Ondskapen Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Hei. Jeg er 26år, å tenkte jeg skulle være fornuftig å sette av litt penger til pensjon på egenhånd. Tenkte å sette av 1000,- i mnd å bare la det surre å gå til jeg ikke skal jobbe noe mer. Jeg har leilighet med litt lån på nå, samtidig som jeg fyller opp BSU kontoen. Hår fått inntrykk av at det er fond som er tingen. Men hvilket fond? Bruker Sparebank 1, og er LO Favør kunde, hvis det gir noen fordeler. Burde man starte de første 5 - 10 årene med litt høyere risiko for så og flytte de til noe sikrere etter hvert? Lenke til kommentar
Jarv!s Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Hei. Jeg er ikke ekspert, men det finnes litt du kan velge mellom. Mange har pensjon sparing med aksjesparing. Siden du er ung, kan det være smart å kanskje spare 50% askjer og 50% i sparing. Da har du middels risiko for pensjon sparingen din, men siden det er lenge til du skal av med pensjon, lønner det seg ofte å spare med askjer. Når du velger pensjon sparings programmet i din bank, får du ofte mulighet til å velge akkurat dette. Håper jeg har hjulpet deg litt på vei. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Gå for indeksfond. All empiri tilsier at aktivt forvaltede fond ikke forsvarer merkostnaden i forhold til indeksfond. Kjøp noe i et globalt fond og noe i et norsk, hvor mye av hver er litt opp til deg. 1 Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 KLP aksjeverden indeks. Enkelt og greit hvis det er det du ønsker. les mer her: http://www.finansnerden.no/ 1 Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 9. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2016 Har lagd meg en konto på Nordnet. Tenkte litt på Nordnet sitt SuperFond, DnB Norden og muligens ODIN Eiendom C. Noen tanker rundt disse fondene? Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Uten at jeg kjenner de noe bedre enn at jeg har sett på de nå i 30 sekunder så ville jeg droppet de to siste da de er aktive og har relativt høye forvaltningskostnader sammenliknet med indeksfond.Superfondet virker greit nok det, men er begrenset til Oslo børs. Vil du diversifisere ytterligere så må du enten kjøpe flere fond eller velge deg et globalt indeksfond. KLP aksjeverden indeks som tidligere er nevnt er et slikt. Jeg har selv fast sparing i dette fondet. 1 Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 9. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2016 Finner ikke KLP AksjeVerden hos Nordnet jeg. Nærmeste jeg kommer er KLP AksjeGlobal (Lav Beta 1 og 2) Hvor handler dere Fond? Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 https://www.klp.no/person/fond/indeksfondHandler direkte hos KLP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå