Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kappe plate i herdet glass

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har en hylleplate i herdet glass som er ca 15 cm for lang (dyp) til der den skal brukes nå, som må kappes. Er det mulig kappe herdet glass ved å risse med glasskutter og knekke i risset, eller er dette ikke mulig når glasset er herdet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det var det jeg var redd for. Det hjelper vel ikke å risse godt på både over og undersiden, og knekke på en hard kant heller?

Hvordan kan jeg se at glasset er herdet, forresten? Jeg antar at det er det, men det er ikke merket med "Tempered" eller på annen måte.

Lenke til kommentar

Hjelper ikke å risse godt nei, som sagt sitter det spenninger i glasset.

Ikke lett å identifisere. Hva var glasset originalt til? Hvis det originalt var en hylleplate fra nyere tid er det helt naturlig å anta at det er herdet.

Anyway, let’s get back to identifying tempered glass. If your glass is coming from the manufacturer, they are required to etch a tempered or safety glass identifier in the four corners.However, that's not always the case.

Another way to identify tempered glass is to view the glass through a pair of polarized sunglasses. In many cases, viewing the glass in sunlight, through polarized lenses, will reveal dark lines or spots. These are prime indicators that the glass is tempered. The lines are formed by the machine rollers during the cooling process.

Finally, look for dimples, bending or warping. These imperfections are caused during the heating process. Tongs used to remove tempered glass from heat often leave small impressions in the glass that can identified if you look closely.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er hylleplater til en TV-benk. Vet ikke hvor gammel den er, kjøpte den på finn.no, men jeg syntes den var for dyp, og har kappet den ned med 15 cm. Da må hylleplatene reduseres til samme dybde. Kan jo prøve på en av platene (det er 3 like plater, den ene skal være på midtdelen (uten dør), de to andre på hver sin side (med dør foran)). 

Lenke til kommentar

Sjansen er vel stor for at glasset eksploderer ved selve rissingen også.

Prøv gjerne, men om det er herdet kan jeg garantere at eksploderer.

Mulig dremel med diamantblad/lignende veldig forsiktig kan fungere ettersom det "sliper" bort og ikke direkte kutter, men forvent at det fort sprekker da også.

Her er det en som sliper herdet glass med dremel, samme prinsipp bare på tvers av hele platen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...