Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Monika-saken, morens forklaring

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner alle detaljene i saken.

Men er det bare meg som reagerer på deler av morens forklaring? For meg er det bare ett eller annet som skurrer kraftig her. 8-åringen var syk -men ikke feber- og fikk være alene hjemme. Hele dagen.

Dette er i grenseland for meg, jeg har latt mine barn være alene hjemme noen få feriedager i den alderen. Men da visste jeg at det var voksne naboer vi kjente godt hjemme. Og jeg ringte og sjekket at de hadde det bra.

Så fant hun 7 ubesvarte anrop fra datteren, før dagens første pause på jobb. Det sies INGENTING om at moren ringte tilbake, bare at hun stusset på dette. Og hvis hun ringte, og ikke fikk svar: hvorfor dro hun ikke hjem da???! Jeg ville blitt syk av bekymring!

Et barn som først prøver å få tak i meg gjentatte ganger, og som så er umulig å få tak i? Og i tillegg var alene hjemme og ikke helt friskt? Jeg ville enten satt himmel og jord i bevegelse for å få fri og dratt hjem selv, eller jeg ville fått noen-nabo, kollega, politi, ansatt på butikken like ved, hvem som helst - til å dra hjem og sjekke at alt var i orden. Ja, jeg har gjort noe lignende selv en gang, på vegne av en annen bekymret mor.

Krydder strødd i hele leiligheten: det finnes nettsider hvor slikt hevdes å kunne fungere til å forvirre kriminalteknikere og sporhunder. Det finnes også sporhunder som kan påvise at et menneske har dødd et annet sted enn der det ble funnet...

I tillegg: største følelsesutbruddet kom etter tiltaltes hinting om at alle ville blitt sjokkert om han fortalte alt han visste, og spørsmålet om hvem som fjernet det beltet. Den fryktelige tanken jeg sitter med er om dette kan være en slik sak der det ingen våger å tro er sant.

Tvil om dødstidspunktet: hva om noe helt annet har skjedd, og noen har samarbeidet om å dekke over? ?

Anonymous poster hash: f9e2a...1fe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest mer om forklaringer og detaljer nå, og det hjalp dessverre ikke :-(

Jeg sitter igjen med en følelse av at politiet lanserte teorien om selvdrap for å berolige folk. Det var ingen ukjent barnedrapsmann og innbruddstyv ute i samfunnet. Av naturlige grunner var det ingen gjentakelsesfare.

Politiet var også sikre på at det var drap, men visste at de manglet nødvendige bevis som holdt til arrestasjon og rettsak. Hvorfor snakker INGEN om elefanten i rommet i denne saken?

Jeg tror noen beskytter hverandre her. Eller at noen tar hevn for noe, kanskje for å ha vært for grådig. Det tragiske er at det er såpass mye dårlig etterforskning og svake beviser at man risikere at alle går fri og ingen blir dømt.

Lenke til kommentar

Saken er en typisk sak i norsk etterforskning, altså et eneste stort krøll blåst opp i media. Ingen våger anklage moren, norsk lovverk har inntil for veldig liten tid siden hatt en egen lov om rolle som mor, det har gitt mødre immunitet mot rettsforfølgelse..... praksisen er i dag på papiret avviklet, men det foregår enda til visse grader. Saken er tragisk men det er veldig flaut å lese hele greia.... totalt ansvarsløs mor.... 

Anonymous poster hash: f4d9d...0b7
Lenke til kommentar

Til et visst punkt har du rett, det hele minner om jenta som forsvant fra et hotellrom i Portugal mens foreldrene satt på en restaurant ca. 100 meter unna. Bare at denne jenta ikke ble sjekket hver halvtime eller time, slik som jenta i Portugal.

Virker som det er en tankegang som er nokså vanlig i de baltiske stater, at barn under ti år kan være veldig ansvarlige. Monikas mor skal visst ha fått råd fra sine baltiske arbeidskolleger, om at alt sikkert var bra med Monika.

Selv om et barn kan være ganske ansvarlig, er det aldri noen fullstendig garanti mot innbruddstyver. Og det er noe som mora må leve videre med resten av sitt liv.

For å gå direkte på de tankene du har, tror jeg kanskje det er en typisk mannsmetode å henge noen. En kvinne velger heller tabletter eller annen gift, det ser man også på selvmordsmetoder at det er menn som pleier å henge seg eller skyte seg.

Størrelsen på beltet og krydderet som ble strødd rundt, gjør at jeg er overbevist om at det var en voksen person som stelte i stand dette. Monika kunne ikke selv ha kommet på å strø krydder rundt.

Dette betyr ikke automatisk at eks-samboeren er den skyldige. Men hvor sannsynlig er det at en tilfeldig innbruddstyv skal gjøre noe slikt? En teoretisk mulighet er hvis mora Kristina kjenner en annen mannsperson som hun ønsker å dekke over for. Men hvem skulle eventuelt det være? Tror det er litt lite beviser til å dømme eks-samboeren, men man har jo det at han prøvde å kvele en mann i hjemstaten. Som faktisk er samme drapsmetode som i Monika-saken. Og det er visse DNA-beviser som tyder på at han har vært flere ganger og snoket i leiligheten til Kristina og Monika. Ikke utenkelig at han har kommet tilbake, og plutselig truffet på Monika?

Monikas mor burde ha vært hjemme med sitt syke barn, men kanskje hun da ville mistet jobben siden det var et baltisk arbeidsmiljø. Og med liten sjanse til å få noen annen jobb. Hun har allerede fått sin straff, og mere til.

Lenke til kommentar

Saken er en typisk sak i norsk etterforskning, altså et eneste stort krøll blåst opp i media. Ingen våger anklage moren, norsk lovverk har inntil for veldig liten tid siden hatt en egen lov om rolle som mor, det har gitt mødre immunitet mot rettsforfølgelse..... praksisen er i dag på papiret avviklet, men det foregår enda til visse grader.

Kan du gi en kildehenvisning til denne immunitets-loven?

(Som jeg aldri har hørt om.)

Det er lettere å finne eksempler på mødre som er dømt for barnedrap.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår veldig godt at det må være helt forferdelig å oppleve uriktige mistanker mot seg når man har opplevd et slikt tap, derfor prøver jeg å unngå å nevne navn eller konkrete påstander. Ønsker å unngå Google-treff på denne diskusjonen om det lar seg gjøre.

Jeg ser at saken mot den tiltalte virker sterkere nå. På grunn av DNA-funn og tidligere handlinger. Det er likevel mye jeg synes skurrer. Selve hengingen i størst grad. Hvorfor et dørhåndtak? Hvordan var det i det hele tatt mulig? Hun må jo ha nådd ned på gulvet? Forferdelig, hele saken.

Bortsett fra moren har ingen sett at barnet hang der. Tiltaltes fingeravtrykk er ikke på beltet eller håndtaket. Ingen har klart å rekonstruere knuten e på det brede beltet. Ingen vet hvem som fjernet det fra halsen.

Tvil om hvor lenge rommet har vært kaldt pga av knust vindu gjør dødstidspunktet svært usikkert. Jeg tenker fortsatt at noe kan ha skjedd på en annen tid, et annet sted enn det forklaringene sier. Ett eller annet skjules. Kanskje ikke noe verre enn at en sliten mor ba en ustabil eks om å stikke innom og sjekke sin syke datter.

Lenke til kommentar

Barn som er alene kan finne på noe tilsynelatende helt uskyldig, som plutselig ikke går som de trodde, og så klarer de å henge seg selv i en tragisk ulykke.

Dette har skjedd mange ganger. Vi husker saken om 4-åring som døde i garderoben på barnehagen. I USA jobber en organisasjon opp mot produsenter av rullegardiner og personenes for å få slutt på snorene som disse reguleres med. Det hevdes at de siste 30 årene har ca 20 barn dødd årlig av at de på ett eller annet vis har satt seg fast i disse snorløkkene og blitt kvalt.

En forelder som får panikk og tror anklagen kommer til å bli rettet mot seg selv: hva kan han eller hun gjøre? Ringe noen? Hjelp meg å ta henne ned, finn på noe, jeg klarer ikke? Endre på åsted og forklaring?

Lenke til kommentar

En forelder som får panikk og tror anklagen kommer til å bli rettet mot seg selv: hva kan han eller hun gjøre? Ringe noen? Hjelp meg å ta henne ned, finn på noe, jeg klarer ikke? Endre på åsted og forklaring?

Det er eksempler på at barn som er eldre enn barnehagebarn, holder på med såkalte besvimelsesleker der de er på grensa til å besvime. Det var vel noe slikt noen av etterforskerne trodde først.

Men en kan vel ikke vise til noen tidligere erfaring med at foreldre har endret et åsted med vilje, etter en ulykke?

I mitt hode kan eks-samboeren ha kvalt henne, og deretter hengt henne opp på dørhåndtaket i et lite troverdig forsøk på å få det til å se ut som en barnelek. Du har rett i at det er kort avstand mellom et dørhåndtak og gulvet. Men kanskje det var en litt høyere dør i dette tilfellet, siden politiet tross alt trodde at det var selvpåført.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ikke fulgt med i saken, har kun overskrifter og strøinfo fra media.

Er ikke det viktigste i denne saken hva slags rolle politiet har hatt i denne saken?
Er det ikke de som lot en alvorlig sak fremstå som en bagatell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...