AnonymDiskusjon Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Hei. Jeg har vert så dum å låne en bekjent bort min legitimasjon da jeg var full ute på byn. Jeg hadde aldri gjort dette om jeg var edru. Hun brukte det den ene gangen, og det gikk fint. Etter det har jeg sagt at jeg vil hun skal gi det tilbake til en felles vennine av oss. Dette har hun ikke gjort, og brukt det flere ganger hvor hun den ene gangen ble tatt. Politiet har tatt det, og hun har fått prøvetid. Jeg skal inn i avhør og lurer på hva mine straffer blir eller kan bli? Hva burde jeg fortelle dem? Anonymous poster hash: 34a3d...d7f Lenke til kommentar
xRun Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 At hun har stjålet det, og da du ble oppmerksom på tyveriet krevde du det tilbake, men har ikke mottatt det. Ellers er du potensielt medskyldig i dokumentfalsk. 7 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Her blir problemet hva 'venninnen' din har sagt, om hun har forklart at du villig lånte bort ID slik at hun kunne misbruke den, vil politiet presse deg. Da må du enten være ærlig med en gang, eller holde ut. De er ikke født i går, og at ID'en din er stjålet av en venninne tror de nok ikke på uten videre. 3 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 (endret) Nekt å avgi forklaring, 1uke etter henlagt. Man tjener sjeldent noe ved å prate med politiet. Ha med advokat. Endret 7. juni 2016 av DaniNichi 4 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Her blir problemet hva 'venninnen' din har sagt, om hun har forklart at du villig lånte bort ID slik at hun kunne misbruke den, vil politiet presse deg. Da må du enten være ærlig med en gang, eller holde ut. De er ikke født i går, og at ID'en din er stjålet av en venninne tror de nok ikke på uten videre. Hva de tror på eller ikke har ikke noe si, er dem som må bevise skyld. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 (endret) Nekt å avgi forklaring, [...] Ha med advokat. Godt råd. At hun har stjålet det, og da du ble oppmerksom på tyveriet krevde du det tilbake, men har ikke mottatt det. Dårlig råd. (Potensielt kriminelt dårlig råd til og med, jf. straffeloven § 222 jf. § 15 .Evt. § 225?) Endret 7. juni 2016 av Ståle Nordlie 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Fortell sannheten! Rådet om å ikke svare på spørsmål fra politiet kommer fra advokatene. Jeg trort at hver gang noen nekter å svare på spørsmål, så klinger det i kassa til en advokat. Politiet er ikke "ute etter å lure deg". Den påstand er av tvilsom opprinnelse, gjenfortalt og utbrodert av "nyttige idioter". 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 At hun har stjålet det, og da du ble oppmerksom på tyveriet krevde du det tilbake, men har ikke mottatt det.Dårlig råd. Tja, nå ble dette lånt ut frivillig i utgangspunktet. Da det det derimot ikke ble levert tilbake på oppfordring kan det vel ansees som stjålet fra et gitt tidspunkt ? Dog, TS bør vel ha dokumentasjon på krav om tilbakelevering og "tyveriet" burde vel strengt tatt blitt anmeldt tidligere. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Problemet er at du sette venninna di i enda mere trøbbel hvis du påstår hun stjal det. Og mere trøbbel for deg om hun har forklart at hun lånte det av deg. Politiet er ikke dumme. De skjønner når du prøver å fortelle en skrønerhistorie. 4 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Fortell sannheten! Rådet om å ikke svare på spørsmål fra politiet kommer fra advokatene. Jeg trort at hver gang noen nekter å svare på spørsmål, så klinger det i kassa til en advokat. Politiet er ikke "ute etter å lure deg". Den påstand er av tvilsom opprinnelse, gjenfortalt og utbrodert av "nyttige idioter". Og du lever i eventyrland. Politiet sin oppgave i et avhør er å manipulere og lure, de ønsker få fram et straffbart forhold. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Problemet er at du sette venninna di i enda mere trøbbel hvis du påstår hun stjal det. Og mere trøbbel for deg om hun har forklart at hun lånte det av deg. Politiet er ikke dumme. De skjønner når du prøver å fortelle en skrønerhistorie. Hva så er de som må bevise at noe straffbart har skjedd, hvis man ikke avgir forklaring så har de ikke noe gå etter, med andre ord henlagt. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Fortell sannheten! Rådet om å ikke svare på spørsmål fra politiet kommer fra advokatene. Jeg trort at hver gang noen nekter å svare på spørsmål, så klinger det i kassa til en advokat. Politiet er ikke "ute etter å lure deg". Den påstand er av tvilsom opprinnelse, gjenfortalt og utbrodert av "nyttige idioter". Og du lever i eventyrland. Politiet sin oppgave i et avhør er å manipulere og lure, de ønsker få fram et straffbart forhold. Jeg er uenig i hvem som lever i et eventyrland. 2 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Politiet sin oppgave i et avhør er å manipulere og lure, de ønsker få fram et straffbart forhold. Ja, det stemmer. Men problemet her er at hva som har foregått, er helt opplagt – for både politiet og i sin tur domstolene. Og noe mer bevismateriale enn som så trengs ikke, vi bor ikke i USA. Ei tapt sak – ta straffa og gå videre! Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 "Jeg var på fylla og vennina mi ville ha legitimasjonen min, husker ikke så mye av det, har mast om å få det tilbake uten å fått det" Da er du ærlig uten å gjøre deg selv en kriminell.. 3 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 "Jeg var på fylla og vennina mi ville ha legitimasjonen min, husker ikke så mye av det, har mast om å få det tilbake uten å fått det". Da er du ærlig uten å gjøre deg selv en kriminell.. Hvis man bryter loven i fylla, er man ikke kriminell. Det er det du mener? Lenke til kommentar
amsi Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Her blir problemet hva 'venninnen' din har sagt, om hun har forklart at du villig lånte bort ID slik at hun kunne misbruke den, vil politiet presse deg. Da må du enten være ærlig med en gang, eller holde ut. De er ikke født i går, og at ID'en din er stjålet av en venninne tror de nok ikke på uten videre. "venninen" min har sagt at hun har fått legitimasjonen av en fyr på byn, altså en annen enn meg. Hun har vært i avhør og de har trodd på forklaringen hennes. Jeg har ikke tenkt å si at det har blitt stjålet, men at jeg har mistet det. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 "Jeg var på fylla og vennina mi ville ha legitimasjonen min, husker ikke så mye av det, har mast om å få det tilbake uten å fått det". Da er du ærlig uten å gjøre deg selv en kriminell.. Hvis man bryter loven i fylla, er man ikke kriminell. Det er det du mener? Og overekke ei venninne legitmasjonen sin er jo ikke i seg selv ikke noen kriminell handling.. Man snakker om å faktisk være ærlig uten å fortelle så mye mer en nettop det.. Er jo mange hendelser hvor man i fylla kan diskutere bilder på bankort og legitmasjoner man har.. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 (endret) Politiet sin oppgave i et avhør er å manipulere og lure, de ønsker få fram et straffbart forhold. Ja, det stemmer. Men problemet her er at hva som har foregått, er helt opplagt – for både politiet og i sin tur domstolene. Og noe mer bevismateriale enn som så trengs ikke, vi bor ikke i USA. Ei tapt sak – ta straffa og gå videre! Derfor jeg skrev "nekt forklaring" da blir det ressurser og hva de er villig til å gjøre som blir avgjørende, straffen blir ikke mindre eller strengere fordi man nekter avgi forklaring, det er en rettighet vi har i Norge. Fortell sannheten! Rådet om å ikke svare på spørsmål fra politiet kommer fra advokatene. Jeg trort at hver gang noen nekter å svare på spørsmål, så klinger det i kassa til en advokat. Politiet er ikke "ute etter å lure deg". Den påstand er av tvilsom opprinnelse, gjenfortalt og utbrodert av "nyttige idioter". Og du lever i eventyrland. Politiet sin oppgave i et avhør er å manipulere og lure, de ønsker få fram et straffbart forhold. Jeg er uenig i hvem som lever i et eventyrland. Med det du skrev kan du ikke leve i virkeligheten, evnt har du aldri vært i et avhør der politiet prøver finne ut et straffbart forhold. Det er kjent at de bruker manipulasjons teknikker samt lure spørsmål i alle politistyrker i verden, og faktisk det er veldig bra da vi trenger et politi som er flinke til å avhøre kriminelle Endret 7. juni 2016 av DaniNichi Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 straffen blir ikke mindre eller strengere fordi man nekter avgi forklaring, det er en rettighet vi har i Norge. NÅ har du plutselig beveget deg inn i eventyrland. I teorien er det slik som du hevder. Men i virkeligheten blir selvfølgelig politimannen oppsatt på å "ta" en slask som gjør livet surt for politiet. Psykologi! Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 å gi noen ID-kortet sitt betyr ikke at det gies tillatelse til at det missbrukes 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå