Gå til innhold

hund i hage som "sjenerer" litt

Anbefalte innlegg

Hei har en blandingshund av typen rottweiler/labrador På ca 38 kg som av og til står i en inngjerdet hage i typen omtrent 1-2 timer. Gjerdet er ca 1,70 høyt og festet i påler som er støpt fast i bakken. Altså ingen fare for at han kommer seg ut. Problemet er bare at han liker å bjeffe/hoppe på gjerdet til hunder/visse folk ( mange har han ingen problemer med).fikk nå klage fra en av naboene om at dette var så skummelt for di. Prøver å kjefte/ta litt tak i han eller få oppmerksomheten hans for å få han til å stoppe. Dette hjelper dessverre lite, har noen noen gode tips? Er dessverre mye folk som går forbi der hagen er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man ser lett om en hund er aggresiv. Høres ut som om denne hunden bare ønsker oppmerksomhet og tar litt for mye av. Hunden til søstra mi piper som en sekkepipe isteden for å bjeffe og ca den samme oppførselen som du beskriver. At folk ikke er sikre nok på seg selv får være deres eget problem. Det går an å fikse adferdsproblemer hos en hund som har fått slike uvaner, men det krever ganske mye jobb. Du må være 100% konsekvent 100% av tiden, han kan ikke være i situasjoner der han gjør slik uten at du er der og får gjort noe.

Ikke prøv å dra hunden bort, det forsterker den type oppførsel. Du må få oppmerksomheten over på deg og det funker å ha noe som du tar foran nesa så de hopper ut av "transen". Du får kjøpt slike ting, husker ikke hva det heter.

PS; Jeg regner med at du forstå den veldig dårlige spøken min :)

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Så jeg skal med andre ord bare "drite" litt i naboen? Han springer tross alt bare langs gjerdet og bjeffer/står opp langs gjerdet og kikker på ting. Bare låkke med godis til hund/folk er ute av syne?

Endret av brynjar608
Lenke til kommentar

"Avliving" kan umulig være et ekte råd!

Du har et problem.

Bikkja varsler sannsynligvis. Dersom du kjefter, tror han kanskje at du kjefter på den han varsler på. Det kan han oppfatte som ros. Bikkja kan også lure på om han ikke varslet nok!

Er du heldig så liker bare ikke bikkja inngjerdingen sin eller prøver å få oppmerksom het. Selv barn kan oppføre seg rampete - bare for å få oppmerksomhet.

Ta kontakt med "Brukshund klubben" eller noen som driver med IPO.

Lenke til kommentar

Det virker ikkje så den ikkje liker ingjerdinga, 99% av tiden kikker han ut eller slapper av / leker litt for seg selv. Han elsker å vere i hagen! Det kan se ut som han vil helse på folk, stopper de og snakker med han så roer han seg ned og begynner å loggre å "pese". Men vil helst han ikkje skal bjeffe slik. Noen ganger varsler han, da bjeffer han og springer til vinduet og så tilbake. Men oftest ikke

Lenke til kommentar

Det eneste som hjelper mot bjeffing er å avlede hunden og fjerne "godene". Å kjefte på hunden har null effekt, det kan ofte virke motsatt! Bjeffing er ekstremt selvforsterkende (bjeffingen i seg selv er belønning for hunden) og den vil ikke slutte av seg selv eller gå lei. 

Ha hunden i langt bånd i hagen og sitt ute. Lager hunden lyd er du bestemt og sier "kom hit" samtidig som du hanker inn hunden etter båndet. Så tar du hunden inn og lukker døra. Ikke kjeft eller noe, bare vær bestemt og få hunden inn. Når han har lagt seg og er rolig kan du slippe han ut igjen og prøve igjen. Dette kan ta tid. Du må ikke la han få bjeffe ute uten konsekvenser og alltid ha han under oppsyn. 

Dette er metoden jeg har brukt på min hund. Jeg startet ganske med en gang hunden begynte med atferden og det tok noen uker før det satt. Nå hyler/bjeffer hun en gang på terrassen før hun løper inn frivillig og legger seg. :) 

Lenke til kommentar

Det eneste som hjelper mot bjeffing er å avlede hunden og fjerne "godene". Å kjefte på hunden har null effekt, det kan ofte virke motsatt! Bjeffing er ekstremt selvforsterkende (bjeffingen i seg selv er belønning for hunden) og den vil ikke slutte av seg selv eller gå lei.

Ha hunden i langt bånd i hagen og sitt ute. Lager hunden lyd er du bestemt og sier "kom hit" samtidig som du hanker inn hunden etter båndet. Så tar du hunden inn og lukker døra. Ikke kjeft eller noe, bare vær bestemt og få hunden inn. Når han har lagt seg og er rolig kan du slippe han ut igjen og prøve igjen. Dette kan ta tid. Du må ikke la han få bjeffe ute uten konsekvenser og alltid ha han under oppsyn.

