er jo den relativt mye omtalte flyseteavgiften som nå har trådt i kraft. Avgiften går forøvrig ikke til selskapet/flyplass men direkte til staten om jeg har forstått det riktig. Som nevnt har jeg ikke nødvendigvis veldig mye i mot den (har ikke satt meg nok inn i den annet enn det som har stått i media), men jeg reagerer litt på lovligheten rundt innkreving av denne avgiften på flyreiser som allerede er flydd, kjøpt og betalt. Vet du hvor det står noe mer om tidsfristen etc rundt dette? Lenke til kommentar
xRun Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Dette kan nok andre mer om. Jeg har hørt at man kan sende faktura 3 år etter levering av vare/tjeneste, tipper det finnes en paragraf om dette et sted. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 (endret) Jeg synes dette virker fishy.For det første er ikke dette en avgift på passasjerene i den forstand at passasjerene skal betale den direkte. Flyselskapene skal betale. Det burde ikke være kundenes problem at selskapets priser ikke gjenspeiler selskapets kostnader.For det andre så er det her snakk om en mye omdiskutert avgift som ble vedtatt 14. desember 2015 og en forskrift som formelt ble vedtatt endret 13. mai 2016. Rundskrivet de henviser til er fra 19. mai 2016. Det var altså fullt mulig for Norwegian å gi informasjon om, og eventuelt ta betaling for, avgiften før/ved reisen. Hvis Norwegian faktisk informerte skikkelig på forhånd har de selvfølgelig en mye bedre sak. Det beste motargumentet er nok Norwegians "Generelle vilkår for befordring". 5.3 Skatter og avgifterGjeldende skatter og avgifter som pålegges av offentlige myndigheter eller flyplassmyndigheter skal betales av deg. Dersom skatter eller avgifter fjernes eller reduseres slik at de ikke lenger gjelder for din reise på avreisedagen, kan du kreve refusjon ved å kontakte oss direkte. http://www.norwegian.no/booking/bestillingsinformasjon/regler-og-vilkar/generelle-vilkar-for-befordring/ Dette vilkåret må man etter min mening ta med en klype salt. Det kan ikke være en blankofullmakt til å dytte kostnader over på kunden dersom de klassifiseres som "skatt eller avgift". Det å kreve ekstra betaling for en avgift, særlig etter gjennomført kjøp og reise, kan være tvilsomt etter markedsføringsloven § 6 jf. §7 (1)(d) eller § 8(3), samt § 10 (1). Kort oppsummert: Forbrukere skal informeres om priser, og prisene skal være korrekte og inklusive avgifter. Jeg lurer også på hva hjemmelen er for å belaste kundenes bankkontoer uten eksplisitt tillatelse. Jeg fant ikke noe om dette i "Generelle vilkår for befordring", men jeg leste ikke alt. Endret 9. juni 2016 av Ståle Nordlie 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Det står jo "gjeldende skatter og avgifter" i vilkårene, og det må vel forstås som "gjeldende på bestillingstidspunktet". Hadde de tatt inn i sine vilkår en tydelig klausul om at "passasjeren må betale eventuelle framtidige skatter eller avgifter som ilegges basert på antall reisende" så ville nok det stått seg, men de vilkårene der kan jeg ikke skjønne skal omfatte denne avgiften. 2 Lenke til kommentar
skripis Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Det står jo "gjeldende skatter og avgifter" i vilkårene, og det må vel forstås som "gjeldende på bestillingstidspunktet". Hadde de tatt inn i sine vilkår en tydelig klausul om at "passasjeren må betale eventuelle framtidige skatter eller avgifter som ilegges basert på antall reisende" så ville nok det stått seg, men de vilkårene der kan jeg ikke skjønne skal omfatte denne avgiften. I neste ledd står det jo at du kan kreve refusjon dersom avgiftene endres, så jeg forstår det slik at det også gjelder avgifter som måtte komme i ettertid etter at reisen er bestilt. Veldig klønete formulert dog, regner med at Norwegian får pes for dette... Lenke til kommentar
Tannpust Skrevet 9. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2016 Ja de begynner å få litt pes for dette allerede. Spesielt siden SAS valgte å ikke gjøre det med sine kunder. http://www.nettavisen.no/na24/advokat-mener-norwegian-ma-ta-avgiftsstyten/3423232670.html http://www.nettavisen.no/nyheter/norwegian-krever-flyseteavgift-for-turer-bestilt-fr-1-juni/3423232380.html Dessuten leste jeg jo også det at Norwegian allerede hevet prisene sine i Mars hvor de forklarte at det var for å bake inn flyseteavgiften som skulle komme. "Dette skjer, til tross for at Norwegian allerede i mars tok høyde for en prisøkning som skulle kompensere for flyseteavgiften. – Billettprisene har blitt justert noe for å ta høyde for at den foreslåtte flypassasjeravgiften innføres, sa kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til NRK 9. mars." Så det skal bli litt spennende å se hva som faktisk blir utfallet her. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Det står jo "gjeldende skatter og avgifter" i vilkårene, og det må vel forstås som "gjeldende på bestillingstidspunktet". Hadde de tatt inn i sine vilkår en tydelig klausul om at "passasjeren må betale eventuelle framtidige skatter eller avgifter som ilegges basert på antall reisende" så ville nok det stått seg, men de vilkårene der kan jeg ikke skjønne skal omfatte denne avgiften.I neste ledd står det jo at du kan kreve refusjon dersom avgiftene endres, så jeg forstår det slik at det også gjelder avgifter som måtte komme i ettertid etter at reisen er bestilt. Veldig klønete formulert dog, regner med at Norwegian får pes for dette... Ja, du kan kreve refusjon. Det står ingenting om at Norwegian kan kreve etterbetalt. Det er på ingen måte gitt at disse to situasjonene skal behandles likt. 2 Lenke til kommentar
tvv Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Om du av en eller annen grunn ikke benytter en billett hos Norwegian - en som ikke kan gjøres om - kan man i alle fall be om refusjon av skatter og avgifter. MEN hos Norwegian tar de 50,- kr i gebyr for dette per person!!! Burde de ikke da bare la være å kreve inn denne avgiften for de dette gjelder. OK Norwegian billige - muligens - men har milevis igjen til en god kundeservice. Håper inderlig de får en smekk her! Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Leste det samme i Adressa nettopp http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/2016/06/09/Norwegian-vil-trekke-ny-avgift-av-betalte-reiser-12861893.ece Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Trekker ikke flyseteavgift fra kort likevel https://www.nrk.no/norge/trekker-ikke-flyseteavgift-fra-kort-likevel-1.12989782 Lenke til kommentar
Tannpust Skrevet 30. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2016 (endret) Nå kan det se ut som de nok en gang har snudd og har begynt å sende passiv aggressive brev komplett med røde uthevinger: Utestående betaling for booking: 58***D Kjære kunde,Norske myndigheter har med virkning fra 1. juni innført en avgift på 80 kroner for alle som reiser fra en norsk flyplass. Innenlands i Norge tilkommer også merverdiavgift på 8 kroner. Det er gjort unntak fra Svalbard og barn under to år. Les vedtaket her: https://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/rundskriv-retningslinjer-og-andre-rettskilder/rundskriv/rundskriv-om-innforing-av-flypassasjeravgift/ Norwegian beklager på det sterkeste denne avgiften som vi er nødt til å kreve inn fra våre passasjerer på vegne av den norske staten. Pengene går rett i den norske statskassen og ikke til Norwegian. Myndighetene har gitt avgiften tilbakevirkende kraft ved at den også gjelder for allerede bestilte billetter hvor reisetidspunktet er fra og med 1. juni, og vi må derfor innkreve avgiften for disse reisene.Slik betaler du avgiften til staten:• Betal med kort via våre nettsider innen 1. august 2016. All kortbruk er gratis.• Dersom du ikke betaler med kort innen 1. august 2016, får du automatisk tilsendt en faktura. Vi gjør oppmerksom på at dekning av fakturakostnad på 11 NOK vil komme i tillegg.En samlet flybransje har jobbet hardt for å unngå at denne avgiften ble innført, og vi må igjen beklage på det sterkeste de ulempene dette måtte medføre for deg som reisende. Med vennlig hilsen, Norwegian __________________________________________________________________________________ Ser forsåvidt at det allerede er dukket opp i nyhetsbilde også: http://www.nettavisen.no/na24/norwegian-krever-fortsatt-avgift-fra-passasjerer/3423239615.html Hele aspektet blir jo enda litt mer interessant med tanke på at de allerede hadde justert prisene: http://www.nettavisen.no/na24/flyseteavgiften-gjr-at-norwegian-og-widere-skrur-opp-prisene/3423201080.html Endret 30. juni 2016 av Tannpust 1 Lenke til kommentar
Rockàll Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Det er flyselskapene som er blitt pålagt denne avgiften, Ikke passasjeren. Dersom Terms of Delivery sier at du skal betale for gjeldende avgifter ol på bestillingstidspunkt er dette bindende for begge parter. Bestrid kravet og henvis til deres leveringsbetingelser. Det er i og for seg ikke forbudt og prøve å flytte en kostnad slik dem gjør. Norwegian har vel en kalkulert risiko ved at de fleste ikke gidder å bestride kravet og tar derfor alle innbetalingene som en bonus. Råttent flyselskap. Lenke til kommentar
Atom_Mirny Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 Den samme eposten fra Norwegian dukket opp denne uken og gjelder for en reise gjennomført i begynnelsen av juni. Hva konkret bør jeg gjøre egentlig? Bare ignorere eposten eller sende et svar tilbake at jeg bestrider kravet? Kan sistnevnte gjøres på epost eller må jeg sende brev? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 Send en e-post tilbake hvor du skriver at du mener de ikke har rettslig grunnlag for kravet deres, og at du derfor bestrider det. Lenke til kommentar
Atom_Mirny Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Skulle akkurat til å svare, men de har selvsagt sikret seg ved å sende eposten fra adressen [email protected]. Ifølge nettsiden deres er eneste måten å komme i kontakt med dem å ringe et telefonnummer som sikkert koster mer enn selve avgiften. Hvordan løste dere andre dette? Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Norwegians (godt gjemte) hoved-mailadresse er visst [email protected] . Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Norwegian svarer også på Facebook. Går sikkert ann å Spørre om e-post der Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Er det noen regel som sier at en ikke kan svare på "noreply" adressen? Så lenge du har bevis på at du har bestridet kravet så er vel det nok, eller? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå