Gå til innhold

Personlig budsjett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å sette opp budsjett trenger man strengt tatt bare å gjøre en gang og så gjøre endringer underveis etterhvert som utgifter kommer til eller fra. Et budsjett er en oversikt over hvor mye du får inn og hvor mye som skal ut per måned.

Om du tenker å føre personlig regnskap må dette gjøres kontinuerlig hver gang du har kjøpt noe. 

Jeg synes budsjett er uvurderlig og forstår ikke at ikke alle har det. De aller fleste kostnadene mine har lik sum hver måned så de er greie å holde oversikt over, men ting som NRK-lisens, årsavgift på bil, treningsavgift som kommer (halv-) årlig er det greit å ha oversikt over. "Alle" vet nok at årsavgiften kommer i mars og da synes jeg det er mye bedre å sette av 250,- per måned i stedet for å gå på en 3000,- smell på marslønninga.

En forlengelse av det å føre budsjett er å ha en eller flere kontoer til regninger. Om det kommer inn 20.000 på kontoen den 1. er det vanskelig å holde styr på akkurat hvor mye som skal ut og ikke minst når det skal ut. Kanskje kjøper du ny mobiltelefon og det står igjen 15.000 på kontoen. Kan du da med sikkerhet vite at de 15.000 holder til mat og regninger frem til 1. neste måned? Svaret er nok for de fleste som ikke fører budsjett, nei.

Vet du derimot at du får 20.000 inn og har utgifter på 13.456 overfører du (fast trekk på lønningsdagen) denne summen til en eller flere kontoer (for mange vil det sikkert holde med en, men personlig liker jeg å fordele det litt mer nøyaktig). Da vet du at du har nøyaktig 6544 "til overs" den måneden som du kan bruke på hva du vil og du slipper å føle deg rikere enn du er og vips så kommer en mobilregning på 500,- som du ikke hadde tenkt over. 

Lenke til kommentar

Det jeg har prøvd er å sette opp budsjett med faste utgifter, selv de variable men da som ett estimert maksbeløp og de som kommer 1-2 ganger i året(f.eks lisensavgift og veiavgift) og fordelt dette ut over året. Dette krever jo bare vedlikehold når utgifter endrer seg.

Sett deg ned i f.eks excel og start å før opp alle faste utgifter du kan komme på, sjekk gjerne nettbanken for å se hva det er og hvor mye det er på.

Jeg synes budsjett er uvurderlig og forstår ikke at ikke alle har det.

Kan jo svare for min del, satte opp ett slags budsjett for noen måneder siden ifm. boligkjøp, men det var første gang på årevis jeg har satt opp noe.

"Problemet" for min del er at lønna varierer betydelig mer enn de faste utgiftene mine. Sytes dermed ett budsjett blir kun for "syns skyld" uten noen praktisk nytte eller verdi.

Lenke til kommentar

Kan jo svare for min del, satte opp ett slags budsjett for noen måneder siden ifm. boligkjøp, men det var første gang på årevis jeg har satt opp noe.

"Problemet" for min del er at lønna varierer betydelig mer enn de faste utgiftene mine. Sytes dermed ett budsjett blir kun for "syns skyld" uten noen praktisk nytte eller verdi.

Fra mitt ståsted er et budsjett viktig helt til man tjener så godt at det aldri er noe tvil om at man har råd til alt av faste og variable inntekter. Da inkl at platetoppen ryker samme måned som årsavgiften på bil kommer. Da har man det såpass komfortabelt at en uforutsett utgift eller tre ikke gjør at man går i minus. 

Dersom lønna di varierer mye, uavhengig om den tidvis er lavere enn de faste utgiftene, synes jeg et oversiktlig budsjett bare blir enda viktigere. Man må da droppe lønnscella ettersom denne blir høyst usikker, men desto viktigere er det da å vite akkurat hvor mye man skal ut med. Er du rainman eller har betalt nøyaktig de samme utgiftene de siste 20-åra vet man kanskje akkurat hva som kommer, når det kommer, hvor mye regninga er på og når den forfaller, men for de fleste tror jeg dette er vanskelig å holde styr på. 

Det er mange måter å sette opp et budsjett på. Jeg har lagt ved et oppsett jeg har laget selv (som naturlig nok passer godt til min økonomi), men med grunnleggende Excel-kunnskaper kan man fint endre litt her og der for at den skal passe andre. (Disclaimer: Jeg er ikke spesielt estetisk anlagt. Arket har fokus på funksjonalitet før design). 

Kort forklaring: 

Faste utgifter

Her legges det (inn fra venstre) hva utgiften gjelder, summen per måned (årlig beløp regnes ut fra det) og når fakturaen forfaller. 

Sparing

Samme som over bare at i stedet for "forfall" legges det inn når beløpet trekkes fra konto.

Faste oppdrag

Dette er en (manuell) speiling av faste oppdrag jeg har i nettbanken. De fleste jeg har gitt dette arket til tidligere gidder ikke å fylle ut dette, men jeg er kontrollfrik og liker at jeg vet akkurat hvor mye som skal inn på hver av de forskjellige kontoene mine (som dere kan se er en del). Her legges inn hvilken konto pengene trekkes fra, hvilken konto de skal til, dato for trekk, hva det gjelder og total sum. Øker f. eks forsikringene mine (som de pleier å gjøre hvert år) oppdaterer jeg månedlig beløp under Faste utgifter og totalsummen på faste oppdrag endres tilsvarende og jeg vet hva jeg må justere med i nettbanken. 

Lønn

Jobber man etter timelønn skriver man inn timelønn og (antatt) antall timer du blir lønnet for (150 per måned om man jobber vanlig tid). Har man fast lønn kan man bare fylle inn det man får etter skatt i cellen til høyre for "Nettolønn". 

På månedsarkene kan man følge opp om regningene har blitt betalt og legge inn evt. variable utgifter som du antar vil falle på de forskjellige månedene (man kan f. eks legge inn lisens og årsavgift på variable utgifter i hhv. januar, juli og mars og f. eks 3000 på ferie i juni) og dette vil hensyntas i totalen for hver enkelt måned.

Det siste er nok litt tungvint og noe kanskje de færreste gidder, men jeg synes det var verdifullt da jeg lagde dette arket som student og økonomien var litt mer skjør enn nå. 

Budsjett 2016.xlsx

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Fra mitt ståsted er et budsjett viktig helt til man tjener så godt at det aldri er noe tvil om at man har råd til alt av faste og variable inntekter. Da inkl at platetoppen ryker samme måned som årsavgiften på bil kommer. Da har man det såpass komfortabelt at en uforutsett utgift eller tre ikke gjør at man går i minus.

Det er da slikt man har buffer for, for å ta uforutsette utgifter. Det har i mine øyne lite med inntekt å gjøre med mer med planlegging av det uforutsigbare. Om f.eks platetoppen, ryker samtidig som årsavgiften er det jo bufferen det går på, ikke inntekten.

Men, det arket ditt var ganske bra :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg synes budsjett er uvurderlig og forstår ikke at ikke alle har det.

Jeg bruker ikke vanlig budsjett, har en fin oversikt i hodet som inkluderer utgifter som ikke er faste hver måned. Ikke vanskelig i det hele tatt når man blir vant til det ;)

Men det er mange som surrer veldig og ikke takler å ha en oversikt i hodet. Det er veldig enkelt å ha et regnearkprogram der man dytter inn tall, trenger jo bare + og - Så finnes det vel en mengde programmer til telefon/ nettbrett som fikser biffen.

Hvis økonomien er kaotisk så skjønner ikke jeg heller hvorfor man ikke har budsjett "på papir". Det blir jo anbefalt i hytt og pine i avisene så de fleste vet jo at budsjett er en ting :p

Lenke til kommentar

Men det er mange som surrer veldig og ikke takler å ha en oversikt i hodet. Det er veldig enkelt å ha et regnearkprogram der man dytter inn tall, trenger jo bare + og - Så finnes det vel en mengde programmer til telefon/ nettbrett som fikser biffen.

"Your mind is for having ideas not for holding them" :)
Lenke til kommentar

Da inkl at platetoppen ryker samme måned som årsavgiften på bil kommer.

Det er da slikt man har buffer for, for å ta uforutsette utgifter. Det har i mine øyne lite med inntekt å gjøre med mer med planlegging av det uforutsigbare. Om f.eks platetoppen, ryker samtidig som årsavgiften er det jo bufferen det går på, ikke inntekten.

Joda. Det er jeg enig i. Det kom nok ikke så godt frem, men jeg mente ikke at man skulle ha penger i budsjettet til ny platetopp. Dette er uforutsett og her burde man ha buffer, men årsavgiften vet man at kommer så det kan man ikke unnskylde å ikke ha penger til. Mange klarer nok å betale den til forfall uten å gå til grunne også, men for de som liker ro i sjelen (som meg :p ) er det ryddigst å ha en oversikt og garantert ha penger til det. 

Inntrykket mitt er bare at de som ikke fører budsjettet og/eller ikke har noe særlig kontroll på økonomien også i liten grad sparer noe særlig ekstra. Jeg setter av penger hver måned til en del fakturaer som kommer en eller to ganger i året, men jeg kunne like gjerne latt være og tatt dette fra bufferen min. Men det er jo bare slik jeg har valgt å gjøre det (pluss at jeg har en psykologisk sperre på å ta ut penger fra sparekontoen min). 

Men, det arket ditt var ganske bra  :)

Takk =)

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Selv har jeg liten oversikt på økonomien min men har kompansert med en stor buffer :)

Det er jo ikke helt bra sånn strengt tatt, men ikke alle som ikke har oversikt er av de som ikke har kontroll/styring over egen økonomi.

Men, tenkte ikke at budsjettet skulle planlegge for ny platetopp, noe som ville vært idiotisk, men at om man går på en smell og glemmer at veiavgift kommer og at tilfeldigvis ryker platetoppen samme måned, noe som for mange ville knekt økonomien totalt så bør man ha en buffer for å redde seg :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Selv har jeg liten oversikt på økonomien min men har kompansert med en stor buffer :)

Det er jo ikke helt bra sånn strengt tatt, men ikke alle som ikke har oversikt er av de som ikke har kontroll/styring over egen økonomi.

Men, tenkte ikke at budsjettet skulle planlegge for ny platetopp, noe som ville vært idiotisk, men at om man går på en smell og glemmer at veiavgift kommer og at tilfeldigvis ryker platetoppen samme måned, noe som for mange ville knekt økonomien totalt så bør man ha en buffer for å redde seg :)

Godt poeng det med buffer og er egentlig viktigere enn å ha kontroll i form av budsjett. Husker man de store tingene og legger av til det i tillegg til å ha en buffer så har man vel mer eller mindre stålkontroll. Det hjelper lite å ha skrevet ned hver eneste lille krone som går ut og kommer inn når man ikke har noe sted å grave når skoa mister sålene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Skandiabanken og Danske Bank (og sikkert endel andre banker) har dette inkludert i kontoen. Automatisk budsjett og forbrukskontroll. Kjempekjekk til å holde oversikt over økonomien etterhvert som man bruker. Man kan også sette opp budsjett, og det er lett å se om man går over enkelte måneder.

Både kostnader, inntekter og sparing holder man veldig grei oversikt over.

Personlig bruker jeg stort sett kort når jeg handler, om man har endel cashtransaksjoner utenom kan dette fint legges inn manuelt.

Lenke til kommentar

Skandiabanken og Danske Bank (og sikkert endel andre banker) har dette inkludert i kontoen. Automatisk budsjett og forbrukskontroll. Kjempekjekk til å holde oversikt over økonomien etterhvert som man bruker. Man kan også sette opp budsjett, og det er lett å se om man går over enkelte måneder.

Både kostnader, inntekter og sparing holder man veldig grei oversikt over.

Hvis du skal lage budsjett bør du ha oversikt over kostnader, ikke bare utgifter. Regnskapet i nettbanken viser utgifter, ikke kostnader. Et eksempel, hvis du kjøper en bil til 600.000 for å ha den i tre år, og forventet verditap er 45% på den tiden er det i gjennomsnitt 7.500 i måneden. Hvis du har finansiert bilen med et boliglån med ingen eller langsom nedbetaling har du ingen utgift som synliggjør den kostnaden, men den bør være med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...