Gå til innhold

Mat/Suppe på boks

Anbefalte innlegg

Fsnt noen bokser på en utenlendingsbutikk med no kokosmelk og grønnsaker, men det var en random butikk og jeg vil helst ha ett større utvalg for ett variert kosthold.

Mye bra å finne i butikkene til de med utenlandsk herkomst. Men bl.a. kokosmelk, bruker de fleste for smakstilsettning i supper og andre retter.

Så du nevnte bokser med supper, som selges i USA. Mye rart en kan få kjøpt, av ferdigmat i utlandet. Men nå er vi i Norge, så det er et annet vareutvalg. Men kan anbefale de nye suppeposene til Knorr. De er gode og tilsettes kun 0,5 liter vann/veske. I motsettning til Toros, som bruker 1,0 L veske. Men, dette er kun suppe! Spiser du knekkebrød/brød i tillegg, har du et lett måltid. 

Har vært enslig de siste årene, så det er ofte jeg velger lettvinte retter. I tilegg blir det en del turer sommer og vinterstid, i naturen (og på jakt) så jeg er litt opptatt av enkel og rask tilberedning av mat. Jeg kan heller ikke kjøpe store tilbudspakker, de glemmer jeg bort og ender opp med å måtte kaste. Noe av forklaringen er to frysere og storinnkjøp havner i en fryser jeg sjelden bruker. :) Ellers lager jeg normalt middags mat fra "bunnen av". Og kan utnytte skutt vilt. Men det er dager en ikke gidder og da er den enkle maten grei. :) Lykke til!

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg ville nok også anbefale å styre unna turmaten, ikkje fordi det er dårlig mat, men fordi porsjonane er tilpassa eit heilt anna energibehov enn ein treng til vanlig.

Om du et ein pakke/boks med energirik turmat berekna for ein persjon på fjelltur, eller du et ein 2-3 porsjoners pakke/boks med vanlig middag, så speler det liten rolle. Kaloriinntaket blir nok lett langt større enn det bør være uansett.

Forøvrig så vil eg anbefale at du er nøye med å sjekke næringsinnholdet i hermetikken som du kjøper. I Norge er det desverre slik at hermetikk ofte er produsert for å være billig mat, noke som igjen betyr at ingrediensane nok ikkje er av den beste kvaliteten, og at næringsinnholdet også kan være litt uheldig.

Skal du ha slik ferdigmat av god kvalitet så blir det lett dyrt.

Mitt stalltips for nokon i din situasjon er å høyre med sentralkjøkkenet i kommunen. Dersom dei har ledig kapasitet så kan du bestille middag frå dei. Du kan også få den utkjøyrt og levert på døra.

Tilbudet er sjølvsagt i all hovedsak retta mot eldre og funksjonshemma som har problemer med å lage middag sjølv, men om sentralkjøkkenet har kapasitet så er det mulig å få kjøpe slike tjenester også utan å falle i dei kategoriane.

I mange kommunar heiter denne tjenesten matombringing. Det vil også være mulig å få komme inn i eit slikt tilbud gjennom ein søknad om slike tjenester.

Lenke til kommentar

Om du et ein pakke/boks med energirik turmat berekna for ein persjon på fjelltur, eller du et ein 2-3 porsjoners pakke/boks med vanlig middag, så speler det liten rolle. Kaloriinntaket blir nok lett langt større enn det bør være uansett.

Kan du nemne døme på slik "energirik turmat"? Dei turmatprodukta eg finn, t.d. dei frå Real turmat, ligg på rundt 250 kcal for supper og vel 500 kcal for middagsporsjonar. Det er omlag som ferdigrettane frå Fjordland (og konkurrentane). Desse er passande for kvinner med stillesitjande arbeid som vil gå ned i vekt. For store mannfolk blir dette alt for lite. Og er dei på tur...!

Mi erfaring er m.a.o. at porsjonane i turmat slett ikkje er for store til at dei kan brukast i det daglege. (Men ein bør jo få i seg friske grønnsaker i tillegg).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...