Gå til innhold

Er dette slutten på,Windows Phone?

Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Problemet er jo ikke egentlig mangelen på apper til privat bruk men den totale mangelen på forutsigbarhet. MS endrer strategi for plattformen like ofte som andre skifter undertøy, noe som gjør det livsfarlig å satse noe som helst på den. 

Om man utelukkende benytter stock-software og webapps har jo det lite å si, men om man er avhengig av tredje- eller førstepartsapper er det et svært minus. Pluss at nye tjenester som kommer i fremtiden neppe vil fungere på Windows-telefoner da markedsandelen er så liten at det er nesten umulig å forsvare å støtte den. Jeg har vært der selv - i valget av plattformer droppa vi Windows selv om MS var villige til å betale utviklingen og selv om vi var gullpartner. 

Problemet er jo ikke egentlig mangelen på apper til privat bruk men den totale mangelen på forutsigbarhet. MS endrer strategi for plattformen like ofte som andre skifter undertøy, noe som gjør det livsfarlig å satse noe som helst på den. 

Om man utelukkende benytter stock-software og webapps har jo det lite å si, men om man er avhengig av tredje- eller førstepartsapper er det et svært minus. Pluss at nye tjenester som kommer i fremtiden neppe vil fungere på Windows-telefoner da markedsandelen er så liten at det er nesten umulig å forsvare å støtte den. Jeg har vært der selv - i valget av plattformer droppa vi Windows selv om MS var villige til å betale utviklingen og selv om vi var gullpartner. 

Det er et poeng ja! Men nå jobber vi med å lage en felles plattform W10 for alle enheter. Jeg vil beklage det mye om MS nå trekker seg og lar seg overkjøre...

Det er på en måte heller ikke helt typisk MS å gi opp, eller? ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er neppe noen som slutter pga en dårlig firmatelefon alene, men alle monner drar, jo mindre hensyn firmaet tar til de ansatte jo større er sannsynligheten har at de til slutt tenker at nok er nok. Så får de heller sitte der med "IT-avdelingens behov", dekt.

AtW

Vel, det synes jeg vel egentlig er deres problem, og med dagens situasjon i Norge kan det fort gjøre det enkelt å bli kvitt folk man ikke trenger? ;-)

Kjenner du noen som hadde sagt opp jobben fordi firmatelefonen ikke har snapchat?

De fleste bedrifter tilstreber seg å ha ansatte de trenger.

Spørsmålet ditt virker meningsløs i kontekst av det jeg skriver i innlegget mitt.

AtW

Lenke til kommentar

Når det er sagt har du liten erfaring med tyske arbeidstagere ATW? I motsetning til norske er de mer opptatt av å ha en jobb enn å ha en tilpasset telefon.....

Skjønner, så det er det samme gamle argumentet "enklere for IT-avdelingen", de normale ansatte IT-avdelingen skal støtte får bare holde kjeft å være glad de har en jobb? Sikkert en fin holdning, jeg deler den ikke.

AtW

Lenke til kommentar

Den gode nyheten er at den typen it-avdeling vi ser demonstrert her er i ferd å forsvinne. Det tar tid, men litt etter litt dør de ut og erstattes med fungerende avdelinger som er opptatt av andre ting enn å ha det enkelt på jobb mens bedriften fyller Microsofts lommer. 

Lenke til kommentar

Den gode nyheten er at den typen it-avdeling vi ser demonstrert her er i ferd å forsvinne. Det tar tid, men litt etter litt dør de ut og erstattes med fungerende avdelinger som er opptatt av andre ting enn å ha det enkelt på jobb mens bedriften fyller Microsofts lommer. 

Det er tydelig at du er at den generasjon som bærer nag til MS for måten de oppførte seg på for 10+ år siden. Merkelig at du da ikke klarer å se at Apple hele tiden har gjort det samme og at Google nå er værre enn MS noen gang har vært.

Hva er så farlig med å fylle MS sine lommer, hos MS er du tross alt en kunde. Hos Apple er du også kunde, men bare på deres strenge vilkår, hos google er du produktet - eneste de tjener penger på er å selge informasjon om deg.

Du snakker om at ingen vil utvikle for windows plattformen, windows 10 har allerede 350 mill brukere, du kan i mange tilfeller har stort sett felles kode for å nå alle plattformer som windows 10 finnes på, samt Apple og Android. Dette med MS sine utviklerverktøy som alle utviklerne jeg kjenner er veldig fornøyd med. Generelt er de veldig glad i MS sine systemer, de koster penger men de er bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du snakker om at ingen vil utvikle for windows plattformen, windows 10 har allerede 350 mill brukere, du kan i mange tilfeller har stort sett felles kode for å nå alle plattformer som windows 10 finnes på, samt Apple og Android. Dette med MS sine utviklerverktøy som alle utviklerne jeg kjenner er veldig fornøyd med. Generelt er de veldig glad i MS sine systemer, de koster penger men de er bra.

Det virker som om både utviklere og kunder er storfornøyd med å fortsette å bruke Win32-apiene i stedet for å gå dit MS vil. Win32 fungerer bare på desktop.

Jeg har egentlig ingenting mot MS i utgangspunktet, jeg bare anser veldig mange av produktene deres for å være sjelløse og fantasiløse it-avdelings-styrte greier som er skapt uten at en eneste person brydde seg bittelitt på noe som helst tidspunkt. De presenterer alltid masse fett, også viser det seg gang på gang at man overdriver og leverer noe som ikke er i nærheten av det som ble forespeilet. 

Hadde virkelig trua på dem en stund for et par år siden - da så det ut til at de var på vei ut av den store grå inspirasjonsløse tåka, men det materialiserte seg liksom aldri.

Apple er mye bedre på det jeg bryr meg om, nemlig å lage helstøpte produkter som setter brukeren i sentrum (og ikke it-avdelinga eller selgere eller konsulenter). At de også bare vil ha mest mulig penger gjør ingenting. 

(Microsofts utviklerverktøy er virkelig gode ja, det er fordi utviklerne bruker dem selv ;) )

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Litt usikker på hvordan dette endte opp som debatt omkring arbeidstageres ønsker i forhold til firmatelefoner, spesielt etter i dag hvor en av våre ansatte i Norge fikk en ny Lumia 950 XL og samtlige andre ansatte med telefonavtale ville ha en sånn også!?

Kan jo ha noe med at de fleste av våre ansatte ikke er fjortisser og faktisk ønsker seg en telefon som fungerer best mulig i forhold til jobben?

Det er dog ikke nok til at Windows telefoner har en fremtid, selv ikke i bedriftsmiljø, men kanskje det fjerner litt av enkeltes forakt for elendige IT ansvarlige? ;-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Litt usikker på hvordan dette endte opp som debatt omkring arbeidstageres ønsker i forhold til firmatelefoner, spesielt etter i dag hvor en av våre ansatte i Norge fikk en ny Lumia 950 XL og samtlige andre ansatte med telefonavtale ville ha en sånn også!?

Kan jo ha noe med at de fleste av våre ansatte ikke er fjortisser og faktisk ønsker seg en telefon som fungerer best mulig i forhold til jobben?

Det er dog ikke nok til at Windows telefoner har en fremtid, selv ikke i bedriftsmiljø, men kanskje det fjerner litt av enkeltes forakt for elendige IT ansvarlige? ;-)

Samtlige du? 80 000 ansatte vil ha akkurat samme telefon? Tyskere er mer ensrettede enn jeg trodde gitt.

Jeg har vel forøvrig hele tiden forfektet at de ansatte bør kunne velge den telefonen som passer best for deres behov, det er vel du og noen andre som har kommet med andre vurderinger.

AtW

Lenke til kommentar

Samtlige du? 80 000 ansatte vil ha akkurat samme telefon? Tyskere er mer ensrettede enn jeg trodde gitt.

Jeg har vel forøvrig hele tiden forfektet at de ansatte bør kunne velge den telefonen som passer best for deres behov, det er vel du og noen andre som har kommet med andre vurderinger.

AtW

Nei ikke alle de, kun de få som jobber i Norge ;-)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-376f9

Takk, Audun. :) Da har jeg fått det svaret jeg ventet. Modell 550 er på tilbud hos Elkjøp til 700 kroner. Kanskje jeg skulle kjøpe to, og donere den ene til Teknisk Museum?

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Dell har da aldri solgt Android-enheter. De har kanskje laget noen, men neppe solgt noe særlig. Litt som med Microsoft og telefoner, egentlig  ;)

Hva er det egentlig som skal til for at fansene til Windows på telefon (som er et flott OS, det skal MS ha - iallfall er ideene gode) skal erkjenne at det går åt skogen?

Det fine med dette er at det kan måles. Vi kan jo prøve å se på denne tråden igjen om et år og se hvordan det står til da. Legger inn kalendervarsel nå.

Ang. siste del av posten din: Windows som plattform er ikke død, jeg tipper den vil være stor i overskuelig fremtid. Men "plattformen" i seg selv som veldig viktig konsept tror jeg er på vei bort i større og større grad. Som nok er noe av grunnen til at MS ikke bryr seg så veldig om at de taper kampen om mobiltelefoner - kampen vil stå mellom tjenester og ikke kernels. Jeg sitter på en Mac nå, men om jeg kjøper meg en Windows-maskin vil stort sett alt jeg bruker av programvare, verktøy og annet være oppe og kjøre med alle data intakt i løpet av minutter. Det samme gjelder om jeg går fra iOs til Android. Alt bare er der. Med Windows på telefon eller Linux på datamaskin? Not so much.

Så, hvordan synes dere det har gått? Ble 2017 Windows sitt år på telefon? ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det er fristende å komme med spydigheter, men man sparker jo ikke folk som ligger nede. But seriously: mangelen på apper har blitt avløst av mangel på telefoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Så, hvordan synes dere det har gått? Ble 2017 Windows sitt år på telefon? ;)

2017 blir kanskje heller det året vi ser slutten på telefoner med Windows. Jeg har hatt telefoner med både Win 7.x og 8.x, og selv om OSet i seg selv er brukervennlig og smooth, er det utvalget og kvaliteten på apper som gjør at jeg har valgt bort Windows som telefon-OS.

Forøvrig har Nokia startet med mobiltelefoner igjen, nå med Android 7.x: https://www.nokia.com/en_int/phones

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Enig. WP var absolutt bra, men ettersom Microsoft ikke gadd å satse halvhjertet engang, så mistet de fleste andre interessen også. 

Noen die har fans vil påstå at snart kommer Surface Phone som vil revolusjonere hele industrien. Jeg har dessverre ikke noe tro på enhjørninger som driter regnbuer, så jeg er redd de vil måtte vente i evig tid.

Snart nå så...har de sagt i mange år. Og det skjer jo ingenting.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Enig. WP var absolutt bra, men ettersom Microsoft ikke gadd å satse halvhjertet engang, så mistet de fleste andre interessen også. 

Det er vel snarere app-utviklerne som ikke sørget for at de riktige appene ble tilgjengelige for plattformen som er årsaken til at interessen dabbet. Første generasjon av WP (7.x) hadde sine begrensninger, som manglende støtte for minnekort og dårlig spåkstøtte, men fra 8.x er OSet like bra som de andre. Dersom jeg hadde fått de samme appene i Windows Store som jeg finner hos Apple og Google, hadde jeg nok hatt Windows-telefon fortsatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Er det noen apputviklere her på forumet? Hva synes dere om å lage enda en ny versjon av appen deres? Er det mye jobb? Er det verdt det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...