Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvordan stiller legen diagnosen føflekkreft?

Anbefalte innlegg

Hei! Skal til legen neste uke. Har en mistektelig føflekk som nesten stiller flere av kravene til føflekk kreft. Jeg har ventet i 2 måneder med å ta kontakt og så var det en månedes ventetid. Kan jeg få sjokkbeskjeden på dagen eller må jeg til spesialist?

Anonymous poster hash: 14400...397

Anonymous poster hash: 14400...397
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

legen tar prøve av flekken og sender inn til sjekk, så må du vente noen uker før du får beskjed

Lenke til kommentar

Hvis føflekken er lokalisert et sted på kroppen som gjør at legen selv kan fjerne den, så blir den nok skjært ut og sendt til laboratorie for analyse, der ser de på føflekken i mikroskop for å se om det er noen celleforandring. Legen kan dog se på føflekken med et dermatoskop for å få et godt bilde av hvordan føflekken ser ut. 

Lenke til kommentar

Jeg tok en prøve av en føflekk en gang, da sa legen at den mest sannsynlig var godartet, men at han måtte sende den inn for å være helt sikkert (det er jo påkrevd og, men det er jo egentlig bra) En annen fjernet jeg hos spesialist da denne var 1*3 cm. Begge var godartet, men den siste trodde fastlegen at var ondartet da den stilte mange av ABCDE kravene for kreft

Endret av Slatravi
Lenke til kommentar

Den blir sendt inn til lab og sett på i mikroskop av bioingeniører, og om den ikke er helt tydelig godartet blir den sendt videre til en lege, altså en spesialist i patologi (det er de som sitter foran mikroskopet dagen lang). Noen ganger går de rett til legen.

Svartiden kan være alt fra 2 dager til et par uker, men de pleier å gjøre det så raskt som mulig, fordi om det er kreft kan det hende du må skjære bort litt mer hud i området.

Anonymous poster hash: 4f05c...4f4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...