Gå til innhold

Dødsfall, respektløst av meg å feire bursdag?


Anbefalte innlegg

Skal gjøre en lang historie kort.

Jeg og to venninner skulle feire bursdag sammen førstkommende lørdag. 2 mnd planlegging, dj, mange gjester, temafest... inatt døde deres bestemor, og de har valgt å trekke seg. Jeg er så i tvil om jeg skal avlyse alt, eller feire allikevel? Føler det er respektløst av meg å feire, samtidig tenker jeg litt på all planlegginga, kostnader, gjester osv.

HJELP...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du personen som er død ville at du skulle feire bursdag eller sitte å grine over døden hennes?

 

Så sant det ikke gjelder veldig egoistiske personer så tror jeg de fleste ville ønsket at folk skulle feire en positiv begivenhet istedenfor å sørge over deres død.

 

Jeg er av den typen som synes at begravelser skal gå ut på å feire den avdødes liv istedenfor å grine, spesiellt hvis det er en religion med et paradis etter døden med i bildet :)

 

Drit i hva venninnene synes eller gjør så sant det ikke er ekstremt viktig for dem. Man har bursdager stort sett hvert år etter man blir født og det er ingenting galt i å la vær å avlyse bare for gjestene sin skyld. Hvorfor kaste pengene og planleggingen i dass? Det er ikke noe farlig å være litt utafor på sin egen bursdag heller.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Det er heilt innanfor å holde fest sjølv om noken har død, men avhengig av omstendigheitene rundt så kan det være høflig å la festen holde ein litt lavare profil enn det eller var planlagt.

 

Eg synest også at du bør tenke litt på dei øvrige gjestane sine behov. Har dere invitert til temafest så er det nok mange som alt har lagt ned ein del tid, pengar og energi i å forberede seg til festen.

 

Eg tenker som så at sjølv om du gjerne vil være respektfull ovanfor dei to andre, så vil det også være urettferdig å nærmast kreve at alt må avlysast.

Det er gjerne slik at ved kanselering i siste liten så blir ein gjerne avkrevd for heile eller delar av det avtalte beløpet.

Grendahuset vil du fort blir avkrevd for betaling frå då det no er svært vanskelig å finne nokon andre til å leige lokalet.

DJ-en har gjerne også eit avlysningsgebyr.

 

Her bør du nesten vurdere kor store utgifter som du ikkje får noke igjen for som du er villig til å ta på deg for å være høflig.

Det er heller ikkje rett at du skal bli sittande med heile rekninga for festen.

 

Om du bestemmer deg for å avholde festen meir eller mindre som planlagt så må du uansett dobbeltsjekke med venninene dine at ting fortsatt er i gang. Om din venninne kastar seg rundt og avbestiller grendahuset så vil det uansett bli vanskelig å avholde festen.

 

 

 

Eg tenker også at du bør gi dine venninner litt meir tid til å bearbeide dette. Det er sjølvsagt trist med bestemødre som dør, men at eldre mennesker dør er heller ikkje heilt uventa. Så det kan godt være at dei etter å ha sørga nokre dagar no kan ombestemme seg å ønske å markere bursdagen sin likevell.

Vanligvis tek det vell litt over ei veke å ordne med begravelse og slikt, så sjølve begraveslsen blir nok ikkje før i neste veke.

 

Mitt tips er at du gir heile dagen i dag til å sørge utan å tenke på alt det andre, så spør du litt forsiktig på onsdag, torsdag eller fredag om dei fortsatt vil avlyse. Pass på å gi dei tid nok til å ombestemme seg.

Dette er også eit passande tidspunkt å ta opp spørsmålet rundt kostnadar som avlysninga fører til, om dei synest det er greit at du avheld festen utan dei, og om det kan være eit alternativ å avholde festen, men som ei litt meir lavmelt markering. Kanskje det kan være fornuftig å droppe DJ-en?

 

Folk reagerer forskjellig på dødsfall, men mange kan fortsatt synest det er greit å gå ut og møte folk etter at dei har fått bearbeida informasjonen.

Besluttninga som dei tok i natt om å avlyse må nok uansett ansjåast som ei lite gjennomtenkt impulshandling. Så du må/bør uansett få dei til å bekrefte at dei vil avlyse no når dei har fått tid til å vurdere fleire sider av saka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal gjøre en lang historie kort.

Jeg og to venninner skulle feire bursdag sammen førstkommende lørdag. 2 mnd planlegging, dj, mange gjester, temafest... inatt døde deres bestemor, og de har valgt å trekke seg. Jeg er så i tvil om jeg skal avlyse alt, eller feire allikevel? Føler det er respektløst av meg å feire, samtidig tenker jeg litt på all planlegginga, kostnader, gjester osv.

HJELP...

Herregud, ja... Ville ventet en god stund med det ja (les det andre svaret mitt angående rusmisbruk).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...