Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Diesel og diskriminering - Oslopakke3


Z0rr0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En endring av avgiftssituasjonen er ikke straff, og heller ikke diskriminering. Ikke er dieselbileiere og -brukere en vernet gruppe under diskrimineringslovgivningen, heller ikke er det å avgiftsbelegge diesel og bensin forskjellig usaklig forskjellsbehandling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Eierne av dieselkjøretøy får vel nå en kraftig forsinket logisk konsekvens av deres valg.

 

Hva med de som bare fulgte rådene om at dieselbilene var så miljøvennlige?

 

 

Om jeg ikke husker feil fikk de vell en fordel den gangen de handlet bilen, det har dog lenge vært kjent at diesel er en uting og har hatt kjangsen til å selge seg ut av bruken lenge før dette kom opp. Jeg solgte min nettopp da jeg var klar over at bilen ikke hadde noen gunstig fordel. Noen kameler må en dog svelge med ett slikt salg, men igjen finnes det alternativer der en kan handle ny bil økonomisk gunstig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva med de som bare fulgte rådene om at dieselbilene var så miljøvennlige?

 

Det er lov å tenke selv.

 

 

Ja. Tenke ut at dieselbiler skulle gå fra å være geniforklarte med potensiale til å redde verden til å bli verre enn dobbeltsidig pest & kolera på et par år. Saklig.

 

Edit: typo

Endret av BIGG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det manglet ikke på advarsler fra organisasjoner for lungesyke, og eksperter på luftkvalitet.

Men alle skulle redde verden fra global oppvarming, og dreit fullstendig i de lokale giftutslippene. Diesel ble favorisert avgiftsmessig, og folk valgte bil ut fra økonomiske hensyn fremfor å tenke på helsa til byfolk.

 

Jeg kjøpte bil i denne perioden, og valgte bensin fordi jeg var bevisst på denne problemstillingen.

Ja, jeg betalte mer en nødvendig for mitt "miljøengasjement". Men nå slipper jeg forhåpentligvis datokjøring om vinteren.

 

De som valgte diesel tok et valg. Det har så langt lønt seg. Ikke klag.

Diesel bør begrenses i byen pga. at den ødelegger luftkvaliteten.

Ingen grunn til å behandle alle likt. Det er hovedsaklig diesel som er problemet.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen grunn til å behandle alle likt. Det er hovedsaklig diesel som er problemet.

 

Feil. Hovedproblemet var myndighetene som gikk så sterkt ut og anbefalte diesel. At perifere miljøgrupperinger mente noe annet kunne ikke vektlegges av folk flest. Man må kunne forvente at de som styrer landet er i stand til å gi de mest fornuftige rådene.

 

At enkeltpersoner og små grupperinger med særinteresser hadde flaks og kan slå seg på brystet i dag er ikke "å tenke selv".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ironisk nok så er det dyrere å kjøre gjennom der med en 2015 modell miljødiesel med partikkelfilter enn det er for en gammal forgasserVolvo som spyr ut høyere CO-verdier enn ei fabrikkpipe.

 

Den gjengse miljøpolitiker kan ikke være helt på nett med hvordan verden fungerer. Da dem innførte nummerkjøring i Bergen uten å tilby et godt alternativ så førte det til at en haug kjøpte billigbil #2 som dem kunne bruke på dagene dem ikke kunne bruke bil #1. Bil nummer 2 blei gjerne et superbillig valg som slipper ut atskillig mer enn hva bil #1 hadde gjort den dagen. 

Endret av Gurglemuffin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ironisk nok så er det dyrere å kjøre gjennom der med en 2015 modell miljødiesel med partikkelfilter enn det er for en gammal forgasserVolvo som spyr ut høyere CO-verdier enn ei fabrikkpipe.

I miljøspørsmål er det lettest for politikere å overbevise den gemene hop om ulempene med lokal forurensing, siden folk flest bryr seg mindre om globale problemer.

 

Forøvrig, det finnes teknologi for å fjerne omtrent alt NOx utslipp fra dieseldrevne enheter. Euro6 busser slipper ikke ut mer NOx enn 4 bensindrevne personbiler. Det er bare å innføre krav dersom utslippreduksjon er målet. Slik sett underlig at drivstofftype alene skal danne grunnlag for avgifts reglemement og ikke faktiske utslipp.

 

Politikere er vel heller ikke spesielt logisk anlagt så mye av greiene som blir innført later ofte til å ha noe uheldige bivirkninger. Ref tidligere avgiftslette på dieselfarkoster. Denne gangen vil også kunne slå tilbake; Får de nok folk over på kollektivt med tiltak som dette blir det ingen til å betale for kollektivsatsingen. Kan dog hende at infrastrukturen polititkere selv har lagt opp til gjennom siste femti år vil redde dem, mange har kanskje ikke annet valg enn et personlig kjøretøy.

 

Vi andre får finne håndtverker tjenester utenfor byen så vi slipper disse ekstrakostnadene på fakturaen.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

 

 

Hva med de som bare fulgte rådene om at dieselbilene var så miljøvennlige?

 

Det er lov å tenke selv.

 

 

Ja. Tenke ut at dieselbiler skulle gå fra å være geniforklarte med potensiale til å redde verden til å bli verre enn dobbeltsidig pest & kolera på et par år. Saklig.

 

Edit: typo

 

Feilen vi gjorde var å lytte til folk med litt kunnskap om bil. Som noen bilmekanikere og noen sjåfører.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hva med de som bare fulgte rådene om at dieselbilene var så miljøvennlige?

 

Det er lov å tenke selv.

 

 

Ja. Tenke ut at dieselbiler skulle gå fra å være geniforklarte med potensiale til å redde verden til å bli verre enn dobbeltsidig pest & kolera på et par år. Saklig.

 

Edit: typo

 

Feilen vi gjorde var å lytte til folk med litt kunnskap om bil. Som noen bilmekanikere og noen sjåfører.

 

Pisspreik! Jeg og fryktelig mange i bransjen har visst i 20 år at diesel til slutt kommer til å forsvinne fra personbil. Jeg har sett teknologien utvikle seg, sett krampetrekningene for å piske videre på dieselen, som av sitt eget prinsipp er oppskriften på nitrøse utslipp. Jeg har vært klar over at partikkelfiltre kommer til å bli tette og koste penger, at innsprøytningsdyser som jobber under 2000bar trykk kom til å gi vedlikeholdskostnader, OG jeg har fortalt dette til så mange som mulig. Vær eneste dag på jobb må jeg forklare ulykkelige bileiere, SPESIELT de med 2006-2007-modeller at de ødelegger bilene sine med å bruke dem til og fra butikken - behovet det kjøpte bil for, UTEN å høre på oss som forsøkte å advare. Neida, folk hørte på STOLTENBERG o co, burde ikke det alene trigge alle bjeller og alarmer?? 

 

DET MÅ DA VÆRE LOV Å TENKE LITT SELV!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig, det finnes teknologi for å fjerne omtrent alt NOx utslipp fra dieseldrevne enheter. Euro6 busser slipper ikke ut mer NOx enn 4 bensindrevne personbiler.

 

Euro 6-kravet for dieseldrevne personbiler er at de skal holde seg under 0,080g/km.

For bensindrevne personbiler er kravet 0,060g/km.

For busser er kravet 0,4g/kWh

 

Hvordan vet du ut fra dette at en buss ikke slipper ut mer enn 4 bensindrevne personbiler?

 

Kan du vise til en kilde som bekrefter dine påstander?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvordan vet du ut fra dette at en buss ikke slipper ut mer enn 4 bensindrevne personbiler?

 

Kan du vise til en kilde som bekrefter dine påstander?

Euro6 NOx krav for buss er 0,12 g/km. Gjennomsnittsutslipp for en bensin personbil er 0,0294 g/km.

 

Det er å bemerke at tallet for buss er et krav, mens tallet for bensinbil er faktiske målinger (gjennomsnittskjøring). Jeg finner desverre ikke igjen rapporten som er grunnlaget for bensinbil tallet, men det går igjen i mange artikler, f.eks. her. Bare gjør et søk. Euro6 grensen for NOx ved bensin personbiler er forøvrig 0,6 g/km mot diesel 0,8 g/km (uten at det har spesiell betydning i seg selv).

 

Det er vanskelig å finne tall for nitrogenoksid utslipp for bensinmotorer, det virker ikke å være spesielt interessant å måle.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

Forøvrig, det finnes teknologi for å fjerne omtrent alt NOx utslipp fra dieseldrevne enheter. Euro6 busser slipper ikke ut mer NOx enn 4 bensindrevne personbiler.

Euro 6-kravet for dieseldrevne personbiler er at de skal holde seg under 0,080g/km.

For bensindrevne personbiler er kravet 0,060g/km.

For busser er kravet 0,4g/kWh

 

Hvordan vet du ut fra dette at en buss ikke slipper ut mer enn 4 bensindrevne personbiler?

 

Kan du vise til en kilde som bekrefter dine påstander?

Også er det jo den lille detaljen at flere biler deaktiverer Dpf/AdBlue-rensing når utetemperaturen kommer under 10grader. Har ikke sett det vært nevnt særlig ofte. Endret av Gromle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...