Redaksjonen. Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Men understreker at det ikke blir «forbud».Frp blir med på fossilbil-utfasingen i 2025 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Bra at FrP er der og holder litt igjen på de maktkåte politikerne som vil forby alt. La heller avgiftene på nyere biler gå ned mot en evt. økning i drivstoffpriser istedenfor å peike rundt på alt man vil førby. En økning av vrakpant i ny og ne vil også få flere til å velge å sende vraket sitt bort fra veiene. 2 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Forbudet vil komme av seg selv,det vil markedet sørge for. I 2025 er utviklingen på batterier og hurtiglading kommet så langt at ett f.eks 100 Kwh batteri kan lades på 10 minutter. Da kan man kjøre reelt 60-70 mil for så å lade på 10 minutter. Altså ingen kø på ladestasjoner når de fleste som ikke er på langtur lader hjemme! Dette vil føre til at fossilbrenselbilen er død,stein død, og noe vi bare mimrer om når vi prater om gamledagene og kun kan leses om i historiebøkene. 2 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Forbudet vil komme av seg selv,det vil markedet sørge for. I 2025 er utviklingen på batterier og hurtiglading kommet så langt at ett f.eks 100 Kwh batteri kan lades på 10 minutter. Da kan man kjøre reelt 60-70 mil for så å lade på 10 minutter. Altså ingen kø på ladestasjoner når de fleste som ikke er på langtur lader hjemme! Dette vil føre til at fossilbrenselbilen er død,stein død, og noe vi bare mimrer om når vi prater om gamledagene og kun kan leses om i historiebøkene. ... i historiebøkene ja, men ellers i beste velgående i andre land der elprisen er nokså høy, og der elkraften som selges idag og de neste 10-50 årene er på ingen måte "ren". 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Forbudet vil komme av seg selv,det vil markedet sørge for. I 2025 er utviklingen på batterier og hurtiglading kommet så langt at ett f.eks 100 Kwh batteri kan lades på 10 minutter. Da kan man kjøre reelt 60-70 mil for så å lade på 10 minutter. Altså ingen kø på ladestasjoner når de fleste som ikke er på langtur lader hjemme! Dette vil føre til at fossilbrenselbilen er død,stein død, og noe vi bare mimrer om når vi prater om gamledagene og kun kan leses om i historiebøkene. ... i historiebøkene ja, men ellers i beste velgående i andre land der elprisen er nokså høy, og der elkraften som selges idag og de neste 10-50 årene er på ingen måte "ren". Da forutsetter du at det ikke er noen som helst utvikling på solcelle og batterifronten. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Veldig bra av Frp å bli med på modernisering av bilparken og tilrettelegging for mer energieffektivitet. Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Forbudet vil komme av seg selv,det vil markedet sørge for. I 2025 er utviklingen på batterier og hurtiglading kommet så langt at ett f.eks 100 Kwh batteri kan lades på 10 minutter. Da kan man kjøre reelt 60-70 mil for så å lade på 10 minutter. Altså ingen kø på ladestasjoner når de fleste som ikke er på langtur lader hjemme! Dette vil føre til at fossilbrenselbilen er død,stein død, og noe vi bare mimrer om når vi prater om gamledagene og kun kan leses om i historiebøkene. ... i historiebøkene ja, men ellers i beste velgående i andre land der elprisen er nokså høy, og der elkraften som selges idag og de neste 10-50 årene er på ingen måte "ren". Den samme strømmen brukes jo av raffineriene....... 4 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Bra at FrP er der og holder litt igjen på de maktkåte politikerne som vil forby alt. La heller avgiftene på nyere biler gå ned mot en evt. økning i drivstoffpriser istedenfor å peike rundt på alt man vil førby. En økning av vrakpant i ny og ne vil også få flere til å velge å sende vraket sitt bort fra veiene. Dessverre har avgiftspartiet FrP lagd ei heilt ny avgift i år, ei avgift på kollektivtransport, i staden for å leggje på ei avgift som snart avgår ein naturleg død. :-( Å leggje på vrakpanten vil ha negativ miljøeffekt, i fylgje TØI: https://www.toi.no/transportmodeller/okt-vrakpant-har-darlig-klimaeffekt-article32199-1212.html Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Forbudet vil komme av seg selv,det vil markedet sørge for. I 2025 er utviklingen på batterier og hurtiglading kommet så langt at ett f.eks 100 Kwh batteri kan lades på 10 minutter. Da kan man kjøre reelt 60-70 mil for så å lade på 10 minutter. Altså ingen kø på ladestasjoner når de fleste som ikke er på langtur lader hjemme! Dette vil føre til at fossilbrenselbilen er død,stein død, og noe vi bare mimrer om når vi prater om gamledagene og kun kan leses om i historiebøkene.... i historiebøkene ja, men ellers i beste velgående i andre land der elprisen er nokså høy, og der elkraften som selges idag og de neste 10-50 årene er på ingen måte "ren". Den samme strømmen brukes jo av raffineriene....... Har du kilde på hvor mye strøm som går med på å produsere en liter diesel og/eller bensin på et gjennomsnittlig raffineri? Bra at FrP er der og holder litt igjen på de maktkåte politikerne som vil forby alt. La heller avgiftene på nyere biler gå ned mot en evt. økning i drivstoffpriser istedenfor å peike rundt på alt man vil førby. En økning av vrakpant i ny og ne vil også få flere til å velge å sende vraket sitt bort fra veiene.Dessverre har avgiftspartiet FrP lagd ei heilt ny avgift i år, ei avgift på kollektivtransport, i staden for å leggje på ei avgift som snart avgår ein naturleg død. :-( Å leggje på vrakpanten vil ha negativ miljøeffekt, i fylgje TØI: https://www.toi.no/transportmodeller/okt-vrakpant-har-darlig-klimaeffekt-article32199-1212.html Jeg tenker først og fremst på sikkerhet, det er mange biler på veiene som så vidt kommer seg gjennom EU-kontrollen og som helst ikke burde vært på veiene. Linken din tar også forresten utgangspunkt i at folk helst ikke skal kjøpe ny bil uansett da de heller vil at folk skal ta buss, noe som er en tullete konklusjon. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Forbudet vil komme av seg selv,det vil markedet sørge for. I 2025 er utviklingen på batterier og hurtiglading kommet så langt at ett f.eks 100 Kwh batteri kan lades på 10 minutter. Da kan man kjøre reelt 60-70 mil for så å lade på 10 minutter. Altså ingen kø på ladestasjoner når de fleste som ikke er på langtur lader hjemme! Dette vil føre til at fossilbrenselbilen er død,stein død, og noe vi bare mimrer om når vi prater om gamledagene og kun kan leses om i historiebøkene.... i historiebøkene ja, men ellers i beste velgående i andre land der elprisen er nokså høy, og der elkraften som selges idag og de neste 10-50 årene er på ingen måte "ren". Den samme strømmen brukes jo av raffineriene....... Har du kilde på hvor mye strøm som går med på å produsere en liter diesel og/eller bensin på et gjennomsnittlig raffineri? http://www.eia.gov/dnav/pet/pet_pnp_capfuel_dcu_nus_a.htm Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Har du kilde på hvor mye strøm som går med på å produsere en liter diesel og/eller bensin på et gjennomsnittlig raffineri? I følge han her kreves det ca 2kWh, eller det samme som en Tesla bruker på en mil sånn rundt regnet. Dette er dog US tall og en ikke uavhengig kilde. Så her er det nok store variasjoner. Men at det kreves mye energi, det er det ingen tvil om. Har selv gått ett par år på gassanlegg. http://electricmini.blogspot.no/2011/10/it-takes-lot-of-coal-to-make-gasoline.html 2 Lenke til kommentar
Kjetil Kjernsmo Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Har du kilde på hvor mye strøm som går med på å produsere en liter diesel og/eller bensin på et gjennomsnittlig raffineri? Jeg har prøvd å lese meg opp på hvordan forskjellige modeller som er i bruk rundt omkring internasjonalt er utviklet, og da siteres ofte et paper med norske tall: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/092134499500020J Det er bak paywall, er litt gammelt og jeg har ikke hatt tid til å lese det selv ennå, men det siteres ofte som de mest pålitelige tallene man har, siden det inkluderer tall fra Statoil som ofte holdes hemmelig av oljeselskapene. Kan være verdt å ta en titt på. 2 Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 "... i historiebøkene ja, men ellers i beste velgående i andre land der elprisen er nokså høy, og der elkraften som selges idag og de neste 10-50 årene er på ingen måte "ren"." Verden står ikke stille, høy strømpris og mest fossilbasert strøm holder kanskje i 10 år, men neppe så mye lengre. Både solpaneler og vindkraft bygges nå med priser på samme nivå som ny vannkraft i Norge. Og særlig solpaneler går fortsatt raskt nedover i pris og opp i volum. Særlig i China skjer det nesten en revolusjon i retning fornybart. Se denne nye rapporten: http://klimastiftelsen.no/wp-content/uploads/2015/09/NK4_2016_Kinas_grønne_revolusjon.pdf 2 Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 (endret) Mon tro om denne utfasingen av fossilbiler bare vil skje i Norge, mens vi kan selge olje i 50 år til i resten av verden? Endret 7. juni 2016 av -alias- Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Mon tro om denne utfasingen av fossilbiler bare vil skje i Norge, mens vi kan selge olje i 50 år til i resten av verden? Nei, det er flere med samme mål. 2 Lenke til kommentar
Bento Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Mon tro om denne utfasingen av fossilbiler bare vil skje i Norge, mens vi kan selge olje i 50 år til i resten av verden? Det er nok behov for olje og gass i minst 50 år til, hvis karbonrensing lykkes. Da vil spesielt gass komme til å ha lang fremtid i kraftverk. I tillegg vil det være behov som drivstoff på skip inntil den dagen fornybar energi kan brukes på store skip som krysser verdenshavene. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Jeg vil gjerne se det regnestykket som rettferdiggjør det å kassere min fullt brukbare 97 modell som garantert har mange mil igjen i seg, til fordel for en helt ny bil. Hvis man tenker kun miljø, som visstnok har blitt så populært... Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Jeg lurer på hvordan jeg skal få bensin til sportsbilen min i fremtiden. Ser ikke for meg at Lamborghini (som jeg selvsagt skal ha før jeg blir 50) kommer til å stoppe å selge bensinbiler innen 2025. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Jeg lurer på hvordan jeg skal få bensin til sportsbilen min i fremtiden. Ser ikke for meg at Lamborghini (som jeg selvsagt skal ha før jeg blir 50) kommer til å stoppe å selge bensinbiler innen 2025. Er det noen som ser for seg at du ikke får kjøpt bensin i 2025 da? AtW Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Mon tro om denne utfasingen av fossilbiler bare vil skje i Norge, mens vi kan selge olje i 50 år til i resten av verden? Det er nok behov for olje og gass i minst 50 år til, hvis karbonrensing lykkes. Da vil spesielt gass komme til å ha lang fremtid i kraftverk. Eg tvilar litt på det. Tord Lien snakkar varmt om korleis gass skal erstatte kol. Det skjer ikkje i praksis. Storbritannia la ned 25% av kolkraftproduksjonen sin i fjor. Samstundes gjekk produksjonen av gasskraft litt ned. Ikkje opp, som ein kanskje skulle tru. Kolkrafta vert erstatta av fornybar energi i staden. Etter kvart som lagring vert stadig billigare, netta vert smartare og land vert knytt saman i eit større kraftnett, trengst ikkje gasskrafta til regulering heller. Vind er sopass mykje billigare enn gass, at det løner seg å byggje ut meir vind enn ein treng, og berre kaste litt kraft når det bles for mykje. Problemet med nedlegging av kol er som regel ikkje mangel på alternativ energi, det er mangel på arbeidsplassar. Eit stort kolkraftverk kan sysselsette fleire tusen personar i drift av kraftverket frå gruve til nett. Det er ikkje populært nokon stad å leggje ned tusenvis av arbeidsplassar. Difor kan kanskje CO2-reinsing verte ei løysing i ein overgangsperiode, men det er for dyrt til å halde på med i lengda. I tillegg vil det være behov som drivstoff på skip inntil den dagen fornybar energi kan brukes på store skip som krysser verdenshavene. Berre ca 3% av dagens oljeproduksjon går til tungolje til skip som kryssar verdshava. Det vert dekkja av land i Midt-Austen der det framleis berre er å stikke eit sugerøyr i sanden og vente på at olja piplar opp, sånn omtrent. Det er alt for dyrt å produsere denne i Nordsjøen. Litt under 10% går til flydrivstoff. Det kan det nok vere bruk for i minst 30 år til. Flybransjen er ganske treg å snu. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå