Gå til innhold

Hurtiglading blir enda hurtigere: Tredobler effekten


Anbefalte innlegg

Det er bare EN bil foruten Tesla som kan lade på mer enn 50 kW på markedet, så å si at dette skal fungere på dagens biler er helt feil. Kia Soul EV er klar for inntil 100 kW (peak), og Model S og X kan lade på 120 kW med adapter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kostnaden til strøm er ganske liten i forhold til andre kostnader her. 

 

Først er det en ganske stor kostnad til innkjøp og oppsetting av selve laderne. Tall jeg har sett tyder på at det ligger på mellom 350 og 800 tusen avhengig av lokale forhold. I tillegg kommer kostnaden til service og vedlikehold.

 

Deretter er det effektavgiften. I næringsvirksomhet betales det lite for selve strømmen, men det må betales ganske mye for maks effekten.

http://www.skagerakenergi.no/dav/f839dbde36.pdf

Dette blir svært kostbart spesielt for ladere med lite bruk og for ladere som har ujevn bruk med perioder med kraftige topper.

 

Sist er det også et eventuelt anleggsbidrag. Om monteringen av en lader utløser behov for å oppgradere strømnettet i området kan hele kostnaden pålegges ladeleverandøren. Det spiller i utgangspunktet ingen rolle om  dette kommer mange andre til gode og heller ikke om det gjør det umulig å bygge viktige ladere som f eks rett før fjelloverganger.

 

Det første punktet vil kostnadene synke etterhvert som bransjen modnes og blir større. Det er viktig at Enova ser sin rolle i å fremskynde dette ved å hjelpe markedet igang.

 

De to andre punktene er ting som må løses politisk. De to mest åpenbare tingene er å sørge for at strømmen prises slik at viktig infrastruktur ikke umuliggjøres av skyhøy effektavgift på ladere med liten eller varierende bruk og at ikke skyhøye anleggsbidrag pålegges enkelt utbygginger.

 

Selve strømmen du får er som sagt en ganske liten del av det du betaler for. Derfor har tilbyderne endt med å ta betalt for tilgangen til tjenesten priset per minutt.

 

 

 

 

 

 

Du kan nok regne en million for to DC-punkter pluss type 2. Og det er ganske billig, egentlig. For en kvart opera kan vi få dobbelt så mye hurtiglading nasjonalt!

 

Type 2 er dessverre i den idiotiske stilling at det både er Europeisk standard (samt CCS for hurtig) og ikke implementeres ordentlig i en eneste bil. Standarden støtter hurtiglading på trefase vekselstrøm inntil 44 kW, og det er lett å lage flexiladere som kan la flere dele tilgjengelig effekt. Begge deler gjør det billig å lage ladepunkter. Men ikke en eneste bil på markedet kan hurtiglade på type 2! Det er jo laderen i bilen som gjelder når man lader med vekselstrøm som kilde, og Tesla kommer nærmest med semi-hurtig 22 kW hvis og bare hvis man har dobbeltlader. Renault ZOE kunne lade med 44 kW AC på type 2 frem til 2014, men de nyere bilene har blitt nedgradert til level 1 - stikkontaktfart.

 

Ironisk nok støtter type 2 *også* lading med DC, men det blir ikke implementert i ladepunktene!

 

LEAF for eksempel kunne i teorien ladet praktisk talt like fort på type 2 som på CHAdeMO, men laderen ombord er fattige 3,3 kW i eldre modeller og 6,6 kW fra 2013 på høyt utstyrsnivå.

 

Det er synd, for det hadde ikke vært noen stor merkostnad, som ZOE inntil 2014 beviser. Og vi ville hatt vesentlig større kapasitet allerede hvis dette hadde blitt gjort skikkelig.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...