AnonymDiskusjon Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Hei, Skal operere i nesen/bihulene snart. Jeg fikk velge mellom narkose eller lokalbedøvelse. Jeg valgte narkose (men kan fortsatt endre på det.) Jeg har både fordeler og ulemper. Det jeg tenker med lokalbedøvelse er at det er tryggere enn narkose men spm om jeg klarer å slappe av halvtime-time, og ikke ligge anspent mens han fikler i nesen min. Men jeg er skeptisk til narkose med tanke på at medikamentene ikke er like trygge, og jeg er redd for å ikke våkne opp ... Kirurgen sa hvis det eneste du er redd for ved narkose, er å ikke våkne opp, velger du narkose. Er det noen har som har tatt narkose/begge deler? Noen synspunkter, kanskje tanker rundt akkurat mitt scenario? Takk for alle innspill! Anonymous poster hash: d84e3...f6c Lenke til kommentar
Musty Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 (endret) Jeg har gjort begge deler. Har vært i narkose flere ganger, sist da jeg var 17. Det er ikke noe kjekt å våkne fra narkose, da man generellt ikke har peiling på hva som foregår. Jeg syntes ikke det var vanskelig den gangen jeg fjernet polypper i nesen med lokal bedøvelse. Jeg fikk q-tips med bedøvelse på som skulle stå i nesen i ~20 min, mens jeg lå der og prøvde å telle hvor mange pinner det var (jeg så 9 med det ene øyet og 11 med det andre). Ting ble gjort og jeg kjente ingen ting. Var litt merkelig å høre lydene av at noe løsnet inni nesen min, uten å kjenne det. Det verste var derimot når legen måtte ha hjelp for å holde hodet mitt fordi det han prøvde å dra ut satt fast. Det viste seg at det var en 7*2*2,5cm svulst i bihulene mine. Dette var også årsaken til at jeg måtte ha narkose noen uker senere. Det var også veldig rart å puste etterpå siden jeg ikke kjente luften passere i halsen. Jeg ble da liggende og gispe etter luft, helt unødvendig. Men når legen gjorde meg oppmerksom på det sluttet jeg For min egen del har det aldri vært vanskelig med narkose. Det var mye verre når min sønn måtte i narkose, for da følte jeg virkelig ikke at jeg hadde kontroll på noe som helst. Heldigvis var alle legene vi snakket med veldig sindige og vi følte aldri at det var noe utrygt. edit; hei vent litt nå, var jo også i narkose når jeg fjernet mandlene, da var jeg 23.. Da var det et par timer emd venting på oppvåkningen før jeg fikk dra hjem med en resept på paralgin forte (stikkpiller ) Endret 6. juni 2016 av Musty 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2016 Nei, lest at oppvåkning tar 1-2timer. Men jeg ser for meg at den deler går fint. Jeg kommer til å kjenne noe ved lokalbedøvelse. I tillegg må jeg puste med munnen. Spørsmålet er om det er mulig å ligge der og ikke være anspent. Det ser ut til at du har fordeler og ulemper også, hehe. Det er et litt vanskelig valg. Hva om man ikke tåler narkosemedikamentet? :/ Anonymous poster hash: d84e3...f6c Lenke til kommentar
tvv Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Nei, lest at oppvåkning tar 1-2timer. Men jeg ser for meg at den deler går fint. Jeg kommer til å kjenne noe ved lokalbedøvelse. I tillegg må jeg puste med munnen. Spørsmålet er om det er mulig å ligge der og ikke være anspent. Det ser ut til at du har fordeler og ulemper også, hehe. Det er et litt vanskelig valg. Hva om man ikke tåler narkosemedikamentet? :/ Anonymous poster hash: d84e3...f6c Velg lokalbedøvelse! Slapper du ikke av, får du medisiner for det også :-) Lykke til uansett hva du velger! Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Men jeg er skeptisk til narkose med tanke på at medikamentene ikke er like trygge, og jeg er redd for å ikke våkne opp ... De bruker ikke akkurat kloroform i narkose lenger og de sjekker livstegnene dine hele veien så det er veldig trygt. De har også ting som motvirker narkosen i tilfelle rottefelle. Det er større sjanse for at noe skjer med lokalbedøvelse siden du plutselig kan vri hodet så kniven maltrakterer deg Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Narkose er noe dritt. Det kan brukes på hysteriske småunger, men burde ikke velges som voksen. Det har mange flere bivirkninger. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2016 Takk "tyv" Snakket med anestesilegen i dag. Jeg får blant annet kvalmestillende mot kvalmen etterpå. Hun sa ikke noe spesielt om oppvåkningen annet enn at folk pleier å være tørst etter ØNH-operasjon. De som reagerer på narkosen er gjerne hyperallergikere. Så forsåvidt virker narkose greit. Jeg er fortsatt i tenkeboksen. Når jeg aldri har prøvd noen av delene blir det litt vanskelig. Anonymous poster hash: d84e3...f6c Lenke til kommentar
maya86 Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Hatt narkose et par ganger, fjernet mandler når jeg var 16, og fjernet galleblæren for 6,5 år siden. syns ikke det er så ille, litt groggy når man våkner og litt utover, ellers ikke merka noen ting spesielt i ettertid. Ved op på hodet så hadde jeg nok tatt narkose, for da hadde jeg vært sikker på å ikke få vridd på meg eller noe annet sånt Lenke til kommentar
