TheR3alMd Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Hei! Lurt litt på å skifte ut min da stock vifte som sitter på en i5 4670k med noe vannkjølt og prøve meg på litt klokking for nybegynnere. holder det med vannkjøling av type corsair h75 eller h80? noe annet dere kanskje anbefaler? planen var å prøver å holde seg rundt/under tusenlappen. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 (endret) Skaff deg heller Cooler Master Hyper 212 Evo eller brukt Noctua NH-D14 og bedre vifter med PWM. Vil styre unna billige vannkjøling blir samme bare dyrere pris. Skal du ha ekte vannkjøling må du fort oppi 5000 kr eller mere. Endret 7. juni 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
TheR3alMd Skrevet 7. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2016 såppas ja, Hvordan er noctua størrelses messig? Vil ikke få problemer mtp ram? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 De noe dyrere væskekjølerne til Corsair er flotte. Min 5820K på stock ligger på ca 55-60 grader nå på sommeren ved 100% last over tid med viftene satt til 500 rpm. Har Corsair Hydro H110iGT. Sleng på noen Nocuta vifter på den så blir det bra, originalviftene bråker noe inn i granskauen Meeeen da blir det brått 1.500,-+ 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 såppas ja, Hvordan er noctua størrelses messig? Vil ikke få problemer mtp ram? Pleier å gå med normale brikker uten heatspreader. Men viften bør du nok ha i 12 CM istedenfor 14 cm i så fall eller ha viftene på skrå. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 De noe dyrere væskekjølerne til Corsair er flotte. Min 5820K på stock ligger på ca 55-60 grader nå på sommeren ved 100% last over tid med viftene satt til 500 rpm. Har Corsair Hydro H110iGT. Sleng på noen Nocuta vifter på den så blir det bra, originalviftene bråker noe inn i granskauen Meeeen da blir det brått 1.500,-+ Forstår ikke på Corsair angående vifter, menigen med vannkjøling er stillegående vifter. Så de kunne sendt vannkjølerne til renoveringen. Selv har jeg Big Airflow DC 12V Cooling Fan Chassis Fans 140mm PWM 4Pin De-vibration Rubber Istedenfor noctua viftene. Noctua har bedre og dyrere vifter men de er ikke noe vits i. Hadde vært fint med 500 RPM på det laveste selv om maskinen er ganske stillegående under lav belasting. Lenke til kommentar
TheR3alMd Skrevet 7. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2016 Ser det er fler som har gått for noctua sin nh-d14 istede for corsair sine h80/75. Får se hva jeg får trøkka inn mtp plass. regner med det skal gå bra Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 (endret) Hydro H80/H75 er mer eller mindre crap + at man må bytte vifter der også. Enten så går man for væskekjølere til +/-1.500,- eller en god luftkjøler til under tusenlappen. Det som er litt skummelt med væskekjølere er hvis pumpa tar kvelden så det er et godt argument for luftkjøler Endret 7. juni 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Værre hvis rørene går hull i, hvis det er vann. Olje pleier å gå bedre da det ikke kortslutter noe. Men olje leder nok dårligere varme og er stivere og tregere å flytte i rør. Luftkjøler er vel problemet ved høy turtall har de tidens å bli slitte, særlig over lengere tids bruk. Kulelagret eller ledninger i veien kan ødlegge viftene. Men noctua kjølerne kan nok leve lenge, selv om kobber muligns overfører varme bedre en aliminium men er tyngere. Lenke til kommentar
TheR3alMd Skrevet 7. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2016 fantastisk takk for gode svar Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 (endret) LMH1; Luftkjølere klarer hvertfall å fjerne en stor del av varmen selv om det ikke er noen vifter som går. Med en god varmespreder på en "slapp" CPU så er det null stress å kjøre vifteløst Endret 7. juni 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå