Gå til innhold

Er dette slutten på,Windows Phone?


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

 

Det er ikke helt nødvendig å ha windows phone for å få en bedrift til å snurre rundt. Det er ikke brukerens ansvar å "gjøre livet lettere" for IT-avdelingen, det vitner om en IT-avdeling som har misforstått sin misjon, det er IT-avdelingens jobb å gjøre livet til de ansatte og dermed bedriften, best og enklest mulig.

 

Dersom ein IT-avdeling på 400 mann har gjort research for å finne ut at bedrifta er best tent med å gje alle ein Windows-telefon, kven er du til å sei "nei, dykk tar feil"? Eg vonar at du ikkje går ut i frå at dei bestemte seg for dette plutselig ein torsdags ettermiddag, lei av å fikse på dagens tredje iPhone? Korleis veit du at livet og arbeidsdagen til den ansatte ikkje blir lettare av å få ein Windows-telefon? Kor långt skal ein bedrift strekke seg for å imøtekomme den individuelle ansatt sine personlege ynskjer? Dersom ein ansatt ber om ein gullbelagt Samsung Galaxy Tab og får avslag på dette, har administrasjonen då feila og har berre seg sjølv å takke dersom den ansatte blir misfornøgd? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det er ikke helt nødvendig å ha windows phone for å få en bedrift til å snurre rundt. Det er ikke brukerens ansvar å "gjøre livet lettere" for IT-avdelingen, det vitner om en IT-avdeling som har misforstått sin misjon, det er IT-avdelingens jobb å gjøre livet til de ansatte og dermed bedriften, best og enklest mulig.

 

Dersom ein IT-avdeling på 400 mann har gjort research for å finne ut at bedrifta er best tent med å gje alle ein Windows-telefon, kven er du til å sei "nei, dykk tar feil"? Eg vonar at du ikkje går ut i frå at dei bestemte seg for dette plutselig ein torsdags ettermiddag, lei av å fikse på dagens tredje iPhone? Korleis veit du at livet og arbeidsdagen til den ansatte ikkje blir lettare av å få ein Windows-telefon? Kor långt skal ein bedrift strekke seg for å imøtekomme den individuelle ansatt sine personlege ynskjer? Dersom ein ansatt ber om ein gullbelagt Samsung Galaxy Tab og får avslag på dette, har administrasjonen då feila og har berre seg sjølv å takke dersom den ansatte blir misfornøgd? 

 

 

Spørs hvordan de har funnet ut at "bedriften er best tjent med det", om det er basert på "enklere for IT-avdelingen", og andre typer argument av den typen du har fremmet, så tar de feil. Det er det som er den problematiske holdningen, "folk må holde kjent og gjøre dette, fordi det er enkleste for oss", istedet for "dette er best for bedriften som helhet".

 

AtW

Lenke til kommentar

Rart dette med å være motstander av Windows. Det er som en ultra-ortodoks religion hvor virkelighet kommer i andre rekke. Det nytter ikke å argumentere mot teknisk kunnskapsrike personer når de av prinsipp dømmer alt MS nord og ned, kun for å dømme alt MS nord og ned. (Tidligere fordømte de MS/Intel , intil Motorola sovna og Apple valgte Intel. Nå er det bare MS som er skurken).

 

Da datter til en bekjent begynte på høyskole i Oslo og fikk beskjed, fra skolen, at hun måtte kjøpe en Mac pga. avansert programmvare og blah blah sa jeg:" Spar en masse penger. Kjøp Windows PC og får du noen som helst problemer - så skal jeg betale for en Mac for deg.

 

Apple har, jeg tror ikke jeg tar for hardt i når jeg sier, alltid vært mer innovativ enn MS på hardware siden, men hadde man ikke kunne lese det i annonsene, hadde knapt noen visst det. De få, visste også at forskjellen måtte måles på benken, men det sier de ikke.

 

Bortsett fra da Apple kom med den mellomliggende bussen*. Den som senere ble PCI bus. Alle skjønte at det var en genistrek, og MS kom raskt etter - som vanlig.

Når det gjalt GUI, så rula Apple!

Programvare-messig vet jeg ikke, men mengden av software til Windows var som å sammenligne Akerselva med Amazonas.

Og! MS/Intel var en åpen plattform! Mer enn noe annet bestemte det mitt valg.

Dessuten er MS snillere enn Apple. Windows Express utgaver!

 

MS må være ganske fortvila når de gir bort 10 gratis, eller kanskje det er en genistrek?

 

 

Heldigvis finnes Netduino så jeg har mer enn nok å more meg med i fremtiden, men det blir trist om MS går samme vei som Nokia. Og det mest pga. "religiøs" synsing!

 

*Husker ikke hva den bussen het.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke helt nødvendig å ha windows phone for å få en bedrift til å snurre rundt. Det er ikke brukerens ansvar å "gjøre livet lettere" for IT-avdelingen, det vitner om en IT-avdeling som har misforstått sin misjon, det er IT-avdelingens jobb å gjøre livet til de ansatte og dermed bedriften, best og enklest mulig.

 

Dersom ein IT-avdeling på 400 mann har gjort research for å finne ut at bedrifta er best tent med å gje alle ein Windows-telefon, kven er du til å sei "nei, dykk tar feil"? Eg vonar at du ikkje går ut i frå at dei bestemte seg for dette plutselig ein torsdags ettermiddag, lei av å fikse på dagens tredje iPhone? Korleis veit du at livet og arbeidsdagen til den ansatte ikkje blir lettare av å få ein Windows-telefon? Kor långt skal ein bedrift strekke seg for å imøtekomme den individuelle ansatt sine personlege ynskjer? Dersom ein ansatt ber om ein gullbelagt Samsung Galaxy Tab og får avslag på dette, har administrasjonen då feila og har berre seg sjølv å takke dersom den ansatte blir misfornøgd? 

 

 

Du skal ha ekstremt gode grunner for å standardisere på en plattform selv plattformeieren stort sett har gitt opp, som 99% velger bort, og som har en skikkelig usikker fremtid. I og med at alle MS-apper er like gode på iOs og Android, MDM- og Exchange-støtten stort sett er bedre, og app-utvalget langt større (også for business-apper) sliter jeg med å se et gode caset. Derfor antar jeg at det er som vanlig - en svak avdeling som er overkjørt av selgere/ledere/MS-evangelister samt gammel vane ("Ingen har fått sparken for å velge Microsoft"). 

 

Operativsystemet i seg selv er jo fint nok, så det er ikke det som er problemet. 

Lenke til kommentar

Du skal ha ekstremt gode grunner for å standardisere på en plattform selv plattformeieren stort sett har gitt opp,

 

 

Du kan si det omigjen og omigjen, du har sagt det så mange ganger at du åpenbart tror på det selv, blir ikke noe mer sant eller riktig av den grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du skal ha ekstremt gode grunner for å standardisere på en plattform selv plattformeieren stort sett har gitt opp,

 

 

Du kan si det omigjen og omigjen, du har sagt det så mange ganger at du åpenbart tror på det selv, blir ikke noe mer sant eller riktig av den grunn.

 

 

Det er sant, det har vært like riktig (dvs helt korrekt) fra dag en.

 

AtW

Lenke til kommentar

Microsoft har avskrevet investeringen i Nokia. De har sagt opp de ansatte. Slutta å lage telefoner. De nevnte ikke Windows på telefoner i keynoten sin nå sist. De slipper stort sett funksjonalitet og apper først på iOs og Android. Selvsagt har de gitt opp, men de holder plattformen kunstig i live for å holde store enterprisekunder glade og fordi det er ekstremt negativt å innrømme falitt. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Microsoft har avskrevet investeringen i Nokia. De har sagt opp de ansatte. Slutta å lage telefoner. De nevnte ikke Windows på telefoner i keynoten sin nå sist. De slipper stort sett funksjonalitet og apper først på iOs og Android. Selvsagt har de gitt opp, men de holder plattformen kunstig i live for å holde store enterprisekunder glade og fordi det er ekstremt negativt å innrømme falitt. 

 

Avskrevet Nokia investering, Riktig - regnskaps teknisk Nadella ville ha den investeringen ut av regnskapet snarest, det var ikke noe han sto for og han ville vel ikke at den skulle påvirke hvilke resultater han leverte fremover.

 

Sagt opp de ansatte, delvis riktig, mange nokia ansatte er sagt opp og deler av produksjonen er solgt (ikke smartphone)

 

Sluttet å lage telefoner, feil.

 

Nevnte ikke telefoner i keynote ? hva er dette for noe latterlig selektiv påstand, hva er keynote. Ett foredrag på ett av mange konferanser MS holder i året. Her var det snakk om utvikler konferanse. Windows Phone som ikke ble nevt er ikke ett tema, forde man nå har fokus på en felles windows 10, som windows mobile er en del av.

 

De slipper funksjoner først på andre plattformer. Igjen feil, MS har fokus på å være en plattform uavhengig leverandør, de har avdelinger hvor folk kan jobbe fritt med nye ideer, disse kan derfor dukke opp på andre plattformer først. Jeg har både Android og Windows enheter, påstanden din er som de fleste suppe kokt på spiker. Du finner en populistisk, ofte feiltolket og overdramatisert overskrift og konkluderer med å overdrive ytterligere.

 

Fakta er at Windows Mobile utviklingen aldri har vært mer aktiv enn den er nå (sammenlignet med Windows Phone) Det utvikles stadig flere funksjoner og åpner for flere muligheter for utviklere. Mye på grunn av at Windows 10 jobbes med som 1 plattform.

 

En bonus godbit som du helst ikke skulle sett:

 

"Dell stops selling Android devices to focus on Windows"

 

Dette er en dag gammel overskrift, dessverre for deg og enkelte andre her er platformene stokket om for å passe inn i evangeliet deres, må skjønne at Windows som plattform er jo død. Nå skal ikke jeg synke til ditt nivå som naturligvis ville tatt en sånn overskrift og plassert den i Telefoni diskusjon, dette handler mer om litt større enheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dell har da aldri solgt Android-enheter. De har kanskje laget noen, men neppe solgt noe særlig. Litt som med Microsoft og telefoner, egentlig  ;)

Hva er det egentlig som skal til for at fansene til Windows på telefon (som er et flott OS, det skal MS ha - iallfall er ideene gode) skal erkjenne at det går åt skogen?

 

Det fine med dette er at det kan måles. Vi kan jo prøve å se på denne tråden igjen om et år og se hvordan det står til da. Legger inn kalendervarsel nå.

 

Ang. siste del av posten din: Windows som plattform er ikke død, jeg tipper den vil være stor i overskuelig fremtid. Men "plattformen" i seg selv som veldig viktig konsept tror jeg er på vei bort i større og større grad. Som nok er noe av grunnen til at MS ikke bryr seg så veldig om at de taper kampen om mobiltelefoner - kampen vil stå mellom tjenester og ikke kernels. Jeg sitter på en Mac nå, men om jeg kjøper meg en Windows-maskin vil stort sett alt jeg bruker av programvare, verktøy og annet være oppe og kjøre med alle data intakt i løpet av minutter. Det samme gjelder om jeg går fra iOs til Android. Alt bare er der. Med Windows på telefon eller Linux på datamaskin? Not so much.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

MS jobber for tiden aktivt med masse integreringsfunksjoner mellom Windows mobile og windows desktop, flere av disse fuksjonene kommer også til Android. iOS derimot virker å være utelukket pga måten Apple lukker systemene sine. Forskjellen er at med windows mobile så funker dette automatisk, på android må man selvfølgelig installere apper.

 

Uansett å påstå at iOS og Android er bedre integrert mot windows desktop enn hva windows mobile er bekrefter bare din inkompetanse på emne.

Lenke til kommentar

Det skulle da bare mangle at Windows Mobile er det som er best integrert mot Windows på Desktop, da det er samme OS. Det som teller er jo hvor godt det er integrert mot tjenestene folk bruker, og der er historien en helt annen. 

 

post-21498-0-39384500-1467567889_thumb.png

 

I følge Gartner sine tall er salget en fjerdedel nå sammenliknet med for et år siden. Tar helt av, dette her. Markedsandeler sier selvsagt ikke alt, men at dette er noe annet enn en katastrofe for Microsoft er det ganske vanskelig å hevde.

Lenke til kommentar

 

 

Spørs hvordan de har funnet ut at "bedriften er best tjent med det", om det er basert på "enklere for IT-avdelingen", og andre typer argument av den typen du har fremmet, så tar de feil. Det er det som er den problematiske holdningen, "folk må holde kjent og gjøre dette, fordi det er enkleste for oss", istedet for "dette er best for bedriften som helhet".

 

Du svarte aldri på desse spørsmåla:

 

Korleis veit du at livet og arbeidsdagen til den ansatte ikkje blir lettare av å få ein Windows-telefon? Kor långt skal ein bedrift strekke seg for å imøtekomme den individuelle ansatt sine personlege ynskjer? Dersom ein ansatt ber om ein gullbelagt Samsung Galaxy Tab og får avslag på dette, har administrasjonen då feila og har berre seg sjølv å takke dersom den ansatte blir misfornøgd?

 

Samstundes er eg ikkje lenger interessert i å diskutere dette med deg, då du heile tida ser ut til å gå ut i frå at dei rett og slett ikkje har gjort jobben sin. Alle antydninger om det motsatte blir henvist til sida med "administrasjonen gjør livet kjipt for ansatte for å gjøre sin egen jobb lettere".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Spørs hvordan de har funnet ut at "bedriften er best tjent med det", om det er basert på "enklere for IT-avdelingen", og andre typer argument av den typen du har fremmet, så tar de feil. Det er det som er den problematiske holdningen, "folk må holde kjent og gjøre dette, fordi det er enkleste for oss", istedet for "dette er best for bedriften som helhet".

 

Du svarte aldri på desse spørsmåla:

 

Korleis veit du at livet og arbeidsdagen til den ansatte ikkje blir lettare av å få ein Windows-telefon? Kor långt skal ein bedrift strekke seg for å imøtekomme den individuelle ansatt sine personlege ynskjer? Dersom ein ansatt ber om ein gullbelagt Samsung Galaxy Tab og får avslag på dette, har administrasjonen då feila og har berre seg sjølv å takke dersom den ansatte blir misfornøgd?

 

Samstundes er eg ikkje lenger interessert i å diskutere dette med deg, då du heile tida ser ut til å gå ut i frå at dei rett og slett ikkje har gjort jobben sin. Alle antydninger om det motsatte blir henvist til sida med "administrasjonen gjør livet kjipt for ansatte for å gjøre sin egen jobb lettere".

 

 Dette er noen sitat fra deg:

Å prøve å oppfylle dei individuelle ønska til 80 000 brukarar høyrast ut som ein hinsides ide. Om brukarane blir sure fordi dei ikkje får ein telefon med Snapchat får stå på deira eiga arbeidsmoral. 

 

Det er ein Windows-telefon, det er ikkje penn og papir. Ein kan ringe med den, ein kan tekste, ein får ein glimrande e-postleser, Lumia har eit av dei beste kameraene på markedet, og til tross for onde tunger so er det faktisk ein masse apper å velge i. Det er ingenting kjipt i å ha ein Windows-telefon

 

På kva måte er ein arbeider med ein Android-telefon med snapchat meir effektiv enn ein arbeider med Windows-telefon utan Snapchat?

 

Dette er ikke akkurat utsagn som tyder på at arbeiderene er i fokus, det er utelukkende fokusert på IT-avdelingens behov. Det er totalbehovene til bedriften som teller, ikke IT-avdelingens, og om de fremmer slike holdninger som du gjør, så gjør de ikke jobben sin i mine øyne. Jeg har aldri forfektet at folk ikke skal få lov å velge en windows mobile telefon om de ønsker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har litt lignende erfaringer.

 

Kjøpte først 925 på tilbud for å ha litt erfaring fra plattformen, denne ble gitt til min mor som jeg nå knapt hører har mobilproblemer. Tidligere med Android var det "Support" en gang i uka.

 

Kjøpte meg 930 som jeg egentlig har vært godt fornøyd med og fulgt oppdateringene fra 8.1 til nå med slow ring Windows 10 mobile

 

Det bedrer seg gradvis, men egentlig for sent og appene er av tvilsom kvalitet selv om jeg ikke bruker mange.

 

Spotify feks var så dårlig at jeg avsluttet medlemsskapet der og byttet til Groove, for å prøve det ut. Så langt er det greit , men da går jeg jo glipp av Spotify connect siden jeg ikke er på Android plattformen og det aldri kom på Windows Mobile 

 

Usikker på hva som skulle redde plattformen, men "virringen" og "omprioriteringer" og "relanseringer" hvert 1,5 år fra Microsoft sin side gjør i hvert fall ikke bedre. Folk kan jo ikke kjøpe og stole på at ting fungerer 1 år senere slik det er nå.

 

Spotify var heller ikke et tema da vi skulle velge telefon, like lite som snapchat. Ingen som har sluttet hos oss av den grunn heler ;-)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Spørs hvordan de har funnet ut at "bedriften er best tjent med det", om det er basert på "enklere for IT-avdelingen", og andre typer argument av den typen du har fremmet, så tar de feil. Det er det som er den problematiske holdningen, "folk må holde kjent og gjøre dette, fordi det er enkleste for oss", istedet for "dette er best for bedriften som helhet".

 

Du svarte aldri på desse spørsmåla:

 

Korleis veit du at livet og arbeidsdagen til den ansatte ikkje blir lettare av å få ein Windows-telefon? Kor långt skal ein bedrift strekke seg for å imøtekomme den individuelle ansatt sine personlege ynskjer? Dersom ein ansatt ber om ein gullbelagt Samsung Galaxy Tab og får avslag på dette, har administrasjonen då feila og har berre seg sjølv å takke dersom den ansatte blir misfornøgd?

 

Samstundes er eg ikkje lenger interessert i å diskutere dette med deg, då du heile tida ser ut til å gå ut i frå at dei rett og slett ikkje har gjort jobben sin. Alle antydninger om det motsatte blir henvist til sida med "administrasjonen gjør livet kjipt for ansatte for å gjøre sin egen jobb lettere".

 

 Dette er noen sitat fra deg:

 

Å prøve å oppfylle dei individuelle ønska til 80 000 brukarar høyrast ut som ein hinsides ide. Om brukarane blir sure fordi dei ikkje får ein telefon med Snapchat får stå på deira eiga arbeidsmoral. 

 

Det er ein Windows-telefon, det er ikkje penn og papir. Ein kan ringe med den, ein kan tekste, ein får ein glimrande e-postleser, Lumia har eit av dei beste kameraene på markedet, og til tross for onde tunger so er det faktisk ein masse apper å velge i. Det er ingenting kjipt i å ha ein Windows-telefon

 

På kva måte er ein arbeider med ein Android-telefon med snapchat meir effektiv enn ein arbeider med Windows-telefon utan Snapchat?

 

Dette er ikke akkurat utsagn som tyder på at arbeiderene er i fokus, det er utelukkende fokusert på IT-avdelingens behov. Det er totalbehovene til bedriften som teller, ikke IT-avdelingens, og om de fremmer slike holdninger som du gjør, så gjør de ikke jobben sin i mine øyne. Jeg har aldri forfektet at folk ikke skal få lov å velge en windows mobile telefon om de ønsker.

 

AtW

 

 

Du kan muligens ha rett i det ATW. De telefonene vi har valgt er kanskje ikke like morsomme for "arbeiderene" som de ønsker seg, men de dekker 100% både firmaets og IT avdelingens behov.

 

Nå er dette et tysk konsern også, og tyske arbeidere har et helt annet forhold til jobben enn det vi nordmenn har. De slutter ikke og begynner et annet sted fordi telefonen ikke har snapchat.

 

Nå for tiden er det heller ikke så mange nordmenn som gjør det håper jeg, men hvis noen slutter på jobben fordi firmatelefonen ikke har snapchat så har de egentlig fortjent å bli arbeidsledige spør du meg! ;-)

Lenke til kommentar

Det er neppe noen som slutter pga en dårlig firmatelefon alene, men alle monner drar, jo mindre hensyn firmaet tar til de ansatte jo større er sannsynligheten har at de til slutt tenker at nok er nok. Så får de heller sitte der med "IT-avdelingens behov", dekt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Problemet er jo ikke egentlig mangelen på apper til privat bruk men den totale mangelen på forutsigbarhet. MS endrer strategi for plattformen like ofte som andre skifter undertøy, noe som gjør det livsfarlig å satse noe som helst på den. 

 

Om man utelukkende benytter stock-software og webapps har jo det lite å si, men om man er avhengig av tredje- eller førstepartsapper er det et svært minus. Pluss at nye tjenester som kommer i fremtiden neppe vil fungere på Windows-telefoner da markedsandelen er så liten at det er nesten umulig å forsvare å støtte den. Jeg har vært der selv - i valget av plattformer droppa vi Windows selv om MS var villige til å betale utviklingen og selv om vi var gullpartner. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er neppe noen som slutter pga en dårlig firmatelefon alene, men alle monner drar, jo mindre hensyn firmaet tar til de ansatte jo større er sannsynligheten har at de til slutt tenker at nok er nok. Så får de heller sitte der med "IT-avdelingens behov", dekt.

 

AtW

 

Vel, det synes jeg vel egentlig er deres problem, og med dagens situasjon i Norge kan det fort gjøre det enkelt å bli kvitt folk man ikke trenger? ;-)

 

Kjenner du noen som hadde sagt opp jobben fordi firmatelefonen ikke har snapchat?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...