Merko Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 (endret) Har selv hatt narkose 3 ganger. Selv så synes jeg at dette er en opplevelse som "må" prøves. Er utrolig fasinerende at du sovner etter 3-5 sekunder etter at de sprøyter inn stoffet. Spesielt om man tidligere har sett mye på film eller TV serier (dexter) hvor folk 'besvimer' etter noen få sekunder når de får en sprøyte.. man tenker jo det bare er vas, men joda. narkose is the shiet Bare pass på at du ikke spiser noe dagen du skal operere. Drikk minst mulig. Endret 7. juni 2016 av Merko. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Hadde jeg hatt valget ville jeg ha valgt narkose hos Tannlegen... 1 Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Hadde jeg hatt valget ville jeg ha valgt narkose hos Tannlegen...Same. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 (endret) Går an hos enkelte tannleger å få lystgass da. For tannlegebesøk hadde jeg helt klart ville ha valgt lokalbedøvelse. Ellers er det jo gjort virkningsfulle forsøk på det å distrahere pasienten, at det kan være nok. Selv er jeg nok av typen som ikke liker seg særlig bra i tannlegestolen. Men, også det er en tilvenningssak. Jo flere tannlegebesøk man må ha bedøvelse for, jo mer vet man jo egentlig innerst inne at det ikke er så farlig. Men, hver gang kan være like ubehagelig for det om. Noen tannleger er jo også veldig flinke med personer som har tannlegeskrekk. Jeg vil likevel tro at for enkelte så ville nok lystgass ha vært en befrielse. Jeg har aldri selv prøvd lystgass, så jeg vet ikke helt hvordan det oppleves, annet enn i fra å se filmer som "Dødelig våpen 4": Endret 8. juni 2016 av G Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2016 Takk Merko, når du sier "bør oppleves" tenker jeg at jeg prøver det Takk for svar alle. Det er spennende å høre hva dere mener og deres historie. Har dere mer å si kom med det Er forsåvidt ikke tannlege jeg skal til, men der hadde jeg og valgt narkose hehe! Anonymous poster hash: d84e3...f6c Lenke til kommentar
G Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 (endret) For en så liten greie som et tannlegebesøk, så tror jeg lystgass er en betydelig mindre belastning for pasient, enn hva narkose er. Om du da ikke skal til spesialist som skal herje med voldsomme kjeveoperasjoner eller noe sånn da på operasjonsbordet. Da tenker jeg nok at narkose er høyst aktuellt ja. Lystgass vs. Narkose to litt forskjellige bedøvelsesformer Dødelighetsrisiko ved narkose skyldes som oftest menneskelige feil, og av og til utstyrsfeil, (eller kroppslige reaksjoner?): https://en.wikipedia.org/wiki/General_anaesthesia#Perioperative_mortality Endret 8. juni 2016 av G Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Hva med de som ikke påvirkes av bedøvelsen under narkose? (Filmen Awake, og min onkel...) Lenke til kommentar
G Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 (endret) Hva med de som ikke påvirkes av bedøvelsen under narkose? (Filmen Awake, og min onkel...) Fra Wikipedia så er vel disse tiltakene noe som skal avdekke slikt under utførelse av narkosen: https://en.wikipedia.org/wiki/General_anaesthesia#Physiologic_monitoring https://en.wikipedia.org/wiki/Electroencephalography https://en.wikipedia.org/wiki/Entropy_monitoring Kan jo hende det var menneskelig feil involvert fra legeteamet, for dines opplevelser? Endret 9. juni 2016 av G 1 Lenke til kommentar
Kalevala Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Har vært i narkose flere ganger de siste årene, og synes det er helt topp. Er enig med Merko i at det er en fascinerende opplevelse. En sprøyte i armen, og vips er du borte. Utrolig. Etter narkosen har jeg følt meg litt trøtt, men en gang også unaturlig våken. Har aldri vært kvalm eller uvel. Det tror jeg hører fortiden til. Det skjer heldigvis en rivende utvikling også på dette fagområdet, og nå får man nøye tilpasset dose med det medikamentet som passer best for din kropp. Anestesi er et eget fag, som utføres av kvalifisert personell. De følger strenge rutiner og prosesser. Her kan du lese litt om standarden de bruker. Se spesielt på alle sjekkpunktene de går igjennom før de velger nøyaktig hvilken dose og hvilket medikament nettopp du skal ha, og på kravlisten for observasjon og monitorering underveis: http://www.alnsf.no/alnsf/norsk-standard-for-anestesi.html?showall=1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2016 Takk for alle svar Operasjon well done! Ikke uvel eller noe etterpå, så det var gøy! Anonymous poster hash: d84e3...f6c 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Valgte du lokal eller narkose? Jeg har vært med på en del operasjoner etter hvert her på sykehuset og det er jo artig å se hvor fort midlene nå virker. Begge veier. De slår fort inn og har svært kort virketid. Stoppes pumpen kan du begynne å våkne på et par minutter. Men ja, pasienten er kontinuerlig overvåket både av maskin og anestesisykepleier. Søvnen skal være innenfor helt bestemte grenser, verken mer eller mindre. Men selvsagt er lokal bedøvelse å foretrekke grunnet alle implikasjonene rundt (og ikke minst sykehusets ressursbruk). 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2016 Jeg valgte narkose. Anonymous poster hash: d84e3...f6c Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå