Gå til innhold

[Løst] PSU og strømregning


Anbefalte innlegg

Jeg ser det er mye forskjellig strømforsyninger, både på 850, 1000 og 1500w. Jeg lurte på om en på 1500w f.eks vil bruke mer strøm og gi dyrere strømregning enn en på 850 eller 1000w? Eller er forskjellen bare at de på 1500 er det meste pc-en kan bruke uten noe dyrere strømregning?

 

Har snakket med noen kollegaer om dette og fått to forskjellige svar.

Har ikke peiling på strøm selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste er vel beskrevet over men vil skyte inn att om en har fete hjemmelan eller er på ett typisk amatørlan vil en merke starttrekket allt etter størrelse på psu.

 

Det var ikke så uvanlig å måtte koble ut alle og koble inn i rekkefølge etter synkende størrelse for å få alle opp og gå på en enkel eller liten kurs.

 

Slike ting har nok fått mange til å tro at større psu dermed konstant trekker mer.

 

:)

Lenke til kommentar

En 1500W PSU maks effekt viser til hva de maks kan trekke fra kontakten.. Noen PSU gir også tall på antall % de klarer og gi dette til HK og andre duppeditter.. Noen strømforsyninger kan eksempelvis være på 600W og maks levere 300W til selve HK vifter etc..

 

Andre strømforsyninger kan være på 450W og garantere 90% effektivitet og levere hele 405W til enhetene dine..

 

Forskjellen er vel komponenter og hvor billig strømforsyninger er bygget, det største tapet er i varme og egene vifter de har..

 

Men i ren praktisk kan en 1500W PSU bare trekke 100W om den vil, men jeg vil styre langt unna slike strømforsyninger og heller se på de i det mer sannsynlige målet som kan garantere større prosentandel til faktisk bruk...

 

Jo høyre trekk jo mer varme vil de produsere, og vil også være mindre effektiv da varme gjør metall og andre ledende legeringer mindre effektive..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Er det ikke derfor vi har:

 

80 Plus

80 Plus Bronze

80 Plus Silver

80 Plus Gold

80 Plus Platium

80 Plus Titanium

 

Men er ikke vits å skaffe over 1000 watt med mindre man har stor bruk.

Sats heller på kvalitet, der er EVGA\ Consair\Seasonic ganske gode.

Consair har vel kanskje alt fra billigere PSUer til gode. Men finnes noen som bruker Seasonic

Særlig HX serien.

 

Men det jeg heller ville stilt spørmåelt rundt:
 

Men i ren praktisk kan en 1500W PSU bare trekke 100W om den vil, men jeg vil styre langt unna slike strømforsyninger og heller se på de i det mer sannsynlige målet som kan garantere større prosentandel til faktisk bruk...

 

Jo høyre trekk jo mer varme vil de produsere, og vil også være mindre effektiv da varme gjør metall og andre ledende legeringer mindre effektive.

Da man ser på skylake å dvalemodus som tar under watt i dvale.

Om man da får startet maskinen igjen?

 

For man kjøper ikke consair AX1500i til lga 1151.

Da selv en 800 watt burde holde mere nok til SLI oppsett med 980 TI og mye overklokking.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Da man ser på skylake å dvalemodus som tar under watt i dvale.

Om man da får startet maskinen igjen?

 

Er det problemet fremdeles noe man må ta hensyn til, eller er de fleste CPU'er som selges i dag klargjorte? Kom ikke den problemstillingen ved inntoget av Haswell? Er Skylake enda mer ømfintlig på det enn Haswell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...