Gå til innhold

Klone innhold fra en RAID-kontroller til en annen

Anbefalte innlegg

Om ikke så lenge kommer jeg (forhåpentligvis) til å sette opp en NAS på nettverket. Planen er å sette opp 8 disker enten i RAID 5 eller RAID 6. Hvis RAID-kontrolleren tar kvelden tar jo alt kvelden så jeg har lekt litt med tanken på å ha to separate RAID-kontrollere, sette opp 4 disker på hver og kloke innholdet de imellom. Er det noe som kan la seg gjøre eller er jeg bare paranoid? Jeg kommer uansett til å ha backup av viktige ting i skyen og på to separate disker men er jo kjipt om et digert RAID tar kvelden på grunn av problemer med kontrolleren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om ikke så lenge kommer jeg (forhåpentligvis) til å sette opp en NAS på nettverket. Planen er å sette opp 8 disker enten i RAID 5 eller RAID 6. Hvis RAID-kontrolleren tar kvelden tar jo alt kvelden så jeg har lekt litt med tanken på å ha to separate RAID-kontrollere, sette opp 4 disker på hver og kloke innholdet de imellom. Er det noe som kan la seg gjøre eller er jeg bare paranoid? Jeg kommer uansett til å ha backup av viktige ting i skyen og på to separate disker men er jo kjipt om et digert RAID tar kvelden på grunn av problemer med kontrolleren.

All data ligger jo på diskene, så om kontrolleren ryker, så er det bare å flytte over på ny og samme kontroller.

Areca array er både forover og bakoverkompatibel, med noen små unntak. Jeg kunne f.eks bruke samme array på en gammel Areca 1680ix på en Areca 1880/1882/1883 kontroller. 

Vet ikkje helt hvor du har fått det fra av at når kontrolleren ryker, så mister du alt :p

På sasdisker så kan man faktisk ha 2 separate kontrollere koblet til samme disk :)

Lenke til kommentar

Har du vurdert software-raid?

Man må uansett ha en sata/saskontroller/HBA :p

Hvis man kan sette opp ZFS, og er litt flink på dette, så er det å anbefale for ren lagring. 

Det er helt klart at det blir litt knoting, om man ikkje har gjort det før. Det vet jeg alt om. Heldigvis får jeg hjelp av en som kan det :p

Selv har jeg mest lagring på hardware raid. Grunnen er at jeg bruker maskinene til alt mulig, og jeg vil ha så bra ytelse som overhode mulig med raid-6. Da er det bare Areca 1883 som duger :p

Lenke til kommentar

Vet ikkje helt hvor du har fått det fra av at når kontrolleren ryker, så mister du alt :p

Er det ikke problemet med raid 0 deler man datene mellom 2 disker, blir filene uleselig med mindre man har diskene i riktig sataport.

Aner ikke hvordan Areca 1880/1882/1883 kontroller funger, om den gjennkjenner harddiskene eller det finnes MBR\GPT disk tabeller som sier hvilken diskrekkefølge det er?

Med Areca, så kan man blande om på portene så mye man vil. Kontrolleren finner ut av det uansett. Derfor er det så greitt å flytte hele array fra en pc til en annen pc. Det bare funker :) Det er også helt uavhengig av OS, så lenge OS'et støtter filsystemet arrayet er satt opp med :)

Lenke til kommentar

Rekkefølge spiller heller ingen rolle på software-raid under nyere Linux-distroer. Diskene identifiseres med en ID på disken, og denne er unik for den enkelte disk. Har plugget om porter opptil flere ganger, raidet mitt (raid-5) har fulgt meg på skifte av hovedkort etc.

Jeg bruker mitt kun til lagring - så har ikke sett behovet for Areca, selv om det er bedre løsning.

Lenke til kommentar

Har du vurdert software-raid?

Man må uansett ha en sata/saskontroller/HBA :p

Hvis man kan sette opp ZFS, og er litt flink på dette, så er det å anbefale for ren lagring. 

Det er helt klart at det blir litt knoting, om man ikkje har gjort det før. Det vet jeg alt om. Heldigvis får jeg hjelp av en som kan det :p

Selv har jeg mest lagring på hardware raid. Grunnen er at jeg bruker maskinene til alt mulig, og jeg vil ha så bra ytelse som overhode mulig med raid-6. Da er det bare Areca 1883 som duger :p

Det kommer jo helt an på hovedkortet man har. Poenget er uansett at for hjemmebruk så er det sjelden sånn at software-raid blir en flaskehals for daglig bruk, og man unngår noen av komplikasjonene ved å bruke hardwarekontrollere som kan dø. Om det skulle skje er det bare å finne et hovedkort med nok tilkoblinger eller en hvilken som helst kontroller som støtter pass through også er det rett opp og kjøre igjen.

Lenke til kommentar

Planen er å bruke Microsoft Hyper V core 2016 og virtualisere blant annet en fildelingsserver på den, fortrinnsvis fra Microsoft. 

Jeg må uansett ha en eller annen kort i maskinen da det er få, om noen, hovedkort som har plass til 8 harddiske + disk fo OS. 

Lenke til kommentar

Mye av grunnen til det er at jeg får en haug av Microsoft-lisenser fra Dreamspark. Ved å sette opp et miljø bestående av virtualiseringsserver fra Microsoft i tilleg til et par vanlige servere får jeg testet ut en del funksjonalitet som jeg ellers ikke får testet ut. FreeNAS er noe jeg har vurdert ganske lenge men siden jeg får disse lisensene er dette noe jeg har lyst til å teste ut. 

Det nærmer seg nå et tidspunkt hvor jeg skal bygge en maskin for desktop bruk og en for blant annet fildeling og testing av funksjonalitet (blant annet VDI). Jeg vurderer sterkt å ha en ITX-basert maskin som desktop-maskin mens det ligger ann til at jeg skaffer en Intel Xeon E5-2620 V4 med 8 kjerner som skal brukes på boksen med fildeling/testing. Det kan hende jeg kommer til å bruke dekstop-maskinen til noe virtualisering men slik jeg ser det for meg kommer jeg til å bruke den andre maskinen til dette.

Lenke til kommentar

Viss du kjøper to like RAID-kontrollere skal det ikkje vere noko problem å skifte ut det eine med det andre om eitt av dei skulle ryke. So vidt eg veit ligg all informasjon om RAID-oppsettet på diskane, ingenting blir lagra på sjølve kontrolleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...