Gå til innhold

Sonos og bevegelsessensor.. Opssett?

Anbefalte innlegg

Jeg er forholdsvis ny på HS3 og sliter litt med å få en ting til å virke som jeg ønsker og lurer på om noen her kan lage ett oppsett slik at jeg får det riktig.

Tingen er at jeg ønsker sonos høytalerene til å unlinke når det ikke har vært bevegelse på det rommet den står på etter f.eks 10 minutter.

Har satt sonosen på stua til hovedenhet, og alle høytalerene linker akkurat som jeg ønsker vi bevegelsessensorene.

Men når jeg starter en event med Has been no motion-closed atleast 10 min f.eks så trigger den hvert sekund etter 10 min.

Noen som har ett forslag på oppsett? Har forstått det slik at hver event bør begynne med en faktisk handling, altså av/på el.

Forsøkte:

Has change to no motion-closed (multisensor bad)

And if sonos bad isplaying

And if multisensor bad has been no motion-closed for atleast 10 min

Then unlink Sonos Bad.

Denne aktiverte ikke triggeren i det hele tatt.

Spørsmål to er om det er mulig å lage ett oppsett slik at en event kun starter når en annen events er aktiv? F.eks jeg ønsker kun at Sonos bad skal linke til stuen når jeg har aktiver en event og ikke hver gang jeg er i bevegelse på badet og sonos stue står og spiller.

Håper på gode svar.

Tomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ditt er at "change to no motion-closed" og "no motion-closed for atleast 10 min" aldri kommer til å inntreffe samtidig.

Endre til dette:

IF Multisensor bad has been no motion-closed for atleast 10 min

and IF Sonos bad isplaying

Det siste spørsmålet ditt kan fikses ved å bruke virtual devices.

Lag en VD som du setter til "on" med den andre eventen din. 

Så legger du til på "link bad eventen" din 

and IF VD is ON

Vet ikke om dette var godt forklart.

Anbefaler deg å registrere deg på hjemmeautomasjon.no de fleste som var aktive her er mer aktive der nå.

Lenke til kommentar

Min favoritt-måte å bruke bevegelsessensorer i HS er å bruke "Delayed actions". Dette burde være fint mulig for Sonos-enheter også:

5t5xhLQ.png

Det gjør det lett å kontrollere tider og hendelser, og du slipper virtuelle devicer og andre parametre. Det viktigste trikset er kanskje den øverste "action": "Remove delayed Device Action for...".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min favoritt-måte å bruke bevegelsessensorer i HS er å bruke "Delayed actions". Dette burde være fint mulig for Sonos-enheter også:

5t5xhLQ.png

Det gjør det lett å kontrollere tider og hendelser, og du slipper virtuelle devicer og andre parametre. Det viktigste trikset er kanskje den øverste "action": "Remove delayed Device Action for...".

Takk, må gjøre ett forsøk på slikt oppsett i kveld. Virker kjekt om jeg får det til å virke :p

Er ikke bare bare å være ny på dette :)

Lenke til kommentar

Er ikke bare bare å være ny på dette :)

Nei, det er det ikke. Lærekurven er forholdsvis bratt, og det er noen fallgruver på veien, men gi det litt tid, så er det enkelt.

.... men jeg skal ikke si at jeg ikke gjør feil, jeg heller... ;)

I forrige uke låste jeg oss ute fordi jeg hadde satt et Event feil, så jeg måtte inn via kjellerdøren istedenfor, trigget alarmen, den hylte, alarmsentralen ringte, unger og kone ventet utålmodig på utsiden. Skal se om jeg får skrevet ned historien i kveld.

Lenke til kommentar

Hehe, det hørtes jo fantastikk ut :p

Frykter for at jeg lager det mere tungvint enn det var før jeg startet, men det går vell seg til med litt læring.

Dere som kjenner til slikt, er det noe matked for å selge brukt x-comfort utstyr? Har 8 dimmere og 10 tråløse veggbrytere jeg vurderer å selge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...