Gå til innhold

Være student uten å møte opp

Anbefalte innlegg

Vurderer og bygge på bacheloren min til en master til høsten, men er samtidig i full jobb. Usikker på om jeg kommer til å orke dette, men vurderer og prøve og se hvordan det går. Men er det noen negative konsekvenser hvis jeg skulle finne ut at jeg ikke orker og fullføre? Tenker på senere opptak og slike ting. Lånekassen støtter vel bare 7 års utdanning, men kommer uansett ikke til å søke om stipend/lån. 

Evt. hvordan er det hvis jeg fullfører enkelte emner? Går disse ut på "dato" etter en gitt tid, eller kan jeg bruke de ved en senere anledning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må sjekke opp utdanningsplanen.

Dersom du bruker lang tid på å ta graden din så kan du risikere at eit eller fleire av dei obligatoriske faga som du har bestått har bytta fagkode og fått nytt innhold. 

Då kan du få problemer med at dei delane av pensum som du mangler ikkje lenger er tilgjengelige som eigne fag, og at du derfor må ta enkelte emner på nytt for å få godkjent vitnemålet.

Det har lite å tape på å være student, også om du kanskje ikkje består alt. Så lenge du ikkje har stipend/lån så er det ikkje noke som du risikerer å måtte betale tilbake heller.

Den største negative delen med å melde seg opp til fag som du ikkje består er at du fort kjem i ein situasjon der du har stryk på så mange studiepoeng at du ikkje lenger kvalifiserer til lån/stipend. Sjølv om ikkje det er eit problem akkurat no, så kan det være uheldig dersom du om nokre år treng å omskulerer deg.

I forhold til seinare opptak er eg usikker på kva konsekvensar det vil ha for deg om du f.eks. har 60 studiepoeng med stryk frå før.

Sidan høgskulane og universiteta får betalt frå staten basert på kor mange som består så er det ikkje umogleg at søkarar med dårlig mykje stryk blir nedprioriterte på søkarlista. Ein av grunnane til at enkelte studiar har høgt snitt er fordi skulane tek inn kun dei studentane som dei har plass til, og som har høg sannsynlegheit for at dei kjem til å fullføre studiet, dette er vanligvis dei studentane som har best karaktersnitt.

Du må også sjekke utdanningsplanen med tanke på om studiet har obligatoriske timar, øvingar eller prøver som du må møte opp på. Lista over utdanningar der du kan sleppe unna med å lese heime og kun møte opp på eksamensdagen har blitt langt kortare dei siste åra. Så før du startar på eit utdanningsløp så må du undersøke kor mykje obligatorisk som du må møte opp på, og måle dette opp mot kor mykje fri du kan få frå jobben. Enkelte arbeidsplassar gir permisjon til slike ting, andre stadar må du bruke feriedagar eller avspassering for å bli med på dei obligatoriske timane.

Lenke til kommentar

Takk for svar, regner med at mastern baserer seg mer på selvstudium noe som kan passe bra når man er i full jobb. Jeg tror også at jeg ikke har så mye og tape på å prøve og kommer nok til å begynne å se hvordan det går :) studieavgiften er jo bare rundt 1000 kroner, tenker det er bedre å prøve og evt. faile :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så god greier på hva som er negativt ift om du ikke fullfører og slikt, men jeg har erfaring med å ta bachelor uten særlig oppmøte. Er nå ferdig med mitt første år og må si det har gått relativt smertefritt, har vært 9 dager på skolen på to semester hvor 6 av de var til eksamen. Professorer og ellers ansatte ved Universitetet har vært kjekke og flinke til å ordne for oss(vi er flerre i samme situasjon) slik at vi kan samle lab øvelser på en dag i stede for 5 osv. Vi har hatt streaming i 4 av 6 fag slik at vi har fått muligheten til å følge med osv. 

Jevnt over vill jeg si det er fult mulig å gå på skole uten å faktisk gå der om en er dedikert og setter av tid til det. Det er dog veldig krevende om en skal jobbe mye i tillegg. 

Vil også oppfordre deg til å ta så mye lån som du klarer fra lånekassen, finnes jo ikke bedre lån og det skal vi "alle" ha i store deler av livet.

Lenke til kommentar

bacheloren fullførte jeg uten altfor mye oppmøte, tok bare det obligatoriske. 

Vil ikke ta opp lån uansett, da lånekassen kun støtter 7 år og jeg har planer om enda en master ved en senere anledning og da kommer lånekassen godt med da jeg faktisk ikke har bruk for studielån disse 2 årene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...