Gå til innhold

Frp blir med på fossilbil-utfasingen i 2025


Anbefalte innlegg

... i historiebøkene ja, men ellers i beste velgående i andre land der elprisen er nokså høy, og der elkraften som selges idag og de neste 10-50 årene er på ingen måte "ren".

 

Kjøper man regnestykket over, vil fullading av et 100kWh batteri koste deg ca under kroner i Norge. Det er en kostnad på 0,50 pr mil. Spania er vel ett av de landene hvor strømprisen i dag er dyrest. Her vil ladingen koste 100-120 kroner. Rundt 2 kroner pr mil.

 

Med all sannsynlighet vil strømprisen falle, og andelen fornybare kilder vil øke. I det sørlige Europa ser man f.eks. en enorm utbygging av solceller.

 

Selv om man mot all formodning ikke ser en slik utvikling, er drivstoffkostnader på 2 kroner pr mil absolutt konkurransedyktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil gjerne se det regnestykket som rettferdiggjør det å kassere min fullt brukbare 97 modell som garantert har mange mil igjen i seg, til fordel for en helt ny bil.

Hvis man tenker kun miljø, som visstnok har blitt så populært...

 

Jeg har ikke det spesifike regnestykket, men du vil kunne gjøre deg opp en rimelig grei mening ved å se på Life Cycle Assessment. Se f.eks. http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/electric-vehicles/life-cycle-ev-emissions

Sannsynligvis har det stor betydning hvor god gjenvinningen av bilen din er. Jeg vil tippe at med en forsvarlig state-of-the-art gjenvinning vil det lønne seg å skrote en 97-modell nå i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbudet vil komme av seg selv,det vil markedet sørge for. I 2025 er utviklingen på batterier og hurtiglading kommet så langt at ett f.eks 100 Kwh batteri kan lades på 10 minutter. Da kan man kjøre reelt 60-70 mil for så å lade på 10 minutter. Altså ingen kø på ladestasjoner når de fleste som ikke er på langtur lader hjemme! Dette vil føre til at fossilbrenselbilen er død,stein død, og noe vi bare mimrer om når vi prater om gamledagene og kun kan leses om i historiebøkene.

 

Nåja, vi vil vel stille opp på stevner og liknende samen med barnebarna og lytte til den lekre lyden av en turbomatet V8 og snuse inn lukten av svidd gummi slik som vi i dag gjør for å få med oss nostalgien i en Merlin eller Griffin motor. Jeg tror spesielt bensinmotoren, som også kan kjøres på gass, fortsatt har en fremtid om så i sterkt redusert omfang ganske enkelt fordi hydrokarboner er så greie og enkle å pusle med. Kanskje entusiaster "kjører en Fischer-Tropsch" i garasjen for å ta en sving med Corvetten i finværet?

Lenke til kommentar

Slike vedtak er null verdt hvis ikke regjeringen og storting har kontroll over virkemidlene. Nå har byrådet i Oslo vedtatt å øke bompengene på elbiler med 20 kr og bare 11 kr pr bensinbiler de neste fire år. Fra 1. Januar står alle rådmennene i landets fattige kommuner klar til å innføre betaling på kommunale P-plasser over hele landet .
Enova bruker bare lommerusk for å støtte utbygging av elbilladere. De har ikke startet på nordnorge enda..
De gir hybrider med tvilsomme utslippstall gullpakker slik at elbil salget stuper.
Skulle vi ha en mikroskopisk sjanse til å nå dette målet i 2025 burde der i år selges MINST 60-70 000 nye elbiler... Det er selvsagt en utopi.

Så min konklusjon er at regjeringen kommer med dette vedtaket for å gi inntrykk at de tenker på miljøet. De har ingen intensjon om å nå målet ...... Vi må jo ha fossilbiler til å bruke opp all oljen de skal pumper opp av Barentshavet de neste 50 år....

Spill for galleriet !

Endret av OddBakken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...