Dette er metoden jeg har brukt på min hund. Jeg startet ganske med en gang hunden begynte med atferden og det tok noen uker før det satt. Nå hyler/bjeffer hun en gang på terrassen før hun løper inn frivillig og legger seg. :)

Det var ingen dum ide! Det skal jeg jammen prøve, prøver allerede nå å ikke la han styre på uten noen respons. Prøvd lenge å bare rope inn, men i hagen har det blitt slik at han ikke lystrer så bra. Så det med å "pirke" i han litt med bandet slik har hørrer etter var ikke dum :)

Lenke til kommentar

Finnes det ikke halsbånd med strøm, gi bikkja et lite sjokk hver gang den bjeffer.

Ja, det var en god ide! 

Det er en grunn til at dette er forbudt. Det er dyremishandling.

Forbudt i Norge, men enkelt å anskaffe.

Om dette kvalifiserer som dyremishandling er det delte meninger om..

Lenke til kommentar

Finnes det ikke halsbånd med strøm, gi bikkja et lite sjokk hver gang den bjeffer.

Ja, det var en god ide! 

Om dette kvalifiserer som dyremishandling er det delte meninger om.

Anbefaler at du anskaffer deg et selv og ansetter noen til å gi deg støt når du kommer med tullete innlegg.

Selv om vi fortusetter at dette er et greit hjelpemiddel om det blir brukt korrekt (det er det ikke) så er det fullstendig håpløst å anta de som faktisk går til innkjøp av det er i nærheten av å skjønne hvordan det skal brukes korrekt. Det er langt mer sannsynlig at en gjennomsnitttlig hundeeiere forverrer en hund med noe sånt.

Til trådstarter: Om det er snakk om bjeffing en gang i blant og du ikke har han ute veldig tidlig eller sent, så synes jeg bare du skal be naboen din (på en pen måte) å ta seg sammen. Hunder bjeffer i blant - så lenge det ikke er snakk om konstant/hyppig bjeffing på grunn av at de mistrives/kjeder seg (noe av det verste som finnes er hunder som må stå i bånd eller oppholde seg alene i en hage hele livet) så skader ikke litt bjeffing noen.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Ja, det var en god ide! 

Om dette kvalifiserer som dyremishandling er det delte meninger om.

Anbefaler at du anskaffer deg et selv og ansetter noen til å gi deg støt når du kommer med tullete innlegg.

n.

Prøv å være litt mere seriøs når du diskuterer på forumet og ikke kall andres meninger for tullete.

Jeg gjentar, de lærde strides om bruk av strøm for å dressere hund og mange hevder at det er et nyttig hjelpemiddel. Selvfølgelig skal det brukes korrekt. Det følger selvfølgelig med veiledning og alle og enhver kan finne masse informasjon på nettet.

Lenke til kommentar

Har liten tro på at det er kjedsomhet da han virkelig ønsker å gå i hagen, kan virke som det er en blanding av varsling / klapp meg myntet til forbipasserende. Han er aldri ute utenom tidsperioden 15:00 til kanskje 22:00 så er ingen lov som blir brutt slik sett. Er ikke bare for naboen sin skyld jeg vil han ikke skal stå slik. Synes det blir litt flaut dersom vi blir kjent i nabolaget pga bjeffing/hoppigen. Så skal prøve med bandet og innkallingen som tidligere skrevet. Må nokk også bli litt "hard i hodet" med det som blir sagt fra den ene naboen. Er tross alt bare en som har nevnt det, får nokk bare begynne å klage på barna sine skrik, og nevne at jeg er redd de skal skade hunden min med pinnekastinga si ? er jo tross alt barn fra barneskulen som sier de går omvei for å TREFFE hunden. Så den kan ikke være blodtørstig ?

Lenke til kommentar

Har du en bikkje som står ute og bjeffer og hopper mot gjerdet mot forbipasserende kan du være sikker på at du er kjent for dette i nabolaget allerede.

Vanskelig å gi råd for slikt som dette. Har hatt hund selv, og det skal godt gjøres å undertrykke dyrets natur i form av kommunikasjon. For hunden forsøker jo å kommunisere.

Du har ikke mulighet til å lufte hunden i de to timene den ellers står innhegnet, eller eventuelt flytte innhegningen til et sted der den ikke synes direkte fra veien?

Lenke til kommentar

Hunder som står slik som beskrives her kan være riktig så plagsomt.

Det er rett og slett slik at eieren må forhindre adferden, det kan gjøres ved å ikke lenger la hunden vokte over sitt territorium. (Altså droppe å la hunden fly løs rundt i hagen)

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...