ilpostino Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Jeg har 13 regneark hvor av 12 av de er like. I disse regnearkene er det en kolonne som inneholder en formel som jeg gjerne vil beskytte mot sletting. Regnearkene består ellers av nedtrekksbokser så skal en være rask med å slette innholdet kan en markere alt og trykke Delete men da forsvinner også formlene jeg vil ta vare på. Passordbeskyttelse av boken synes jeg er overkill. Noen tips til hvordan den ene kolonnen kan beskyttes? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Passord er frivillig. Men det finnes ikke noen "delvis beskyttelse". Dette er en litt rar logikk, men det er nå engang sånn Excel er laget: Alt er default låst, og all låsing er default av. Så hvis du vil beskytte noe, så må du velge alt annet som du synes folk skal få redigere eller skrive i eller styre med, og slå av låsingen der. Etter det beskytter du det/hvert enkelte arket (ikke arbeidsboken) med eller uten passord. Du har et rikt sett av valg for hva folk får lov til og ikke idet du gjør dette. Valget å låse/opp finner du kjappest ved å høyreklikke arkfanen. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) Jeg har 13 regneark hvor av 12 av de er like. I disse regnearkene er det en kolonne som inneholder en formel som jeg gjerne vil beskytte mot sletting. Regnearkene består ellers av nedtrekksbokser så skal en være rask med å slette innholdet kan en markere alt og trykke Delete men da forsvinner også formlene jeg vil ta vare på. Passordbeskyttelse av boken synes jeg er overkill. Noen tips til hvordan den ene kolonnen kan beskyttes? Om jeg har forstått deg korrekt kan man få til dette. Det fordrer dog at brukerne kun markerer de cellene de har lov til å slette innholdet i (du kan mao ikke merke hele arket og trykke delete (for da prøver man også å slette innholdet i de låste cellene), men å dra over en kolonne, holde kontroll inne og dra over de resterende går jo også rimelig fort. Da trenger du ikke å frykte at kolonnen med formlene blir slettet). Se vedlagt fil. Du kan merke B3 - B5 og slette innholdet, men du får ikke lov til å slette overskriftene og C3:C5. Hvis dette er interessant så bare siter meg og jeg skal forklare hvordan det ordnes. Edit: Ser nå at jeg glemte å trykke "Legg ved filen" (valgte den bare ), men ser TheHaughom har mer eller mindre forklart løsningen jeg tenkte på. Edit2: Fila er nå lastet opp om du vil ta en titt. låsing.xlsx Endret 6. juli 2016 av LtdEdFred Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Det du gjør er å låse arket med et passord. Deretter kan du velge hvilke celler som kan endres, og hvilke som ikke kan endres uten å oppgi passord. Etter du har satt passord på worksheet kan du locke/unlocke celler her: Høyreklikk på cellen(e) og velg Format Cells... gå til fanen Protection og tick/untick "Locked". De som er locked kan ikke endres uten å oppgi passord/unlocke worksheet først. Normalt legger jeg selv formler i en egen sheet som jeg skjuler og evt. låser med passord, men det avhenger jo litt av hva som skal gjøres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå