Gå til innhold

Velge frikort eller skattekort ved uviss, men forholdsvis lav inntekt?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal jobbe litt nå i sommer og mest sannsynlig utover høsten, men det er uvisst hvor mye. Det eneste jeg vet er at jeg vil gjerne sitte igjen med mest mulig.. Logisk nok.

Spørsmålet, som jeg har prøvd å google, med vekslende hell, er hva som lønner seg.. Sett at jeg tjener 48k er jo saken enkel. Men, hva skjer om jeg tjener 51k? Det er nemlig uvisst hvor stor inntekten blir i løpet av året, i og med at studerer i tillegg, og kun kommer til å jobbe litt på si for å spe på lånekassen..

All hjelp tas i mot med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du velger spiller egentlig ingen rolle - eneste forskjellen er at om du velger å trekke skatt fra første krone vil og ikke tjener mer enn frikortgrensa vil du betale for mye skatt i år, som du får igjen i juni 2017.

Om du velger frikort og går over grensa - så bli trekket forholdsvis høyt på inntekten over frikortet, men summen av skattetrekk skal bli den samme som om du hadde trukket skatt fra første krone.

Derfor velger nok de fleste å bruke frikort fram til frikortgrensa, og så trekke med nødvendig sats deretter.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Du vil ikke "tape" eller "vinne" noe uansett. Du betaler det samme i total skatt for hele året uansett. Hva du velger vil bare bestemme når du blir trukket, dvs på lønnsslippen eller ved skatteoppgjøret neste år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk. Men.. "men summen av skattetrekk skal bli den samme som om du hadde trukket skatt fra første krone". Om jeg tjener 50001 kr, vil jeg da få en heftig baksmell da, eller?

Nei, som Ziff skriver. Og skatten på 50001 kr blir 88 kr, altså ingen heftig baksmell. Frikort for 2016 er ellers på kr 50 000, og går du over frikortet må du betale 25 - 30 % skatt på overskytende beløp.

Så om du regner med å tjene 65 000 kr, så betaler du enten ca 3 900 kr på de 15 000 over frikortet (dvs ca 26 % av 15 000), eller ca 6 % fra første krone (som også er ca 3 900 kr).

Du må dog passe på å skaffe deg ordinært skattekort så snart du ser at du går over frikortet, ellers skal arbeidsgiver trekke 50 % av beløp over 50 000.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke hvilket alternativ som lar deg sitte igjen med mest mulig (som nevnt er det snakk om like mye penger i kroner og øre), men når du har lyst til å disponere pengene - med en gang (frikort) eller i juni neste år (skattekort, eventuelt med ekstraskattetrekk).

Personlig ville jeg som student nok ha gått for junialternativet. Juni og juli er raskt sure måneder som student, og når man har lite penger er det utfordrende å skulle legge av.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strålende. Takk.

Så, med andre ord er det første 50 skattefrie uansett? 

Spørsmålet er ikke hvilket alternativ som lar deg sitte igjen med mest mulig (som nevnt er det snakk om like mye penger i kroner og øre), men når du har lyst til å disponere pengene - med en gang (frikort) eller i juni neste år (skattekort, eventuelt med ekstraskattetrekk).

Personlig ville jeg som student nok ha gått for junialternativet. Juni og juli er raskt sure måneder som student, og når man har lite penger er det utfordrende å skulle legge av.

Veldig sant. Blir nok det lureste, gitt.. 

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

Ikke skattefrie i den forstand man vanligvis bruker ordet (jeg, som tjener en halv million, betaler skatt også av de første 50k jeg tjener), men så lenge du har inntekt under ~70-75k blir de første 50k i praksis ikke beskattet eller bare delvis beskattet.

Dette skyldes begrensningsregelen i trygdeavgiften, som sier at du skal betale 8,2 % trygdeavgift av all din brutto inntekt, men du skal aldri betale mer trygdeavgift enn 25 % av det beløpet som overstiger 49 650,- kr. Du nyter altså godt av denne skattebegrensningen frem til du tjener ca. 73 884,- kr.

På grunn av personfradrag og minstefradrag vil du vanligvis ikke måtte bekymre deg for inntektsskatt før du passerer ca. 91 000 kr i inntekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...