Gå til innhold

[Løst] Mister ca. 50% av farta på trådløs vs. kablet tilkobling til router.


Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen gode forslag til hvorfor jeg mister netsen 50% av farten på trådløs tilkobling vs. kablet tilkobling??

 

Har forsøkt å bytte kanal, er samme problem på flere enheter og på 2,4Ghz og 5 Ghz, måler ca. 1 meter fra routeren, som forøvrig er en Netgear Nighthawk R7000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som har noen gode forslag til hvorfor jeg mister netsen 50% av farten på trådløs tilkobling vs. kablet tilkobling??

Ikke hvis du ikke kommer med mer info. ..

Hva slags hastigheter er det snakk om? Hvilken overføringsstandard brukes? Hva slags enheter/nettverkskort? Har du sjekke om det er nabonettverk som forstyrrer?

Lenke til kommentar

Du må vanligvis påregne å miste en god del kapasitet når du bruker trådløst vs kablet. Teoretisk ytelse ligger et godt stykke unna den praktiske når båndbredden er så høy. De fleste deler også nettet med andre. Selv på 2,4 GHz båndet er det på gammel standard kanaloverlapp så du i praksis har halvparten av kanalene "rene". De nye routerene er veldig mye breiere enn det igjen. Så har du nedgraderig av standarder i link og tap i feilretting i form av retransmisjon og dårlige drivere og latency i håndteringen av datastrømmen.

Kablet er som regel best.

Lenke til kommentar

interferens + tuning må til. 

Kan også være du har en søppelrouter. 

 

Jeg har limitert min wifi til 500 mbit (har 1000 mbit). 

Etter mye tuning og herjing klarer jeg nå fint 500 mbit på upload og download på 5ghz. 

 

På 2.4ghz ca 130 mbit, men det er mye interferens rundt mitt hus.. mao mange andre trådløse nett. 

Lenke til kommentar

Ser ut til at det er bluetooht signalene mellom apple watch og iphone som tuller det til. Da jeg skrudde av bluetooth på disse forsvant problemet, og farta på wifi ble bra igjen. målte 99 av 100 Mbit/s. Men tar gjerne i mot forslag til hvordan problemet kan løses uten og slå av bluetooth. Har forsøkt å bytte kanal på både 2,4 Ghz og 5Ghz uten at det ble nevneverdig bedre på noen av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...