Gå til innhold

Kun tre «grønne» teknologier er i rute til å nå togradersmålet


Anbefalte innlegg

 

Elbiler er ikke en flopp. Utviklingen på batteri går fort nå om dagen. Elon Musk er en dyktig man,ikke ulik Henry Ford var det i sin tid. Elon Musk kunne ligget på stranden å spist druer dagen lang etter sin suksess med Pay Pal,men født til å skape ting og ikke misunne det som andre får til. Derfor har han jo frigjort mange av sine patenter ut til det frie markedet. Hva har Elon Musk fått til? Jo han hadde tenkt at å lage en bil som gikk langt på strøm og som samtidig folk liker, kansje kunne det være en god ide. Han har satt ideen ut i livet og sett at folk liker ideen og ønsker å kjøpe produktet. Det kalles for markedskraft å selge 400 000 stk folkeTesla usett på noen få uker etter lansering. Dette syndromet med markedskraft er det desverre mange som ikke forstår. Altså vi ser at folk liker el-biler. Når folk liker el-biler som kan kjøre langt,så er sjansen stor for at det vil bli slik i framtiden også. Inovative biler som er moderne og spennende er det folk vil ha fremover. Hvem bestemmer hvilke typer biler som produsentene kan tjene penger på i fremtiden,jo markedet! Den bilprodusenten som klarer å forstå og lese markedet,altså kundemassen frem i tid vil tjene mest. Hvorfor? Jo fordi at i dag nytter det ikke å ha en eller to eller ti tusen kjøpere,bilprodusenetene må ha hundre tusener av interesserte kjøpere som faktisk kjøper bilen hvis det skal bli butikk av sakene og for å overleve i fremtiden. Et nært eksempel er SAAB som ikke klarte å følge med i tiden og vi veit jo hvordan det gikk. I bilbransjen er det kun hard valuta som virker. I 1969 satte Boing sin 747 i drift,den gang verdens største passasjerfly som den hadde ære av å være i nesten 30 år til Airbus A 380 overtok tronen. Rederiene som drev stort sett all passasjertrafikken over Atlanteren bare lo av 747'en. 2-3 år seinere satte 747'en bom stopp på all trafikk med passasjertrafikk over Atlanteren til/fra USA med båt. Hvorfor? Jo fordi markedskreftene,altså folket som skulle betale og reise så at det var vanvittig mye enklere å sitte rolig 6-7 timer å nippe i champagneglasset enn å spy å være sjøsyk i dagesvis på bølgene i Atlanteren. Det kaller man markedskraft! Det blir som med politikerne som har pratet i fleire tiår om å få meir gods over på jernbane og båt. Det de ikke forstår er at det er markedet som bestemmer og markedet tvinger gods over på vei pga fleksibilitet og pris. Altså er det to ting som avgjør fremtiden i bilbransjen: det er 1 rett produkt og 2 rett pris. Uansett hva politikere måtte ønske så er det markedet som til syvende og sist bestemmer. Politikerne kan ikke produsere biler,det er det bilprodusentene som må gjøre. Derfor er det bilprodusentene som må tilpasse seg markedet fortløpende.

 

Du tar feil når det gjelder SAAB. De fulgte godt med i tiden, var faktisk først med flere tekniske nyheter. Men de var så altfor små og fikk derfor aldri salget til å veie opp kostnadene.

Du tar feil. SAAB var ikke for små. Derimot var de et globalt anerkjent bilmerke som hadde en god og velstående tilhengerskare i mange land,ikke minst i USA hvor SAAB var ett statussymbol blant kresne kjøpere. SAAB hadde potensiale til å vokse seg veldig stor,men oppkjøpet fra Opel gjorde at satsing på ny teknologi og kreftene til å holde den kostnadsslukende utviklingen for å hevde seg i bilbransjen ble brukt på utviklingen av Opel. Derved falt et egentlig et veldig bra bilmerke utenfor kundenes interesseområde pga gameldags utseende og ett interiør som begynte å halte etter de andre. Da var løpet kjørt,ingen kjøpere-ingen bilproduksjon. Det vil skje nå med omleggingen til el-biler. De som ikke er årvåken og kan snu seg lynraskt etter det som kundene ønsker framover vil kjøre i grøfta nå som elektrifiseringen kommer før vi vet ordet av det og tape alt. Det nytter ikke å være store gutter som Toyota,Nissan,BMW eller Volvo f.eks hvis man ikke har kunder som vil kjøpe. Feil vare selger ikke,så enkelt er det og etter som jeg har lest så er alle de fire ovenstående i ferd med å få opp øynene for at det er el-biler som kommer til å overta markedet om ikke mange år. Og mange til. El-biler er billig å produsere med lite bevegelige deler som gir feil og veldig energieffektive.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Elbiler er ikke en flopp. Utviklingen på batteri går fort nå om dagen. Elon Musk er en dyktig man,ikke ulik Henry Ford var det i sin tid. Elon Musk kunne ligget på stranden å spist druer dagen lang etter sin suksess med Pay Pal,men født til å skape ting og ikke misunne det som andre får til. Derfor har han jo frigjort mange av sine patenter ut til det frie markedet. Hva har Elon Musk fått til? Jo han hadde tenkt at å lage en bil som gikk langt på strøm og som samtidig folk liker, kansje kunne det være en god ide. Han har satt ideen ut i livet og sett at folk liker ideen og ønsker å kjøpe produktet. Det kalles for markedskraft å selge 400 000 stk folkeTesla usett på noen få uker etter lansering. Dette syndromet med markedskraft er det desverre mange som ikke forstår. Altså vi ser at folk liker el-biler. Når folk liker el-biler som kan kjøre langt,så er sjansen stor for at det vil bli slik i framtiden også. Inovative biler som er moderne og spennende er det folk vil ha fremover. Hvem bestemmer hvilke typer biler som produsentene kan tjene penger på i fremtiden,jo markedet! Den bilprodusenten som klarer å forstå og lese markedet,altså kundemassen frem i tid vil tjene mest. Hvorfor? Jo fordi at i dag nytter det ikke å ha en eller to eller ti tusen kjøpere,bilprodusenetene må ha hundre tusener av interesserte kjøpere som faktisk kjøper bilen hvis det skal bli butikk av sakene og for å overleve i fremtiden. Et nært eksempel er SAAB som ikke klarte å følge med i tiden og vi veit jo hvordan det gikk. I bilbransjen er det kun hard valuta som virker. I 1969 satte Boing sin 747 i drift,den gang verdens største passasjerfly som den hadde ære av å være i nesten 30 år til Airbus A 380 overtok tronen. Rederiene som drev stort sett all passasjertrafikken over Atlanteren bare lo av 747'en. 2-3 år seinere satte 747'en bom stopp på all trafikk med passasjertrafikk over Atlanteren til/fra USA med båt. Hvorfor? Jo fordi markedskreftene,altså folket som skulle betale og reise så at det var vanvittig mye enklere å sitte rolig 6-7 timer å nippe i champagneglasset enn å spy å være sjøsyk i dagesvis på bølgene i Atlanteren. Det kaller man markedskraft! Det blir som med politikerne som har pratet i fleire tiår om å få meir gods over på jernbane og båt. Det de ikke forstår er at det er markedet som bestemmer og markedet tvinger gods over på vei pga fleksibilitet og pris. Altså er det to ting som avgjør fremtiden i bilbransjen: det er 1 rett produkt og 2 rett pris. Uansett hva politikere måtte ønske så er det markedet som til syvende og sist bestemmer. Politikerne kan ikke produsere biler,det er det bilprodusentene som må gjøre. Derfor er det bilprodusentene som må tilpasse seg markedet fortløpende.

Du tar feil når det gjelder SAAB. De fulgte godt med i tiden, var faktisk først med flere tekniske nyheter. Men de var så altfor små og fikk derfor aldri salget til å veie opp kostnadene.
Du tar feil. SAAB var ikke for små. Derimot var de et globalt anerkjent bilmerke som hadde en god og velstående tilhengerskare i mange land,ikke minst i USA hvor SAAB var ett statussymbol blant kresne kjøpere. SAAB hadde potensiale til å vokse seg veldig stor,men oppkjøpet fra Opel gjorde at satsing på ny teknologi og kreftene til å holde den kostnadsslukende utviklingen for å hevde seg i bilbransjen ble brukt på utviklingen av Opel. Derved falt et egentlig et veldig bra bilmerke utenfor kundenes interesseområde pga gameldags utseende og ett interiør som begynte å halte etter de andre. Da var løpet kjørt,ingen kjøpere-ingen bilproduksjon. Det vil skje nå med omleggingen til el-biler. De som ikke er årvåken og kan snu seg lynraskt etter det som kundene ønsker framover vil kjøre i grøfta nå som elektrifiseringen kommer før vi vet ordet av det og tape alt. Det nytter ikke å være store gutter som Toyota,Nissan,BMW eller Volvo f.eks hvis man ikke har kunder som vil kjøpe. Feil vare selger ikke,så enkelt er det og etter som jeg har lest så er alle de fire ovenstående i ferd med å få opp øynene for at det er el-biler som kommer til å overta markedet om ikke mange år. Og mange til. El-biler er billig å produsere med lite bevegelige deler som gir feil og veldig energieffektive.

 

Du motsier deg selv. Først skriver du at "... SAAB som ikke klarte å følge med i tiden", men nå kommer du med at SAAB var "et globalt anerkjent bilmerke som hadde en god og velstående tilhengerskare i mange land,ikke minst i USA hvor SAAB var ett statussymbol blant kresne kjøpere". Du kaller det nå også "et veldig bra bilmerke" (!!!!)

Jeg kan gi deg noen eksempler der SAAB var først i verden: Elektrisk oppvarmet førersete og selvreparerende støtfangere (1971), første forhjulsdrevet bil med ABS-bremser (1986) og første serietilvirket personbil med turbo (1978). I 1983 var SAAB verdens største prdusent av turbobiler.

 

Og så påstår du at SAAB ikke var for små! Selv i toppåret 1987 produserte de kun 134 tusen biler. De gikk hele tiden med tap på grunn av altfor store utviklingskostnader i forhold til salget. De første åtte årene på 2000-tallet var tapet totalt over 32 mrd kroner, dvs. 35 tusen kr per solgte bil.

 

Du påstår at SAAB ble kjøpt av Opel. Det er også feil. SAAB ble kjøpt av GM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...