Ravnen Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Jeg har trent regelmessig og spist godt i snart et halvt år. Jeg har sett store framskritt i styrke, og fått bedre skuldermuskler, fyldigere brystkasse, kraftigere lår og en mer utonet rygg. Derimot ser jeg lite forandringer på armene mine, som fortsatt er nokså spinkel. Jeg ser så klart forbedringer fra bildene jeg tok før jeg startet, men desidert mindre enn resten av kroppen. Jeg tar den grunnleggende bisepscurlen, men resten av øvelsene går mer passivt på biseps, som pull ups, militærpress, benkpress (men den går kanskje mer på triseps?) arnold press osv. Øvelser som går på triseps er dips, jm-press, og mer passive øvelser er dumbell pullover og benk press. Hvorfor ser jeg ikke større framgang i armene, selv om jeg stadig øker i styrke i de forskjellige øvelsene? Burde jeg satse mer på høyrepp på bisepscurl, eventuelt legge til bicepscurl på underkroppsdagen også? Eller burde jeg satse mer på styrke, og ta lavere reps med tyngre vekt? Akkurat nå bruker jeg 3x12 med 17.5kg, og prøver å øke vekten litt hver gang, så lenge jeg klarer 12 reps hvert sett Lenke til kommentar
Akse Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Armene er små muskler som vokser tregt. Et halvt år er alt for kort tid. Gi det to år til. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Både militærpress og benkpress er mer myntet på triceps. Kjappe tommelfinger-regler for hvilken del av overarmen en øvelse dekker: Triceps er muskelen du bruker for å strekke ut armene. Så øvelser der du dytter ting vekk fra deg (press-øvelser, dips osv), går mer på triceps. Biceps brukes for å bøye armene. Øvelser der du trekker ting mot deg (pullups, ro-øvelser osv) går mer på biceps. Jeg ville unngått å bruke så mye tid på curls og slikt. Du vil få mye mer utbytte av å heller fokusere på base-øvelsene som inkluderer armer. Du får en mer utfylt treningsøkt, og bedre fremgang over hele kroppen i det lange løp. Og i tillegg er jeg naturligvis enig med Akse. Små muskler merkes ikke like kjapt. Men hvis du fortsetter med baseøvelsene vil du fort finne at du fyller ut t-skjorta bedre på alle måter, inkludert ermene. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Enig med de over her her. Biceps-curls er bortkastet tid med mindre man er viderekommen vektløfter og/eller styrken i bicepsene dine hindrer deg i gjøre andre øvelser. Få inn knebøy og markløft i programmet ditt (om du ikke allerede har det). Tunge baseøvelser vil gi deg mer kjøtt på kroppen totalt sett og armene vil vokse i takt med dette. Du skriver ikke noe om hvor ofte du trener, men kjører du ut biceps helt mange ganger i uka med curls og chin/pull-ups kan det være at fremgangen din hindres av bicepsen ikke får nok tid til å hvile mellom slagene. Tar du curls en dag, chins/pulls den neste og så curls igjen kan det være nok til at det blir for mye (i tillegg til evt. andre øvelser som tar litt på bicepsene). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå